Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › För stor fena?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
För stor fena?
Publicerad av Oregistrerad på 5 maj, 2007 vid 13:10Vad som händer om man har för liten fena är jag på det klara med, men vad händer om man har för stor fena? Kan man ha det?
eckke svarade 17 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Storleken på fenan har stor påverkan på hur brädan uppträder i vattnet. Inom freestyle så kommer du lättare runt i trick som spocken m.m. med en liten fena. då du lättare kan få en “spin out” och slajda runt. kör med en 18.5 cm lång fena till mitt 6.1 och det funkar super. en stor fena har en del nackdelar. när det blåser på riktigt mycket genererar den för mycket lyft och brädan blir svårkontrollerad och man kommer inte lika lätt runt i freestyle manövrar. höjdtagningsförmågon brukar vara bättre på längre fenor men kan kompenseras med rätt brädteknik då du kör med en liten fena.
//Micke
-
Till originalfrågeställaren: menar du för freestyle, våg eller i största allmänhet?
-
Är precis inne på samma frågeställning, själv är jag ute efter en ny fena till en JP RWW 91 som framförallt kan användas till 6.5 segel. Vanligtvis blir det segling i apel/läjet men även friåkning runt västkusten.
Kollade på en MFC Freewave 28 och frågar mig om denna blir för stor? Med 6.5 blir det ju inte mycket till vågkörning utan mest köra fram o tillbaka, typ bump&jump. Och då vill man ju ha tidig planing o höjdtagning, så då frågar man sig om det kan bli svårare att plana o ta höjd med denna stora fena i förhållande till bräda/segel?
MVH
/E -
Oregistrerad
Gäst6 maj, 2007 vid 06:54Hej Ola,
Orginalfrågeställaren här…
Egentligen tänkte jag fråga generellt då jag är en typiskt freerideåkare, men råkade posta i fel forum.Jag förtsår att det skiljer en del mellan dom olika disiplinerna, t.ex. är jag väldigt sällan intresserad av att få spin out, utan lider istället av det.
Därför är jag intresserad av vad som påverkas negativt av en för stor fena.
-
@Eckke 381179 wrote:
Är precis inne på samma frågeställning, själv är jag ute efter en ny fena till en JP RWW 91 som framförallt kan användas till 6.5 segel. Vanligtvis blir det segling i apel/läjet men även friåkning runt västkusten.
Kollade på en MFC Freewave 28 och frågar mig om denna blir för stor? Med 6.5 blir det ju inte mycket till vågkörning utan mest köra fram o tillbaka, typ bump&jump. Och då vill man ju ha tidig planing o höjdtagning, så då frågar man sig om det kan bli svårare att plana o ta höjd med denna stora fena i förhållande till bräda/segel?
MVH
/E28an blir nog ok när du är lite underriggad, men kommer bli lite stor när det börjar bli tryck. Dagens hetaste tips är nog att skaffa ett par olika fenor, det är enklare att byta en fena än att rigga om… Jag har haft MFC 25an, den seglade jag med 5.7 och kass drag. Började det bli lite tryck så tog jag en 22cm PL Hybrid.
25+28cm kanske man kan föreslå?
-
Ok, rek. inköp av två fenor alltså och jag antar att MFC’n 25 o 28 skulle fungera fint till detta ändamål (utöver org. fena RWW 24). Om man tänker sig en PL Hybrid 26, kan denna ersätta två fenor? Vad är det för skillnad i karaktär mellan denna o MFC’n?
(Väger 95 kg förresten, antar att det har betydelse för fenval?)
Tack för svar!
/E
-
En viss betydelse har det kanske, men du kör ju med förhållandevis större segel i samma vindstyrka jämfört med en flugviktare. och förhållandet segel-fena-bräda är hyffsat samma, snarare än fråga om teknik.
Jag har seglat Hybrid 22, och MFC 25an, så inte riktigt samma storlek. Några gissningar baserat på detta; mfc fenan är lite snabbare, mer freerideaktig i känslan. Hybriden är lite freestyleaktig, fast softare (jämfört med en FS fena), svårare att driva upp på bakfoten för att pressa hastigheten. Dock mycket trevligare till att vrida runt brädan och trycka ut i freestyle manövrar. Siktar du på lite vågor så kan det vara ett finfint val.
Är orginalfenan 24 så skulle jag gått på en 26-27cm fena med samma stuk, eller kanske något rakare om du inte vill ha den i vågor. 24an kommer vara lite stor till småsegel. Alltså, köp en rakare ~26a (eller lite mer svept ~27a), känns det bra med 6.5an så köp nästa fena mindre än 24an. Det tror jag är rätt prioriteringsordning.
-
@Oregistrerad 381182 wrote:
Hej Ola,
Orginalfrågeställaren här…
Egentligen tänkte jag fråga generellt då jag är en typiskt freerideåkare, men råkade posta i fel forum.Jag förtsår att det skiljer en del mellan dom olika disiplinerna, t.ex. är jag väldigt sällan intresserad av att få spin out, utan lider istället av det.
Därför är jag intresserad av vad som påverkas negativt av en för stor fena.
Då kan man säga säga att det finns i alla fall tre sätt att märka en för stor fena.
1. Brädan blir instabil och vill fenplana.
2. Du tappar toppfart (kan vara svårt att känna)
3. Brädan får ett mer “låst” läge i vattnet och blir svårthanterlig och studsig i gippar mm.Spinout kan vara ett resultat av för lite fena, men oftast är det nog tekniken som spökar. Då är det lite en fråga om filosofi hur man går vidare. Aningen kämpar man på och får så småningom ordning på tekniken. Eller så väljer man en överstor fena för att kompensera och slippa spinout direkt, men får på köpet en mer svårhanterlig och bökig bräda som är svårt att utvecklas på.
Logga in för att svara.