Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2002 vid 10:42

Tyvärr så vet jag inte.

Det är väl egentligen inget fel på ett larm som
    triggas av bilens rörelse. Anledningen att folk inte
    har det är för att försäkringsbolaget inte har godkänt dem i Sverige.
    Men utomlands används de, tror jag.

Hmm, så det är så att brädan inte täcks av bilförsäkringen
    om den blir stulen i bilen. Bra att du sade det för det visste jag inte om.

/Herman

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2002 vid 11:58

tjenare

Tänker köpa en folka och har funderat på hur det är att ha grejerna på taket ur stöldsynpunkt. Jag tänkte göra den väldigt hemtrevlig och då får man inte plats med prylarna inne. Hur är det tex i Varberg och är det värre nere i Europa.

//Micke

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2002 vid 12:15

På fuerte ska du passa dig för att ha prylarna på taket….kan lätt försvinna då på natten.

//Marcus

• judo-freddan

Medlem
    26 februari, 2002 vid 16:35

Inte så lämge brädorna inte befinner sig innanför backspeglarnna. Har lastbilsbackspeglar så det är inget problem för mig. Kan nog vara värre med vanlig buss/bil.

• surferboy

Medlem
    26 februari, 2002 vid 21:27

Det gäller hela surfutrustningen om jag inte är felinformerad. Skulle någon norpa dina prylar när de är i eller på din bil så är det klippt hos försäkringsbolagen! Intressant om båtförsäkring gäller. Hur funkar det?

• judo-freddan

Medlem
    26 februari, 2002 vid 21:41

..för surfbussinlägg. Nu får vi se vad som händer..

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2002 vid 00:11

Tjena Johan!
    Då satt man här på kvällskvisten igen och hoppar nätet runt efter sköna surfsajter och hamnade här än en gång!
    Det var allt en ruskigt fet busskonversationen du hade dragit igång här. Verkar som att du fått en hel del matnyttiga tips också, så nu är det väl bara att lycka till med köpet!!!
    Simma lugnt…

Martin / U1

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2002 vid 09:39

klart man är här, steffo rockar!

ang försäkring:
    staffan hade ett bra inlägg som varade ett tag:

http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=konfen&Number=21194&Search=true&Forum=konfen&Words=f%F6rs%E4kring&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=100&Old=allposts&Main=21194

*gangsterkeps åt folket*

/Johan

• getwet

Medlem
    27 februari, 2002 vid 10:36

Hej Freddan!
    Svaret på din tidigare fråga om det var en easy heat jag använde är ja. Jag hade den lilla modellen (fanns bara en size förr) men nu har det kommit en större som troligen värmer mer och bättre. Den skall dock ha de större värmeljusen som är betydligt dyrare.
    Vad jag också kan dela med mig är erfarenheten av billiga värmeljus typ IKEA, dessa fungerar väldigt dåligt i en konv.värmare. Anledningen är att det blir så hög värme i “förbränningsrummet” så stearinet smälter för fort och kväver lågan. Inte ovanligt att man vaknade mitt i natten och bara ett eller två ljus brann, då blir effekten väldigt låg eller lika med noll. Med de riktiga värme ljusen fungerade det bättre, men dessa är också tio ggr dyrare.

Icke att förglömma heller är att dessa värmare är syreförbrukande, den lilla modellen kanske försumbar men med den större modellen monterad är nog en electrolux ventil på sin plats. Själv märkte jag en viss dåsighet och huvudvärk ibland på morgonen (ej bakis) när man sovit två pers med både kyl (minimal låga) och konv.värmare igång.
    Förövrigt förstår jag att du brukar vara vid Garda, ska du möjligen dit i år eller någon annanstans?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2002 vid 11:17

Har faktiskt haft seglen ovan för brädorna ett par gånger så det funkar faktiskt men man får ju huka sig desto mer förstås..

• judo-freddan

Medlem
    27 februari, 2002 vid 11:32

Såg också artikeln om detta på typ-2-klubbens hemsida. Vad kostar de stora ljusen ungefär? Är det sådana man kan köpa i vanliga affärer eller var köper man dem annars?

