Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing för lång bom.

• för lång bom.

Publicerad av lajvarn på 21 juni, 2004 vid 15:59

tjatja. letar efter ett segel mellan 4.2-4.7 men när jag började kolla lite så såg jag att både min mast å min bom var för långa. masten måste jag köpa ny, eftersom jag bara sitter på en 490 mast, men jag går att få som kortast till ungefär 185, är det omöjligt att segla med en bom som är mycket för lång? måste jag köpa ny bom oxå?

lars_k svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • philippos

Medlem
    21 juni, 2004 vid 18:10

Om du tänkt att köpa nya prylar så skulle jag rekommendera att du köper ett riggpaket – segel, mast och bom. Du får du rätt bom och det behöver inte bli så mycket dyrare än att bara köpa segel och mast med tanke på paketpriset. Man skulle kanske kunna säga att om du köper ett riggpaket så får du bommen till halva priset.

• lajvarn

Medlem
    21 juni, 2004 vid 20:51

joo.. var lite så jag tänkte oxå, men hade tänkt köpa beg. prylar. kostar en årslön för mig med nya prylar.

• mattap

Medlem
    22 juni, 2004 vid 06:58

vill spinna vidare på denna fråga,

har en bom som är 165-225. Med den så klarar jag 8,0 segel ner till 5,0. Har nu börjat kolla på segel kring 4,2/4,5 och då blir bomen ibland lite för stor…hur stor får bommen vara (i cm) utan att det påverkar?? Och vad påverkar det egentligen? Känns ju surt att köpa en till bom för ett segel kring 4,2/4,5

• lajvarn

Medlem
    22 juni, 2004 vid 09:45

det var precis så jag tänkte oxå. fast min bom är lite mer för lång tror jag. /Love

• mattap

Medlem
    22 juni, 2004 vid 10:10

mkt tjat om att masten är för lång och dess påverkan har jag sett på konfen, men inget ang bommen, konstigt! Kom igen nu, in med lite matnyttiga inlägg!!

• calle

Medlem
    22 juni, 2004 vid 10:29

Hej!
    Mer än 3 cm är för långt.
    / Calle

• lars_k

Medlem
    22 juni, 2004 vid 11:06

Bommen ska inte som masten jobba och flexa i riggen, bara vara styv som fan. Alltså spelar bom-valet inte jättestor roll.
    Jag har kört med för lång bom när vågbommen pajade och jag fick använda min stora bom. Det innebar att bommen stack ut nån dm utanför uthalshornet men jag ”säkrade” seglet ”i mitten” genom att surra en extra tamp mellan bomhalvorna och till seglet.
    Det funka fan det med. Kan vara en snål-variant som dock inte ser så graciös ut. En hyffsad beg vågbom kan man ju dessutom få för en 5-hundring…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing för lång bom.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.