Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. För mycket härdare?

• För mycket härdare?

Publicerad av anteman på 7 mars, 2008 vid 20:56

Lagade min freestylebräda härom dagen, blanda till epoxin och började laga, allt blev snyggt å bra. Funderade lite senare på hur jag blandat till epoxin och kom på att jag använt för mycket härdare. Jag kör med west systems grejer som jag förövrigt e grymt nöjd med. Jag blandade med sprutor,
    en del(volym)härdare/3delar(volym) bas men kom sedan på att det skulle va 5 delar bas. Själva lagningen känns jävligt hård å bra precis som när man blandar rätt.
    Min fråga är, hur påverkar detta lagningen?

anteman svarade 16 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • nlc

Medlem
    8 mars, 2008 vid 08:26

Blev det inte väldigt varmt när epoxin härdade då ? Annars tror jag inte det kommer påverka styrkan i lagningen.

• tim-eriksson

Medlem
    8 mars, 2008 vid 08:53

Vad jag vet är det j*vligt viktigt att det blandas rätt, får max vara en felblandat på 1% (tror jag), efter det tappar epoxyn styrka snabbt.

Så är det i alla fall med “riktigt” epoxy som man använder inom segelflyg, båtar etc..

Rätta mig någon om jag har fel. MEN… eftesom epoxyn inte kommer utsättas för så mycket stryk så kanske det går ändå?

Edit innan jag ens postade: Läste på en sida att det är upp till 5% felmarginal på vissa, men alla säger lika. Det blir svagare när det är felblandat.

• gammelsurfen_

Medlem
    8 mars, 2008 vid 10:07

hur stor är skadan ?

• anteman

Medlem
    8 mars, 2008 vid 11:40

Det är ingen jätte skada, en ding i nosen som lagats med fogskum och 2 lager glasfiber och om man jämför med tidigare lagningar så kan jag inte se eller känna någon skillnad. Men som någon sa så har jag ett svagt minne av att det var en ganska liten felmarginal på blandningen. Om ingen tror att det går åt helvete så kör jag på som vanligt. Tack alla för svaren.
    MVH Andreas

• djevulen

Medlem
    8 mars, 2008 vid 17:15

http://www.epotex.se/ här e en bra sida för er,det står det mesta man vill veta om epoxy

• gammelsurfen_

Medlem
    8 mars, 2008 vid 17:24

okej, men känner du att det börjar brista eller mjuknar är det ju bara att slipa ner och lägga på en riktig blandning.

• spray

Medlem
    9 mars, 2008 vid 22:59

Jag har hållt på en hel del med epoxi.
    Ja det blir inte 100% optimalt om du blandar fel på några procent, men det är ingenting man märker någon skillnad av. Epoxi är stenhårt i vilket fall.

• svenne

Medlem
    10 mars, 2008 vid 08:13

Om epoxi ska bli genomhärdat och inte ha obundna kedjor så ska komponenterna blandas så exakt som möjligt. Även om jag blandar batcher på ett kilo eller mer mäts komponenterna på grammet.
    Det kanske inte spelar så stor för att få en dinglagning tät, men hållfasthetsmässigt så är det inget att hänga upp i julgran.

• anteman

Medlem
    11 mars, 2008 vid 21:03

Tack för alla svar, jag tror jag kör på gammelsurfens linje.
    MVH Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. För mycket härdare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.