Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter
-
Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter
feg svarade 21 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 50 Svar
-
Intressant resonemang, men måste bara säga att det känns som lite konstiga teorier…
Att man vid olika luftryck, luftfuktigheter skulle uppnå ett högre “tryck” i seglet (om jag förstått det rätt?!) och därmed minskad planingströskel låter väldigt underligt. Kontentan är alltså att vindhastigheten är densamma fast med ett högre energiinnehåll vid låg fuktighet och högt tryck.
Detta är väl inte omöjligt, men i så fall borde väl även vindmätaren påverkas av detta och registrera en högre vindhastighet. Därmed faller hela teorin, eftersom ifall planingströskeln minskar så ökar vinden samtidigt.
Men visst, vill inte säga att det är omöjligt. Kan ju vara skönt att tro på nåt (nu, när inte jultomten funkar längre.. ), tänk att vakna på morgonen, tittar ut, “blåser dåligt, men sicken luftfuktighet, jag kommer ju plana ändå…”
Ha det!
-
förlåt.. 288K ska det ju vara (innan meschersmidtarrna sätter igång…=) )
-
När man får sådana väl underbyggda och förståndiga svar är det ett rent nöje att bli yberprooft tycker jag.Min källhänvisning i ovan inlägg var dessutom helt fel.Jag hade läst Windsurfing från Juli-02 och där konstaterar ett antal metereologer att du har helt rätt och jag således helt fel.
Torr luft har högre densitet och ger bättre tryck.Nu när vi lärt oss också detta så kan vi fortsätta ?
Det är ju helt orimligt att man bara nästan skulle plana med 7,5 i 15m/s.Vi vet väl alla att då går det som bara f..n !!
Vad i resonemanget är fel ?Om seglaren i exemplet ovan kan minska sin planingströskel till 3,5 m/s vad händer då med trycket.Helt klart är att det minskar å det grövsta.Från 88 till 0,5*3,5*3,5*11=67 kg.
Teorin visar på att en väldigt liten skillnad i vindhastighet kan betyda enormt för att överkomma planingströskeln eller ej.
Har han då ett 7,5 m2 segel och klarar sig med 67 kg vid vilken vind planar han då?Med formeln skulle trycket se ut så här:
1 m/s med 7,5 0,5*1*1*7,5=3,75 kg
3 m/s med 7,5 0,5*3*3*7,5=33,75 kg långt från planing
5 m/s med 7,5 0,5*5*5*7,5=93,75 kg planingSlutsatsen är att det inte är orimligt att plana vid 4 m/s med ett 7,5 m2 segel.
Felet i formeln som jag ser det är två:
Den förutsätter en plan yta men anger dock att kubiken luft som seglet fångar har betydelse för trycket.
“lagen om storlekens minskande effekt” – Formeln tar inte hänsyn till alla de negativa krafter som ett fartyg i rörelse har.Friktion mot vattnet,seglets friktion mot luften – ett större segel har också större luftmotstånd,en större fenas friktion i vattnet,brädans luftmotstånd där en bred bräda har mycket större motstånd än en smal etc etc.
Så även fast en Formula planar fortast så är det långt ifrån säkert att den också är snabbast.
Så nu vet vi det också ehuruvida vi inte kanske kan få fram en formel eller som Hots designer uttryckte det i mitt vaga försök att komma framåt:
Posted: Sun Nov 24, 2002 5:46 pm Post subject:
Hi guy’sThere are many factors which come into the bottom end planning factor.
The biggest would be the size of the sail that you use, you cannot beat sail size to get you going on the light days. but the size does not count if it is not rigged on a good mast and sailed on a suitable board.
I would also suggest changing to a bigger fin if your boards tail width will allow that , with the ultimate solution being a 1m wide formula board.
All the formula racers out on light days use the adjustable outhaul system to get the board planning, they use a semi deep sail with some leech tension which allows the sail to be pumped, once planning they make the sail slightly deeper and get comfortable in the straps. Once the sailor is comfortable and as the board speed & apparent wind speed builds they sometimes flatten the sail a little to allow for a slightly higher speed, and pointing.
I would say the first thing to do is get hold of an adjustable outhaul, and learn to use it all the time. We do supply a simle outhaul system with all the large FD sails, it is to give you an idea of the potential. We do recommend that you upgrade this system, with pulleys and proper cleats if you find that you use it often.
Most of the racers never touch the downhaul after they have set it for the day and downhaul settings should not really vary more than 25mm-30mm, between top and btm end settings.
I am sad to say that I do not know of a formula that can tell what sail size will get you planning in which wind strength , as the variables are too large.
Skrivet av Trent HendersonSå nu vet vi det också men jag vet att Barry tänker olika så varför inte fortsätta vårt sökande…en annan gång.
ha det så bra så länge
-
Det är precis det här konfen är till för…..att förtydliga och förklara Så nu vet vi exakt och kommer med hjälp av teabag veta ännu mer i morgondag hur det hela ligger till. Och jag ser fram emot islossningen på Mysingen när vi kanske kan plana ihop, varför inte i mörkret med en lampa för att minnas en eldsjäl, som också var en teoretiker!
-
Här tar jag mig fegt in i diskussionen…
Inte för att idiotföklara någon (eller mig själv) men vind bör inte anges i m/s när man pratar om kraften som vinden genererar eftersom kraften ökar med vadraten på vindhastigheten.
Vindens hastighet och kraft är olika sidor av samma mynt. När vi pratar om den kraft som kuffar oss alla bör vi prata om vinden utifrån beufort-skalan som är en linjär beskrivning av hur kraften i vinden ökar medan m/s-skalan är det samma för vindens hastighet.Detta kan belysas med snacket om 7.5:or. Jag kan segla min 120 liters Fanatic Cross i ca: 7 till 7,5 m/s men behöver min gamla trogna mördade Bic Techno och 9.5 när det blåser 6 m/s.
Jag tror att mitt 6.0 segel börjar kännas stort i 15 m/s så jag tror inte de teoretiska uträkningarna högre upp i tråden håller riktigt.Slutsatsen av diskussionerna om vad planing är, i vilka vindar man planar och om vindhastigheter och hur vatten ser ut i olika vindar är att det är alltid subjektiva bedömningar. “För mig funkar det när…” är väl lika bra att inte tjafsa om?
Jag ser det som att det gäller att lära sig hur vatten vind osv ser ut och känns när det funkar för mina grejjer osv så att jag själv kan bedömma när det är dags att packa surfbussen, tanka och åka 7 mil.
Hoppas ingen blev sne nu… jag rackar ju ner på ett antal inlägg som skett genom historien från ett antal olika debatörer som alla säkert har mer erfarenheter än mig…
/feg
Logga in för att svara.