Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För liten för mig?

• ola-h

Medlem
    26 april, 2007 vid 13:35

Jag tror till viss del att det är SURF som i år är mer öppna för _tanken_ att även en stubbie kan funka i bättre förhållanden. Den grundläggande känslan i EVOsarna har endast ändrats marginellt, skullejag säga. Fast det har skett en del förändringar på just E74/75. Framför allt har man tagit bort “höften” i outlinen vid bakfoten och därmed (mycket riktigt) bytt lite “looseness” i långsam fart mot ett mer kontrollerat skär i högre fart. Egentligen tycker jag mest det är ett sätt att optimera brädan mot lite bättre seglare. Dessa kan nämligen i princip trixa runt brädan lika bra i sega vågor ändå, men får det nu lättare i bra vågor. En mindre van vågridare kommer troligen inte kunna utnyttja fördelen i bra vågor men tappar ändå lite “svängbarhet” i dåliga vågor.

• calle_b

Medlem
    26 april, 2007 vid 21:24

Ja jäsiken vad det vart drag i denna tråden.
    Måste såklart förtydliga att jag just syftade på vågridningen. Sen gjorde jag misstaget nr uno, dvs generaliserade över att “ej sikta på klassisk shape”…

Men funderingen finns kvar, och jag vill bena ut ett och annat för min egna framtida investering. Och återigen, detta är funderingar och frågeställningar utifrån en ganska “neutralt frågande” fundering.

Jag upplever med min klassiska shape (252X52.5) en viss svårighet där den hör hemma, dvs i vågor. Jag åker inte till Maui, eller liknande, utan jag seglar svenska, kravmärkta vågor och förhållanden. Detta, funderar jag fortfarande kring, och tror fortfarande utifrån jämförelsen med stubbies och klassisk shape, att jag i längden får både tid på vattnet (och då framför allt framför en skummande vågrackare) och utveckling i min vågsegling.

Kompromissen i det hela, (en av dom) som redan nämnts, är utvecklingen av den “klassiska” formen. För inte är dom nya “klassiska” brädorna i storlekar runt 70 liter ca 252X52 cm? Lurigt begrepp.

Den enda egentliga erfarenhet av det som skulle kunna liknas vid “stubbie” eller, hrm “modern klassisk shape”, är en gammal F2 Mystery på 75 liter som jag en gång ägde. (Kanske tillochmed rätt så lik Hakunas bräda på 235X52)

Snurrigt, men kände att jag behövde reda ut lite tankar.

Peace out 🙂

• calle_b

Medlem
    26 april, 2007 vid 21:30

och där kom jag på att allting jag skrivit redan finns nedplitat i ovanstående inlägg av Doktorerna… 😉

kaka på kaka..

Ha d gott

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För liten för mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.