Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Force eller Session for Appelviken?
Taggad: våg, våg freestyle, freestyle
-
Force eller Session for Appelviken?
Publicerad av pingle på 24 september, 2009 vid 10:53Jeg har tidligere seilt Session i små størrelser, men vurderer nå Force for mer drive i onshore ridning. Samtidig frykter jeg for at Force kan være for punchy og gi meg kontrollproblemer når det er 4.7 eller 4.2-forhold. Kommentarer?
pingle svarade 15 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Oavsett force eller session, så tycker jag mig se att fler och fler seglare väljer vågsegel efter vad man “gillar” snarare än om det är ett “onshore” eller “sideshore” segel.
Alltså, vissa tycker om att ha lite mer drag i grejorna, och väljer då ett “powersegel”, jag menar även vissa väldigt lätta seglare väljer segel som NP Alpha, Gaastra Poision, Naish Force, Simmer Iron etc. Exempelvis kör Sarah Quita Offringa på NP Alpha, och hon är ju inte tung precis…
Andra, som jag nog har insett att jag tillhör, väljer hellre ett segel som känns lite lättare i händerna. Även tyngre seglare som Kevin Pritchard (Manic istället för Poison), Jason Polakow (Zone istället för Alpha) och Josh Angulo (Legend istället för Global) kör med segel som har lite mindre drag än powersegel, även i mer cross-on…
Så – det viktigaste kanske är att du först funderar på vilka egenskaper du söker i ett segel, och sedan väljer. Lite mer pulver är ju väldigt skönt ibland. Eller så går man mot ett mer “neutralt” segel som stänger av lite lättare.
Oavsett val tror jag inte att du kommer att få kontrollproblem med 4.7 eller 4.2, utan det handlar mer om vilken typ av segel och känsla du vill ha. Har du verkligen gillat dina Session skulle jag köra vidare på det, är det 4.7 eller 4.2 (framförallt 4.2) så blåser det ju bra ändå…
Själv har jag valt ett “power” segel som största segel, eftersom jag även använder det på plattvatten, och har sedan “neutrala” segel i mina mindre storlekar. Det funkar väldigt bra, men faktum är att jag har insett hur mycket jag gillar mina mer “neutrala” segel att jag förmodligen kommer att byta mitt power-segel nästa år…
-
Jag har ett session 5,0 och planar riktigt tidigt med det. Funkar jättebra att köra med mindre nedhal när det blåser lite, stort vindregister även med lite nedhal. Stora trimmöjligheter jämnfört med simmer crossover som jag körde innan som är ett powersegel. Mjukar känsla i Session men ingen skillnad i tidig planing om man riggar det efter förhållanden.
-
Jag kör på session 4.0 4.5 5.0 och boxer 5.4 5.8. Tycker det är en perfekt kombination. Session seglen har mindre drag än Force men som Snaffe säger så är seglen riktigt mjuka och gosiga, riggar du med lite mindre nedhal så är bottendraget helt okej! Inte alls som i boxer som har sjukt bottendrag men inte så farligt mindre än Force tycker jag.
Framförallt så blir session seglen aldrig “jobbiga” att segla, oavsett om du är underriggad eller överriggad så är det alltid behagligt och mjukt att segla, draget finns där när du vill ha det och det är lätt att släppa ut vinden när man vill.
Ehm, vet inte om det tillförde något men Session seglen är riktigt bra! Jag skulle tagit Session före Force på alla storlekar förutom på segel över 5.0där jag skulle valt Force/Boxer.
-
Takk for velbegrunnede svar! Jeg tar beslutningen i morgen, så det er tid for flere kommentarer…
-
Är det 2010 du kollar på skall du veta att det är mindre buk i Force och Boxer detta året. Session vet jag inte.
Annars kan jag rekommendera Boxer. Jag har gått över till det i år och gillar det skarpt. Lätt med tillräckligt med pulver och lättare att stänga av än Force 2009. Underbart att hoppa! 2010 har jag inte testat i Force.
Är du ute efter 2009 kan du ringa mig för en bra deal på 4.2 och 4.7 i Force. Svenska pengar vet du så det blir bi bi billigt!! 😉
-
Ja, Boxer 2010 är ju ett intressant segel. Jag tror att det är ett segel man antingen gillar ordentligt eller tycker känns lite väl annorlunda. En surfkompis kör med de och han är grymt nöjd, vilket vi båda trodde att han skulle bli efter en riktigt skönt, introvert surfteoretisk utflykt i de allra, allra nördigaste surfprylslandskapen.
Sedan får man ju leva med att bli kallad “pirat”, “sjörövare”, “captain jack” etc etc om man kör Boxer i år….
Själv tror jag att segel med lite, kontrollerat, bakhandsdrag, som samtidigt är lätta och enkla att manövrera, kan ha en hel del intressant att bjuda på.
-
Jag skulle nog välja ett lite mer neutralt segel för 4.2-4.7 typ Simmer Icon, NP Combat för Apelviken som jag seglar rätt ofta. Har seglat Simmer Crossover i flera år men har på senare år gått mer över till Icon då det är mjukare och lättare att få neutralt. Dock tycker jag om mer tryck i prylarna för typ 5.7-segling. Har inte seglat Session men har seglat Force (som är riktigt fina segel) och om Session motsvarar Icon, Combat osv skulle jag ta dem för 4.2-4.7 segling i Apelviken.
-
Det ble 09 Session 4.2 og 4.5. Tett javel. Men de rigger på ulike master så den reelle forskjellen blir større enn man skulle trodd. Og så er 4.5 praktisk når man vil reise uten en 370-mast.
Jeg har også en 010 Session 5.0 i bestilling så det blir en fet garderobe.
Fikk testet 4.2 og 4.5 dagen etter kjøp. Meget fornøyd – som ventet! Seilene er ikke ikke veldig annerledes enn mine 06 modeller. Og i brutale forhold (ikke Apelviken denne gangen) er det godt å ha et tilgivende seil. Igjen takk for råd.
Logga in för att svara.