Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?
-
För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?
Publicerad av canoya på 22 augusti, 2014 vid 10:22Jag har en Fanatic Falcon 113, 2012, som jag försöker komma överens med. Problemet är att jag får nästan allt tryck på den bakre foten, medan jag måste jobba för att främre foten ska stanna i stroppen och inte halka ur. Kontrollen blir därför dålig och jag klarar inte att hålla farten uppe för det studsar för mycket när vinden tutar i ordentligt. Kör med 7,0 och 8,6 på brädan (37 cm resp. 46 cm fenor) och har samma problem med båda. Har provat att flytta fram mastfoten och sänka bommen och det känns som det hjälper lite, men i onsdags med 8,6 hade jag mastfoten längst fram och bommen längst ned och ändå inte bekväm stance.
Hur ska man trimma och vad är mekanismen för det hela?
/Håkan
canoya svarade 10 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
hej
jag tror det handlar om var hängseletamparna sitter. ett trix är att kroka ur när du har båda stropparna i och det är full planing. då kommer seglet flytta sig så att du får jämt drag i båda händerna, och då kan du uppskatta om seglet vill fram eller bak (i längsled). vill det fram så kan du flytta tamparna bak en aning och vice versa.
det kan också vara för korta tampar, att du inte kommer ner i position riktigt. då borde du även känna att risken för kastfall är närvarande. om jag t.ex kör med sittsele med en bom som jag normalt använder till midjesele brukar jag uppleva det som du beskriver, att man bara kör med bakbenet (+ att det känns som man har kass möjlighet att parera kastfall på slören). jag tycker överlag att slalombrädor kräver ganska långa tampar oavsett om man kör sitt eller midejsele.
-
Sträcker du på frambenet och böjer bakbenet? Nästan låst knä fram och böjt knä bak?
-
Prova och skicka fram hängseletampen en liten bit i taget för se om nosen sänker sig, alt flytta bakm främre fotstroppen. Öka trycket på nedersta latten, eller dra mer nedhal. Hög bom brukar oftast vara relaterat till att framfoten vill ur.
-
@essförtiofemm 726765 wrote:
Sträcker du på frambenet och böjer bakbenet? Nästan låst knä fram och böjt knä bak?
Känns snarare som jag står helt på bakre foten och måste hålla upp tårna på främre foten för att inte halka ur stroppen. Har inte tänkt på om det har nån betydelse om jag har främre eller bakre benet sträckt. Känslan är att riggens tryckpunkt kommer för långt bak så att jag egentligen skulle vilja ha stropparna längre bak för att få trycket mer lika på båda fötterna. Hur påverkar det att ha sträckt fram och böjt bak?
-
@sailortrash 726764 wrote:
hej
jag tror det handlar om var hängseletamparna sitter. ett trix är att kroka ur när du har båda stropparna i och det är full planing. då kommer seglet flytta sig så att du får jämt drag i båda händerna, och då kan du uppskatta om seglet vill fram eller bak (i längsled). vill det fram så kan du flytta tamparna bak en aning och vice versa.
det kan också vara för korta tampar, att du inte kommer ner i position riktigt. då borde du även känna att risken för kastfall är närvarande. om jag t.ex kör med sittsele med en bom som jag normalt använder till midjesele brukar jag uppleva det som du beskriver, att man bara kör med bakbenet (+ att det känns som man har kass möjlighet att parera kastfall på slören). jag tycker överlag att slalombrädor kräver ganska långa tampar oavsett om man kör sitt eller midejsele.
Jag provade att flytta fram linorna lite, men vinden hann mojna innan jag hamnade rätt 🙁
Jag har kör med samma bom och linor på min gamla formula (SB186) och med 9,0a (som 8,6an ska ersätta) och har inte alls samma problem där. Då kör jag med mastfoten ganska långt bak (det är säkert olika avstånd mellan fena och mastbox på brädorna, men ändå). På formulan tycker jag linorna känns lagom långa. Jag kör med sittsele på slalom och formula.
Jag får nog testa att köra utan selen och kolla hur jag håller för att se om linorna ska flyttas.
Har inte upplevt kastfallstendenser.
-
Har haft samma problem och löste det med lite mindre nedhal- ger mer mastfotstryck,
prova 0.5 cm etapper från din reference point. , då kommer brädan ner lite..
-
@canoya 726763 wrote:
Jag har en Fanatic Falcon 113, 2012, som jag försöker komma överens med. Problemet är att jag får nästan allt tryck på den bakre foten, medan jag måste jobba för att främre foten ska stanna i stroppen och inte halka ur. Kontrollen blir därför dålig och jag klarar inte att hålla farten uppe för det studsar för mycket när vinden tutar i ordentligt. Kör med 7,0 och 8,6 på brädan (37 cm resp. 46 cm fenor) och har samma problem med båda. Har provat att flytta fram mastfoten och sänka bommen och det känns som det hjälper lite, men i onsdags med 8,6 hade jag mastfoten längst fram och bommen längst ned och ändå inte bekväm stance.
Hur ska man trimma och vad är mekanismen för det hela?
/Håkan
jag är ingen expert på storprylar men…
Testa mer nedhal. Principen är att du då flyttar ned draget i seglet. När seglet sedan är lutat bakåt (som det ju är när man seglar) så blir neråt=framåt. På så sätt flyttar du lite tryck mot framfoten.
