Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förbannad!!!

• Förbannad!!!

Publicerad av anders_hoffman på 5 augusti, 2003 vid 21:32

Här står man utan segel o det blåser hur grymt som helst… rirktigt frustrerande. Men nu är iaf ett segel påväg upp från Göteborg, Ezzy Special Edition 6,9.

Jag tänkte fråga om det är nån som vet om jag måste köpa en större fena till det seglet. Jag har nu en Mistral Screamer på 103 liter och jag skulle chansa på att den är 50-65 cm bred. Fenan jag kör på är en slalomfena på 34 cm…Måste jag kanske köpa en ny 39-fena kanske??

/Anders

surfen svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • endy

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 06:06

Det beror på om du är ute efter speeeed/ta höjd/aningens tidigare planing annars skulle jag säga att det inte är några problem med den fenan du har till den avsedda segelstorleken

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 07:22

Funkar OK med fenan, byt ut 5,3an istället (ser för täskig ut Hoffman)

• anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 09:02

du planar också tidigare med en 39 fena, så det är att rek.

• anders_hoffman

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 09:11

Till den brädan är jag väl först o främst ute efter speed o höjdtagning… Nån som har en billig bra fena att sälja eller rekommendera?

/Anders

• ola_p

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 10:33

det med fenstorlek är lite klurigt… det beror på bräda etc. vikt verkar väldigt viktigt, jag som är flugviktare tycker det är jobbigt med stora fenor, och kör oftast med små fenor… Kör jag sputnik 270 med en 6.8a (zero-7) så tycker jag att 28 cm SMAL racingfena är aldeles lagom stort. det är det minsta jag har. men de större blir bara ivägen… (30, 32, 32 med större area)… kör jag 6.3 å freestyle (90 liter skate) så tycker jag 26cm är lagom om det blåser precis så man kan pumpa planing. så fort det är ordentligt drag så blir det överfenat, det blir ganska tröttande. Iofs så har jag då bara en bakstropp och kör stora stroppar så jag har åtminstånde hälften av foten på läsidan av brädan men… smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:09

Hoffman skärpning för f-n! 39 fena på en screamer, funkar ju inte för fem öre, om man inte vill bryta vristen helt i onödan

• surfen

Medlem
    9 augusti, 2003 vid 08:02

Visst funkar det med en 39cm fena men inte längre, bara du har en Screamer med powerbox. Har själv ägt en screamer och den gick för jämnan med 39cm och du sätt inte på en renodlad racefena då blir det lite för svårt att kontrollera brädan när det tutar i, så en freeride/race fena blir bra. Sen avgör även din vikt hur stor fena du kan ha. Själv så vägde jag runt 75 när jag körde med den brädan och det fungerade utmärkt. grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förbannad!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.