Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter
-
Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter
feg svarade 21 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 50 Svar
-
Vi fortsätter teori köret här tycker jag, inte för att jag är specialist på det men vad göra annars….tråkigt på arbetet!
Teoretiker har för mig berättat vid något tillfälle, antagligen sent på natten i någon dimmig bar att det här med vikten har stor betydelse, om den sitter på seglaren eller på utrustningen. Tydligen så är ett kilo på utrustningen viktigare än ett kilo på seglaren. För mig låter det märkligt, men inte heller helt otroligt.
Teabag eller DR Masse kanske kan hjälpa mig att förstå……Och visst är det stor skillnad på planingströskeln beroende på utrustning. Åker själv snabbgående motorbåt och både läst, och sett rent praktiskt vad som har betydelse. Så min iaktagelse angående planingströskeln är naturligtvis gjord med en nypa salt, självklart att en formula kommer upp i planing tidigare än en slalom just beroende på bredden, och fenan! Men att få det att plana vid 8knop…..nä!
-
GPS?? vad har ni för gps-pryttlar?
är lite nyfiken på att hänga på sig en sånn mojän, är det den bästa metoden för att kolla sin max/medelhastighet?
vilket märke ska man ha? får ni upp färdväg oxå? (så man kan se hur mycket höjd man tuggar tex.)/Johan
-
Nu minns jag faktiskt inte vad min modell heter men har för mig att det är en Magellan.
Nyttan av en GPS uppstår väl egentligen inte förrän du har använt den. Det är först då som man märker behovet, som med allt annat. Egentligen är det väl bara en kul grej, hur fort går det, hur långt har jag surfat idag osv. Oavsett om man seglar vågor eller inte så upptäckte jag i allafall att det var kul första gången jag mätte upp hur långt jag seglat på en normal dag…..halvvägs till Gotland! Man har ju alltid undrat hur mycket man seglar egentligen. Och varför inte lägga ihop hela säsongen, kanske blir en sträcka lång som bara den? Men det roligaste är iallfall hur fort det går, eftersom jag gillar allt som går fort så är det för mig intressant. Här kan man sedan justera in riggar, byta fenor, ändra placering av kroppsvikt mm och faktiskt se om det går fortare eller inte. Ibland stämmer inte “känslan” att det går fortare men med GPS får jag det direkt bevisat om det är skillnader. Medelhastigheten har jag aldrig brytt mig om, när man vilar eller riggar om så förstör det värdena så dom blir orealistiska. Kan visserligen nollställa osv men det känns som om det vore för mycket arbete. När man racear däremot, ex formula, kan det säkert vara bra att om ett par stycken mäter medelhastigheten och sedan jämför med placeringen så kan det kanske avslöja en hel del……….varför går jag snabbare men kommer efter i mål?
Färdvägen kan jag tänka mig går att utnyttja om man planerar att segla från punkt A till B. Framförallt om man är två och sedan tar olika vägar för att jämföra efteråt var man gjorde för fel, slog för tidigt, sent eller fel väg. Har aldrig provat men kan tänka mig att om man lär sig systemet så går det att utnyttja.
Summa summarum, inte nödvändigt att ha en GPS men det går att använda och är ett roligt redskap för oss som vill segla snabbt eller tävla. Och det är definitivt det bästa sättet att mäta hastighet och sträcka.
Att tänka på vid köp av GPS: Vattentät, att den “sparar” maxhastighet och sträcka. Liten i formatet och gärna går att koppla in på en PC och föra över info om man nu är intresserad av det.
Casio har en GPS klocka som du kan ha på armen, dyr men praktisk. Suunto ska när som helst komma med en värsting klocka med inbyggd GPS, ännu dyrare! Men den innehåller det mesta som bara går att få. -
I två långsamma dagar nu har jag glömt min beräkning av vindstyrkan och segelstorleken.Vi förösker väl imorrn igen ?
Om man planar med 11,5 i 4 m/s (formula) så borde planingströskeln ligga just där och farten vara någonstans runt 8 knop.
Med tanke på den säkert minimala våg som bräda och seglare ger upphov till så är säkert farten lite lägre.Givet samma typ av konstruktion är det svårt att förstå varför 1 kg skulle spela någon skillnad.På seglaren eller utrustningen.
Förmodligen är det väl säljarna av utrustning som hävdar vikten av vikt emedan du och jag sparar på att spara vår egenvikt.
Eller som hermafrodideten sa där ser man vad vikt vikt kan göra för vikitga vikter.ha det
-
The G, du har ganska rätt. Men det kvittar inte om det är sommar eller vinter, temperaturen spelar nämligen in lika mycket som trycket. Kallt luft har högre densitet än varm.Dessutom är det ofta rätt fuktigt under sommar och höststormarna, medan det ofta är rätt torrt på vintern.
-
till Storm. Att vinden inte når ända ner kan bero på inversioner, d.v.s temperaturen ökar med höjden istället för att minska, vid sådant förhållande hämmas vertikalrörelser och vinden kan bli mycket starkare ovanför inversionen.
-
Det är väl skillnaden mellan högtryck och lågtryck som märks?
