Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › för hög vikt på brädan!!!
-
mina skador sitter inte nära luftskruven. betyder det att ja har fått vatten i frigolitkärnan?
oj va ja skriver
-
jag la en handuk mellan hålet å damsugaren av ovan nämnda anledning… Kan tänkas att det egentligen är ännu bättre att lägga en handuk där påsen skall vara…
Ska nog ta å väga min compstyle å se vad den väger…
-
Du kan suga själv med munnen också, istället för dammsugare (om du inte får använda den). Sen var det ju nån som bastade sin bräda för att få den torr och det blev ju inte så bra, så var försiktig med värmen.
Fick nån gång tipset att man kunde borra ett litet hål i nosen på brädan och sen snurra brädan så att vattnet pressas ut, men har ingen aning om det funkar.
Själv brukar jag se till å låta brädan stå i inomhustemp några dagar med luftskruven öppen innan jag lagar en skada, eller nästan iallafall blåser det så blir det svårmotiverat. Men nu är det juh ändå så jävla kallt och mörkt och så blåser det ju inget heller -
Air inside=Luft innuti!
Istället för att ha en skumkärna i mitten och bygga utåt från den så bygger man två delar, botten och däcket, försig och sätter ihop dem sen. Så får man en bräda utan nått innuti, lätt som f*n men troligen ömtålig och jobbig att laga och dyr som satan. -
Nån som provat en airinside, hur är de å segla på?
På länken ovan står det ju att man lagar airinsiden som en vanlig bräda, men vad lägger man fibern mot om det inte finns nått innanför? Säg att man sätter en häl rakt igenom brädan? hur gör man då? Lite jobbigt med om brädan blir full med vatten och man ska komma in…
-
Har inte själv någon erfarenhet av Airinside, men att laga den tror jag inte blir några problem, satt och läste på tillverkarens hemsida och tyckte att det verkade lättare att laga den kontra en “vanlig bräda”. Läste också att om man har oturen med att paja bägge kamrarna så fanns det fortfarande flytkraft kvar (30kg) men det blir nog jobbigt att ta sig mot land med så lite flytmån.
-
Har du vägt brädan när den var ny?
Om inte kan det ju vara svårt att veta om den tagit in vatten eftersom viktangivelserna på brädorna är lite si och sådär i produktspecifikationerna. Exempelvis säger Starboard att brädans viktavvikelse från specen kan vara +-6% vilket på en 8kg bräda gör 480g.Vad jag försöker säga är att din bräda kanske inte alls ökat i vikt, den kanske var tung från början.
Jag vägde min nya bräda det första jag gjorde för att kunna ha en klar uppfattning i framtiden om jag nu skulle krascha den…
Lycka till med lagningen.
/feg
-
Är det bara jag som inte fattar varför det skall vara så svårt att ha skumkärnor (eller annat) i vindsurfingbrädor som INTE tar upp vatten?
Skulle vara kul om någon av de mer teknisk bevandrade som finns här på konfen kunde ge ett vettigt svar annat än “frigolit är billigast”.
Jag skulle lätt betala mer för en bräda med icke-vattenupptagande skumkärna. Sannolikheten för bra lagningar och mindre risk för delaminering är ju hyggligt bra tänkbara argument för detta.
Surfa På!
-
kanske dum fråga men e luft skruven den skruv som sitter strax framför mastfoten på nyare brädor? om inte va fan e det för skruv.
-
friggo går lätt och tillverka med tillräckligt låg densitet..
/moifa
-
Jop, luftskruven brukar sitta framför eller bakom mastfoten…
Har man inte frigolit för att det är lätt, poröst, dras inte vattnet in med kapilärkraft då??? Mindre poröst matrial ingen kapilärkraft och ingenstans för vattnet att hamna men tyngre.. eller
-
nu har brädan legat på tork hela natten och ja kan nu medela att vikten är 7,6 kilo. alltså bara 100 gram över anvisningarna. och eftersom det är en felmarginal på 6 procent så blir det enligt min matte bara 25 gram för mycket.
Logga in för att svara.