Att flytta fram masten hjälper inte lika bra eftersom dels bara flyttar tryckpunkten väldigt lite, och dessutom snarare ger en sämre stance.
Så (om något) heller mastfoten lite bak (närmare framfoten) och sedan att par snäpp till nedhal (möjligen ihop med lite mindre uthal).
-
@Falcon 726773 wrote:
Har haft samma problem och löste det med lite mindre nedhal- ger mer mastfotstryck,
prova 0.5 cm etapper från din reference point. , då kommer brädan ner lite..Mindre nedhal? Jag ökade nedhalet på min 7,0a och tyckte det blev bättre då, men jag ändrade nog mastfot och bomhöjd också så jag vet ju inte om alla justeringar gjorde nytta åt “samma håll”.
Det jobbiga är ju att det i princip bara är bomhöjd, hängselelinplacering och kanske uthal som man kan justera på vattnet. Mastfot, nedhal och stroppar måste man ju iland för att ändra.
-
@canoya 726769 wrote:
Hur påverkar det att ha sträckt fram och böjt bak?
Kom på att du inte skrivit om det är på kryss eller slör du känner att framfoten vill ramla ur. Trodde själv det var på slör, då hjälper det att få bak röva genom att böja bakbenet! 🙂
Så kan du fälla ner seglet mot vattnet, stänga igen glappet, utan att skota in så mycket och ändå få upp nosen lagom mycket. Få liten våt yta och balansera med överkroppen så att du inte börjar flyga eller hugger i kanten för mycket. Får du rätt balans ska du kunna höja o sänka nosen med överkroppen frammåt/bakåt.Är det på kryssen kanske du har för liten fena?
Läar du brädan ordentligt? Alltså trycker ner läkanten så att brädan lutar från vinden, inte mot vinden?
Inte åka runt på hälarna med hältryck? -
Det kan vara så illa att något av ditt material helt enkelt inte passar dig och din stil.
Jag har kört samma brädor de senaste åren, men bytt segel varje år och när jag seglade Neil Pryde EVO III så hade jag problem med det du beskriver, dock inga som helst problem med detta när jag seglade samma segel fast årsmodellen tidigare eller senare. Samma sak hände en gång när jag provade en bom som var betydligt vidare än vad jag var van vid.Har du möjligheten så prova din rigg på polarens slalombräda eller din bräda med polaren rigg och se om du känner någon skillnad innan du ger dig in i träsket och börjar ändra på linor, bomhöjd och mastfotsplacering
-
@canoya 726776 wrote:
Mindre nedhal? Jag ökade nedhalet på min 7,0a och tyckte det blev bättre då…
Som jag trodde, då. Dra rejält extra nästa gång, så att du känner skillnad. Kör mastfoten mitt eller på någon lämplig referenspunkt och orka sedan med en omtrimning på land mellan lite resp mycket nedhal och se om det gör skillnad. För att få känsla för vad trimmet gör tycker jag att det är bättre med rätt stora ändringar. När man väl har förstått trimmets effekt kan man finjustera sig fram till lämplig kompromiss.
-
Hmm, problemet är nog större på kryss och halvvind än på slör. Jag lutar brädan lite åt lä.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
Jag tror på Olas teori… Mer nedhal! Sätt förlängaren på rekommenderad längd och dra så att rullarna på seglet nästan nuddar rullarna på mastförlängaren. Där har du en bra utgångspunkt.. Men tänk på att många tillverkare ibland märker fel, samt att olika förlängares 20cm kan skilja ganska mycket åt, om du förstår vad jag menar.
Yopptips: fråga någon med slalom/race/speed-prylar som verkar ha koll och be om hjälp! Du lär garanterat få hjälp!
-
@Ola H. 726775 wrote:
jag är ingen expert på storprylar men…
Testa mer nedhal. Principen är att du då flyttar ned draget i seglet. När seglet sedan är lutat bakåt (som det ju är när man seglar) så blir neråt=framåt. På så sätt flyttar du lite tryck mot framfoten.
Att flytta fram masten hjälper inte lika bra eftersom dels bara flyttar tryckpunkten väldigt lite, och dessutom snarare ger en sämre stance.
Så (om något) heller mastfoten lite bak (närmare framfoten) och sedan att par snäpp till nedhal (möjligen ihop med lite mindre uthal).
Låter rimligt med mer nedhal, men varför ska mastfoten bakåt? Är det för att få riggen mer upprätt och därigenom flytta tryckpunkten framåt? Förhoppningsvis blir det lite vind i morrn så jag kan få testa.
-
@Jester 726798 wrote:
Jag tror på Olas teori… Mer nedhal! Sätt förlängaren på rekommenderad längd och dra så att rullarna på seglet nästan nuddar rullarna på mastförlängaren. Där har du en bra utgångspunkt.. Men tänk på att många tillverkare ibland märker fel, samt att olika förlängares 20cm kan skilja ganska mycket åt, om du förstår vad jag menar.
Yopptips: fråga någon med slalom/race/speed-prylar som verkar ha koll och be om hjälp! Du lär garanterat få hjälp!
Jag har redan förlängaren ett par cm längre än rekommenderat, men vet att det som är tryckt på seglet ofta inte stämmer till 100%. Tyvärr är jag nog den mest slalom/race-inriktade på min hemmaspot Landsjön 🙂
Logga in för att svara.