Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › För stark vind`?
-
För stark vind`?
Publicerad av daffid på 31 juli, 2009 vid 10:05Hej,
Vi hade tänkt ge oss ut och surfa på västkusten idag. Dock har det varit lite starka vindar.
När vi hade tänkt ge oss ut och åka skall de blåsa ca 11-12 meter per sekund. Är detta för mycket vind för en 14 meters drake som då är ganska stor. Speciellt med tanke på att vi är nybörjare?
Sedan skall det imorgon blåsa 4-5 m/s är det för lite för en 14 drake då?
Vad är optimalt för en nybörjare med 14 meters drake?
Hör gärna av er så fort ni läst det här så kan vi kolla upp det innan vi bestämmer oss för kvällen 🙂
daffid svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Beror ju lite på hur mycke du väger..
Ja tänkte ge mig ut me min 12a nu. ja väger ca 70kg.
En polare som ska med kör 14. Han väger nog ca 90.Vi är oxå nybörjare men har lärt oss rätt fort å e hyffsat säkra i d vi gör.
Jag har kört i ca 14ms me min 12a å det va lite obehagligt.
Ställ ner kraften i den å be nån hålla i dig när du launchar om du e osäker.
Om du nästan lyfter när du har bommen långt ut så ska du inte åka. -
Okej. Jag väger ca 85 kilo. Och detta är ju faktiskt första gången vi ger oss ut sen kursen :S
Sen har jag tyvärr inte en depower lina. Så det är att köra med bom ute som gäller i så fall.
Vad tror folk, är det för mycket vind?
-
Är det första gången efter kursen så är 12m/s definitivt för mycket, även om du haft en mindre drake.
Jag skulle rekomendera dig att börja i vindar runt 7-8m/s och sen gradvis lära känna din kite och i vilka vindar den känns lagom. allt beror på din vikt och erfarenhet, samt drakens egenskaper.
om det blåser 4-5m/s imorgon så är det nog lite i underkant men det kan duga för att känna på draken, köra lite body drag och lära känna din nya kite.
-
Jag skulle nog inte åka då. Men det kanske finns någon lite mer proffsig som kan ge svar.
Runt 7-8m/s e lagom att lära sig i annars. Då e d inte för mycke vind och inte heller för lite. Det e rätt svårt å lära sig i mindre vind, för man lyckas kanske me starten men sen får man inte med sig nån fart.
-
Definitivt för mycket med en 14m2 idag! Jag väger iofs mindre men körde med 6a igår. Folk körde från 5a till 9a max. Jag tror det blir 6an idag igen.
Som folk säger 7-8 är nog perf. Men det är helt ok att gå ut i 4-5 för att lära sig flyga kiten bättre.
-
Du ska helt klart vänta tills imorgon!
12m/s = 43km/h. Dvs gör du något fel och släpas med i vindens hastighet kommer du att flyga in i träd eller liknande i över 40km/h, något som minst sagt gör ont. Loopar du sen kiten blir hastigheten ännu högre.
Har du inte kört sen kursen, och aldrig på den draken är 12m/s i medel på tok för mkt!! Det är inte många duktiga åkare som kör med en 14 i 12m/s, iaf inte som väger under 100 pannor. Om det verkligen blåser 12m/s i medel är byarna inte ovanligtvis uppe i 17-18 vilket är grymt mycket vind!
Så rådet jag och övriga instruktörer (som jag jobbat med iaf) brukar ge är att inte ge sig ut i över 10m/s som nybörjare, oavsett om man har en mindre kite. storleken på kite gör inte så stor skillnad för hastigheten du kommer upp i när nåt går på tok.
Mycket bättre ni ger er ut imorgon. 4-5m/s är perfekt vind för att lära sig en ny drake. Stick ut å bodydragga å lek med kiten så ni lär er den. rigga upp å ner den några gånger så det går fort å smidigt när det sen blåser lagom å ni vill ut å köra bräda.
-
14m/s med en 12a.. allt annat än en drake med väldigt mycket depower och att ha lagom stor hydda är inte att rekommendera..
-
daffid;562869 wrote:Hej,
När vi hade tänkt ge oss ut och åka skall de blåsa ca 11-12 meter per sekund. Är detta för mycket vind för en 14 meters drake som då är ganska stor. Speciellt med tanke på att vi är nybörjare?
Sedan skall det imorgon blåsa 4-5 m/s är det för lite för en 14 drake då?
Vad är optimalt för en nybörjare med 14 meters drake?
1. JA!
2. Antagligen
3. ca 5-9 m/sDane Insane;562878 wrote:Beror ju lite på hur mycke du väger..
Ja tänkte ge mig ut me min 12a nu. ja väger ca 70kg.
En polare som ska med kör 14. Han väger nog ca 90.Vi är oxå nybörjare men har lärt oss rätt fort å e hyffsat säkra i d vi gör.
Jag har kört i ca 14ms me min 12a å det va lite obehagligt.
Ställ ner kraften i den å be nån hålla i dig när du launchar om du e osäker.
Om du nästan lyfter när du har bommen långt ut så ska du inte åka.Stanna hemma. Det är inte väder för 12 och 14 idag.
-
Haha okej tack så mycket för inläggen. Tur att man har folk som svarar annars hade vi väl antagligen gett oss ut nu med ond bråd död som följd! 🙂
Vi ger oss ut imorgon istället när det verkar vara väldigt bra förhållanden för nybörjare.
Ännu en gång tack för all info och surfa lugnt!
Logga in för att svara.