Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Folkabussar med saftblandare? varför?

• Folkabussar med saftblandare? varför?

Publicerad av zehlertz på 1 juli, 2003 vid 07:13

När jag varit ute o åkt har jag sett en del gamla folkabussar…o väldigt många av dem har satt en gul saftblandare på instrumentpanelen?

Både på surfbussar o ickesurfare…ngn som vet varför man har såna?…är det nån allmän “gammalfolkagrej” såsom att förr hade de flesta nån liten blomma i en vas på instrumentpanelen?.

Sen har jag sett att många av de äldre bussarna har väldigt låga sidorutor på förarsidan…min -73a har större ruta.

Fanns det mindre rutorna på äldre bilar, eller har dom bara sänkt dem som en del volvogubbar gjorde förr *taksänkning*?

…nån som vet?

hakuna svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    1 juli, 2003 vid 07:21

det är till för när du vill ha fri väg till surfet! tongue.gif
    Har en saftblandare hemma om du vill ha den??

• zehlertz

Medlem
    1 juli, 2003 vid 07:34

laugh.gif…ja d e ju klart, varför tänkte jag inte på det…

jag klarar mig nog utan, men tack ändå smile.gif

• nicko_

Medlem
    1 juli, 2003 vid 07:44

Tjena!
    Jag har själv en 74:a VW buss (utan saftblandare). Vet inte riktigt vad du menar med låga sidorutor. Jag kan dock nästan garantera att ingen har sänkt taket på bussarna. Det är ovanligt att bussägare gör det. De modellerna före 67 hade taket neddraget ganska långt över sidorutorna och framrutan. Dessa kallades T1 och har delad framruta. Kanske är det dem du tänker på? Din 73:a och min 74:a tillhör T2:orna av folkabussarna.
    (Stolt medlem av Nordiska Typ-2 Klubben!)

• zehlertz

Medlem
    1 juli, 2003 vid 07:55

Det var min första teori, just att de äldre med delade rutor hade lägre rutor.

Nä att sänka taket på sin redan låga buss tror jag väl knappast att nån gör…men det ser nästan så ut..påminner om en gammal volvo typ.

Hur har du löst vämreproblemet som jag antar att du också har?

• nicko_

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:33

He he det där med värmeproblemet är det sämsta med folkabussarna, helt klart! Nej jag har inte mycket till värmare i min. Det finns dock en variant på kupevärmare man kan köpa som använder sig av stora värmeljus. Kommer inte ihåg vad den heter nu och jag vet inte om den är bra. Finns att köpa i båttillbehörsaffärer.

Det absolut bästa vore att kasta ut folkamotorn och ersätta den med an vätskekyld motor. Det är ju liksom det som är problemet att det finns inget att ta värma av i en luftkyld konstruktion. Med vattenkylning har man 80 – 90 gradigt vatten. Har varit inne på att kasta in en Volvomotor i min men det får var. Då kommer man inte få tid att surfa ju 🙂

• hakuna

Medlem
    4 juli, 2003 vid 10:19

Jag har en sådan på min VW från -90, det är en fd Telia-bil. Jag gissar att saftblandaren är där för att indikera att den riktiga saftblandaren på taken är igång.
    Sedan har jag andra massa knappar också, en är för innerbelysningen där bak, men de andra vet jag inte vart de går.
    Jag har en himla massa antennkablar i min bil, det har varit GPS, GSM, NMT och en massa annan skit i min bil. Nu är det mest surfprylar, en säng, nej två, resesängen till Oliver ligger i bilen också, och en grill. Samt kylskåp.

Niclas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Folkabussar med saftblandare? varför?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.