Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Forbjudna strander…
-
Forbjudna strander…
Publicerad av rune på 9 augusti, 2004 vid 07:20Tjenna…
For de som inte vet det sa har jag flyttat ner till Perth, tankte bara skriva att ni inte ar ensamma om att ha problem med ”bannade” strander. Det ar full fralla har nere ocksa med att forsoka halla stranderna oppna, nu maste man ga med i WAKSA (Western Australia Kite Surfer Association) for att fa deras forsakring, man maste vara forsakrad for 5!!!! millar och uppat samt ha emblem pa kiten sa att ”mitch” o grabbarna i Baywatch kan se att du ar tillaten att kora pa just den spotten…lite kuriosa bara…
Ni ar dessutom inte ensamma men lustiga vindar
Tjingeling
Ingen rolig utveckling tyvärr men försäkring skulle vi vilja ha här med men det är det ingen som vill ge oss!
-
Nu fattar jag inte.. man måste vara försäkrad för 5 miljoner kr och uppåt?
-
Svar till:
Nu fattar jag inte.. man måste vara försäkrad för 5 miljoner kr och uppåt?
[/ QUOTE ]
Cottesloe council has put together a commitee to look at legalizing kite boarding within the Cottesloe shire. Kiting within Cottesloe at this time is illegal, but the Council has seen fit not to ban it out right. THe want kiting to stay in Cottesloe but do not to shoulder the public liability issues. On thursday afternoon the Commitee (reps from the council, coast care, Cott surf club and myself) were present when the council asked us to put forward a submission for kite useage in the Cottesloe shire. The Cott council were mainly concerned with public liability issues and how kite boarders without insurance can affect the Cottesloe council. The Commitee will put forward a recommendation that all kite boarders within the Cottesloe shire kite South of Rosendo Street and all kiters must have public liability insurance ( 5 million or above)The commitee has agreed that all kiters in Cottesloe must have there own liability insurance or be a member of WAKSA and be covered by WAKSA insurance. The council will require all kiters in Cott the have some type of WAKSA ID on there kite(probably a coloured streamer off the kite)so Rangers can ID kiters easily. If kiters do not have insurance,Cottesloe shire the rangers will by law be allowed to confiscate the kte (as per surfboards in Cott) This is going to council to be considered as a by-law in the next 4 weeks. If this kite by-law is passed kiting will be legal in the Cottesloe shire if the kiter has insurance.
Jooo, sa langt fattade jag med, men en forsakring som ersatter folk med 5 mille (aussie dollar allsa 5*5) ar inte direkt gratis att teckna kan jag saga…
-
Hursom sa galler detta bara pa en spot har nere och eftersom hela vastkusten ar en stor javla strand sa ar jag inte direkt orolig…Men det hade juh inte skadat med en ok tredjeparts forsakring. Gouda som jag har tacker inte ”Actionsporter”
-
Nej det är det som är problemet här med änsålänge har vi haft tur här i Sverige men för eller enare så blir någon förlamad eller skadar någon annan och då kommer det att kosta mer än vad dom flesta kan betala under sin livstid!
-
Jupp, det pagar standigt diskussioner inom StockholmKite men det leder aldrig nan vart, vad WAKSA har gjort ar att de fixade en egen forsakring, ett eget bolag helt enkelt som bara sysslar med en forsakring och bara for kitare i Vastra Australien. Kanske vore nage att tanka pa, skadar man sig sjalv ar det juh skitsamma…
-
i sverige är sporten inte klassad ännu så tillsvidare har samtliga försäkringsbolag hänvisat mig till en klassisk olycksfallsförsäkring. Beroende av vilken nivå man vill ha så kostar det mellan 150 och 350 skr. Sen kan man plocka på en massa annan godis på den. Själv hamnade jag på 665 skr / månad. För en som såg intressant ut. När jag väl tänkte om så slutade kalaset på 250kr / månad. Då är jag försäkrad för 20 basbelopp samt 15000 i löneförsäkring / mån.
Kanske något alla borde titta på. 150skr / månad för att få en bra basförsäkring + företräde i sjukhusköer etc är ett vettigt alternativ.
-
Tja eftersom du förmodligen inte får någon invaliditets ersättning så kan det ju drabba dig dubbelt upp! Tänk bara att behöva bygga om halva lägenheten till handikapps anpassad för egna pengar inte det billigaste direkt.
-
Jo att dom vill sälja föräkringar det vet vi ju sen tidigare men när väl olyckan är framme så gäller den heltplötsligt inte för kite det är ju en extremsport eller inget förbund ingen erättning dom letar garanterat upp alla kryphålen för att slippa betala.
-
Da maste man val kirra tva forsakringar utover de man redan har, blir ju svindyrt. Kan ingen klassa sporten kan val inte vara sa javla svart…Javla skitsverige, kuken!!
-
Svar till:
Jo att dom vill sälja föräkringar det vet vi ju sen tidigare men när väl olyckan är framme så gäller den heltplötsligt inte för kite det är ju en extremsport eller inget förbund ingen erättning dom letar garanterat upp alla kryphålen för att slippa betala.
[/ QUOTE ]
Hmm, den försäkring som jag har rekomenderades av några Paraglider snubbar som haft bra erfarenheter av just Länsförsäkringar. Troligen kommer kite att klassas och behandlas på samma sätt som paragliding, åtminstonde enligt Länsförsäkringar i Östergötland.
Men att försäkringsbolagen är bra på att hitta kryphål är väll ingen nyhet?
Logga in för att svara.