Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Folkamotor
-
Folkamotor
Publicerad av anonym-anvandare på 22 januari, 2001 vid 11:48Tjena,
jag vänder mig nu till alla er som har erfarenheter av att byta ut folkamotorer. Det är nämligen så att vi har en gammal hederlig 75:a men där motorn kraschat. Vi fick råd och tips från en Volkswagen-mekaniker att det går att sätta in en nyare motor (typ 80-talare), vilket vi också försökte med. Men då vi jämförde de båda hemma i garaget var det flera saker som inte stämde: Upphängningsbalken hade inte samma form eller bredd, värmekamrarna såg inte likadana ut, plus att samtliga (skydds- och ljudisolerings-) plåtar inte hade de rätta dimensionerna. (Fler saker kan komma visa sig när man väl fösökt trycka in skiten)FRÅGA: Vad göra?
Alt. 1: Släng skiten (+ alla surfminnen)
Alt. 2: Få tag på en motor från ca -75
Alt. 3: Det ska gå att få in en nyare motor!!!wiman
wisco svarade 24 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Det går väl att få in vilken motor som helst med lite vilja våld och vaselin….du får väl helt enkelt svetsa om lite i motorrummet och meka lite….så olika kan de ju inte vara eller? (eller jo de kan de iof=) Är det inte vatten kylning på de de ”nyare” (-80) och luftkyl på -75:an!?!
-
Vattenkylning kom väl 82 eller 83 tror jag.
Jag har en polare som höll på med det där mekket, så det funkar nog om man inte har tummen mitt i arslet, men trots att min polare är duktig meck så slutade det med Alt 1. -
Snacka med Sahlen på heriksdalsberget. Han vet och han har fömodligen en motor att sälja. telefon 08 615 2141
WW71:ägare -
Knatte
Gäst22 januari, 2001 vid 17:34Tjena!!
Jag hade en Folkabuss -73 och vi bytte några motorer under åren på den. Men vi satte alltid i likvärdiga motorer. Hade en 1.6l motor och bytte alltid till samma sorts motor. Trots att de var samma typ av motorer, så var det alltid lite svetsjobb osv. för att få de olika årsmodellerna att passa. Men så länge du pratar om luftkylda motorer och du har samma infästning till växellådan, så borde ju allt gå att fixa till med svets och en del tålamod.
Men alternativet att skaffa en motor från ca -75 gör nog ditt liv lättare.. -
Har en -74:a som jag bytt motor i till en -78, utan problem. Ett annat alt. är att sätta i en volvomotor, lite kruxande men inte överdrivet.
Lycka till! Släng inte bussen!
Är det nån som vet vad man kan få för en ”fin” VW som min, går mkt bra. Var i Marocko med den förra sommaren utan problem. Inredd med kyl gasplattor, garderob, 2 bäddar, köksbord, skafferi….otroligt eg. vad man kan få plats med i en Vw!!:) -
Okej, tack för era råd och tips!
Vi får väl ta och leta upp en likvärdig motor och hoppas på att det gör livet lättare som du sa Knatte. Vi kanske ses ändå till sommaren.
Bara en (frivillig) fråga till:
-Jag kommer nu att börja leta efter en 75:a, men vad är ett schysst pris på en sådan. Har för mig att vi betalade 2000- 2500:- för de båda 80-81-orna.
wiman -
jag tror du kan göra livet lättare genom att skaffa en 2l insprutare från slutet av sjuttiotalet, de har nog ungefär samma infästning och är garanterat luftkyld.
ett alt.3 verkar det som. -
Hur fin är bussen? synd att kasta om den e fin!
Har den rost- ställ den på tomten som lekstuga till blivande ungar!!!!! Vet ni vad en lekstuga kostar när ungarna börjar tjata om en sån?
Och skaffa en billig kombibil, jag har en audi100-86 som nog rymmer nästan lika mycket som en buss,drar mindre soppa och går fan så mycket bättre.
Eller så får ni mecka-inte det tråkigaste det i heller…….. -
Knatte
Gäst23 januari, 2001 vid 17:04Svårt att säga. Tillgång och efterfrågan styr ju priset. Jag betalade nog omkring 1500 pix för en motor på skroten. Samtidigt så kan du ju köpa en komplett buss för mindre pengar ifall man har tur. Kolla bara upp, att motorn inte läcker olja i packningen mellan motorhalverna eller ur ventilkåperna. Det brukar bli bökigt att få tätt då.
-
Jag har en luftkyld -82:a eller -83:a med trasig växellåda. 1200 spänn för typ 70 hästar ?
-
Och hur billiga motorer kan man hitta där då tro? Har hört att dom har rätt saftiga priser på just motorer…kan ha fel, nån som handlat en motor där?
-
köpte en 1600:a i våras beg. för 800:- hittade även på skroten för 1500:- tror det är rätt vanligt pris på skroten, fick även erbjudande på en fabriksrenoverad med ett års garanti för 10 000:- efter att ha satt en ansökan på http://www.bildelsbasen.se, kolla där, där brukar man kunna hitta det mesta.
Logga in för att svara.