Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stor/djup fena eller feltrimm?

• För stor/djup fena eller feltrimm?

Posted by markram on 1 juli, 2002 at 16:50

Tja, hade lite after-work surf i förra veckani Borås lokala pöl, varierande vindar med lagom till toköverriggad med 7.0 simmer ProAm på en Vivace Carbon (100 lit slalom).
    Hade precis köpt en beg 40cm pointer-slalomfena carbon som gav mer höjd än jag trodde var möjligt.
    Men brädan kändes lite “framtung” ville lägga sig lite åt läkanten vilket resulterade att det inte riktigt släppte i byarna, som jag är van vid.
    Är medveten om att fenan är på gränsen till för djup, men behöver rejält svärd för att komma upp i planing, ta höjd och behgålla planing i de taskiga vindar som råder i sjön.

efterlyser därför trimtips på bomhöjd-mast-fena-stroppositioner eller annat som kan hjälpa.

I värsta fall får jag kopiera fenans profil på 2-3 ställen och korta den 2cm + slipa i 2-3 långfilmer (eller en vindfridag på stranden med tjejen).
    Tacksam för tips!
    P.S. Söker med ljus o lykta efter beg damdräkt till min tjej längd 155-160 har ni en?

pete replied 22 years, 5 months ago 2 Members · 1 Reply
  • 1 Reply
  • pete

Member
    2 juli, 2002 at 08:01

Det kan vara så att fenan är för djup (lång) för brädan. Det finns en tumregel som säger att max fenlängd = brädans bredd vid fenboxen (framkant, bakkant eller mitt för fenan minns jag ej). För lång fena yttrar sig så att brädan vill vrida ner läkanten i vattnet (klassisk “centerbordsplaning”) plus att brädan blir orolig som en brunstig rodeotjur vid full planing.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stor/djup fena eller feltrimm?

You must be logged in to create new discussions.