-
Om vi säger att man planar vid 4 m/s med 11,0 m2 segel på en formula.
Trycket är då från detta snodda exempel i tråden Mastlängder…Gymnasiefysiken ger, i runda slängar:
(stagnations)trycket = 1/2*luftdensiteten*vindhastigheten*vindhastigheten
luftdensiteten = cirka 1kg/m3
=> 1m/s : 1/2*1*1*1=0.5Pa=0.5N/m2=”0.05kg/m2″
5m/s : 1/2*1*5*5=12.5Pa=”1.25kg/m2″
10m/s : 1/2*1*10*10=50Pa=”5kg/m2″
15m/s : 1/2*1*15*15=112.5Pa=”11.25kg/m2″Exempel ger 0,5*1*4*4=8 kg/m2 vilket vid 11m2 ger 88kg
Frågan är – kan man använda denna formel för att prata om planingströsklar brädor,segelstorlekar och vindar.
Jag tror det.Exempelpersonen behöver ett tryck på 88 kg i seglet för att plana.Vid vilken vindstyrka kan han gå ner på 7,5 m2 och ändå ha 88 kg tryck.En snabb koll ger runt 15 m/s.
Det här skulle tyda på att många har inte en jota om vid vilken fart de planar,inte om de planar överhuvudtaget,inte vid vilken vindstyrka de planar och heller inte vad planing egentligen innebär överhuvudtaget.
Å andra sidan spelar det nån roll ? Huvudsaken är att man har kul för annars är det ju inte speciellt roligt – eller hur ?
I tidningen Boards hade man ett bra exempel från metereologer i näst senaste numret.Han menade att trycket faktiskt skiljer sig beroende av luftens densitet bl.a.
Ju högre densitet ju högre tryck i princip.Ovan nämnda formel ger också att luftens densitet betyder något – dessutom väldigt mycket för trycket i seglet.
Men visst är det väl typ så här:
Lågt tryck fuktig luft hög densitet
Högt tryck mindre fuktig luft lägre densitetEn annan enkel princip är att det blåser mer ju högre upp man kommer.Därav den senaste segeltypen kallad “pelarseglen”.10 m2.Gjorda som en meter breda och 10 meter höga.
-
Som nostalgiker och sann entusiast både till krokko och diverse musiker kan jag bara hålla med om att vid en tidpunkt som denna har ingen ett jota om någonting……Så därför lägger jag en röst på att vi ingentig vet, fram till den dagen vi vet, som ingen vet när den är! Men som vi vet kommer det en ny dag där vi kanske vet att det återigen blir bättre vind och bättre prylar, för det vet vi! Så återigen gäller det för oss som inte vet ett jota att vänta och se tills den dagen vi vet.
-
Det här med vikten på utrustningen kontra vikten på personen som seglar, har nog betydelse på samma sätt som på en tävlingsbil där man pratar om fjädrad eller ofjädrad vikt. All vikt som är ofjädrad tex däck, fälgar bromsskivor etc försöker man hålla nere för att med mindre massa få en kvickare respons i fjädringen, vilket i sin tur ger en snabbare hastighet framåt då ingen energi går åt till att lyfta hela bilens massa. En lätt surfingutrustning och ett par följsamma knän ger samma effekt. Jag är ingen tekniker så hugg emot om jag fattat fel. /ruben
-
Måste ställa mig frågande till huruvida lufttryck, luftfuktighet och temperatur skulle kunna påverka planingströskeln med 1-2 m/s. Låter oerhört mycket tycker jag. Är det någon som har koll på hur mycket densiteten egentilgen förändras av dessa yttre parametrar?
-
Tänkte spinna vidare på teabag:s inlägg. Eftersom det var jag som startade denna tråd blev jag intresserad av hans inlägg. Jag har nämligen en formula med 11 kvm och väger ca 83 kg.
Nu till min teori: Måste man övervinna sin egen vikt med segeltrycket för att plana. I hans exempel är segeltrycket 88 kg på en 11 kvm i 4 m/s. Då planar man enligt honom. Det stämmer ju faktiskt bra med verkligenheten.
Är det så man räknar ut sin planingströskel?
-
He he, även på Fuerte (södra delen)skall väl ha några “nya” varningsskyltar
Pilsner snart?
Krille -
“Men visst är det väl typ så här:
Lågt tryck fuktig luft hög densitet
Högt tryck mindre fuktig luft lägre densitet”ja fast tvärtom…
ni kommer väl ihåg p = rho * R * T
ökar trycket så ökar densiteten, ökar tempen, men inte trycket så minskar densiteten.
Sen är torr luft tyngre än fuktig luft, d.v.s högre densitet. “Normal” densitet är 1.23 kg/m^3, med normalt menas, marktryck 1013.5 hPa, temp 287K (15 Celsius) och R för fuktig luft 287.nånting… Sen kan ni själva räkna på hur densiteten kan variera, bara å stoppa in värdena för en vinterdag, R varierar nog inte märkbart, det blir aldrig helt torrt…. -
Minns så klart och tydligt när hela takräcket lossnade på väg från Sotavento till Corralejo, bråttom då också! Så det går att få det att släppa även under 140……
Logga in för att svara.