Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För kort bomlängd?

• För kort bomlängd?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2005 vid 09:13

Vet inte om jag riggar fel men, ställer jag in rekomenderad bomlängd för seglet känns alltid bommen för kort!? brukar lägga på ca 5cm för att få det att lira.Vet inte om jag drar extremt mycket i nedhalet men man vill ju inte att lattorna ska tryckas framåt vid sidan av masten.Är det någon som känner igen problemet?
    Är så på alla segel jag har. tongue.gif

supasonic svarade 19 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-masse

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:18

Häng inte upp dig för mycket på bomlängd. Det finns ingen standard, de mäts lite olika. Olika segeltillerkare har dessutom olika sätt att ange rätt bomlängd.

Viktigast är att det blir rätt. +5 cm är väl lite mer än vanligt, månne. Själv drar jag nästan alltid +2 cm på mina segel jämfört med rek.

Mjukare mast ger ju mer böj oxå = mer bom.

Surfa På!

• supasonic

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:24

Om du trycker med handen mitt på seglet i bomhöjd får man en liten känsla av hur stor spänningen är. Testrigga med olika bomlängd och känn skillnaden av hur mycket seglet sviktar där. Till slut får man en känsla för hur det brukar vara när seglet fungerar som bäst vid olika förhållanden. Det skall inte vara stumt men för den delen skall det inte heller gå att trycka seglet an mot bommens insida.

har jag uttryck mig klart??? hmmm….

När det gäller nedhalet är det enklast att kolla hur långt “fladdret” sträcker sig in mot masten (som norths visual trim system)

.s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För kort bomlängd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.