Det här med ventiler som du nämner är ju också intressant. Är det något speciellt med just Electroluxventiler? Själv har jag en takventil med rund kåpa så att det blir självdrag men funderar på att sätta en fläkt där också. Har insett att jag måste ha en inventil också. Funderar på att sätta den lågt för att få bästa cirkulationseffekten. Sätter man sedan Easyheaten precis ovanför så slipper man ju all form av drag. Har du någon koll på hur folk gör för att hindra plåtkanterna i hålet man klipper upp från att rosta?

Vi var ett helt rövarband (11 st faktiskt) som åkte till Garda i somras. Mycket bra surfsemester blev det med ganska många dagra på vattnet + king of the lake. I år blir det dock Klitmöller. Lära sig vågsegling lockar mer och mer..

• feg

Medlem
    27 februari, 2002 vid 16:47

Är fenboxenlåset ett påbud från försäkringsbolaget?
    Är det via dem som du hittat det?
    Om inte, vart?

Mitt försäkringsbolag kräver att allt ska vara fastlåst med för ändamålet avpassad utrustning osv i all oändlighet. Blev hänvisad till stöldskyddsföreningen för att reda ut vad ändamålsenligt var för en bräda men orkade inte ringa. (jag kanske är för feg för att ringa?)

/Fegisen

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2002 vid 17:40

Hej!

Det som jag räknade upp med larm med brytpunkter, etsa fast
    registreringsnummer i fönsterrutorna hade inget
    med surfutrustning att göra utan jag tvingades installera
    det för att bilförsäkringen skulle täcka stöld/inbrott när
    jag var i Ungern. Vi hade alltid grejerna inlåsta i bilen.

Anledningen att jag nämnde fenboxlås var att det var en idé på hur man kunde skydda utrustningen om någon bryter
    sig in i bilen trots att man har larm.
    Jag snackade med en estländare som hade surfat vid Garda
    sjön och där han hade haft inbrott i bilen trots larm.

/Herman

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2002 vid 19:25

Tjena Freddan!
    Electroluxventil är väl egentligen bara en benämning på ett antal ventiler som är självventilerande, förr vet jag att det enbart var den (electrolux)som godkändes av SvBil provning vid typbesiktning till husbil. Men säkerligen har det numera kommit fram fler modeller och fabrikat. Tips på fläkt, finns en bra modell på Biltema (båtavdelningen), tror den kostar ca 475kr och är solcellsdriven. Men det bästa vore väl att ha en som går både på 12v och solcell, men då är priset helt annorlunda. Förövrigt kan jag rek. att kika på Biltemas båtavdelning, finns mycket där för oss surfbuss ägare till mycket rimliga priser.
    Ljusen du frågar efter har jag ingen aning om vart man köper. Borde dom inte finnas i vilken affär som helst?

Självklart ska du montera inventil lågt, helst i golvet, under sängen eller liknande. Men tänk på att om du planerar gasol i bilen någongång så ska du ha ett hål i golvet under tuben så gasolen kan “rinna” ut den vägen om det skulle bli läckage. Så har du möjlighet, planera det redan nu. Kan vara skönt att slippa se bilen perforerad underifrån.
    Rost runt hål, själv använder jag mig bara av rostskydds färg som grund för att sedan lägga på hammarlack. Vissa grejer har suttit på sedan mitten av 80talet och det finns inte en tillstymmelse till rost.
    Synd att det inte blir Garda för er i år. Kommer själv att åka ned med min bensinkalv i juni till Garda (för fjärde gången) och sedan fortsätta till Sardinien, Porto pollo. Det påstås att det ska vara Medelhavets bästa surfing där, vi får väl se. Försöker att passera Garda på vägen hem samtidigt som King of the Lake går……för att sedan ta en runda förbi Haga Park och ha det bra med folket där…..

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2002 vid 19:29

Sorry Freddan, tidigare inlägg är det getwet69 som skrivit.
    Vet inte varför men jag får inte med mitt användarnamn trots att jag är inloggad.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.