Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Ford Transit -96, kommentarer!
-
Ford Transit -96, kommentarer!
Publicerad av anonym-anvandare på 20 januari, 2004 vid 16:44Hejsan, har fått nys om en Ford Transit som fn ägs av landstinget jag jobbar för. Den har gått ca 13500 mil och mest använts till att köra hjälpmedel fram och tillbaka. Vet inte så mkt mer egentligen utom att modellen är en 100S 2.0 och att det är bensinmotor. Inga passagerarsäten.
Man får väl anta att den är någorlunda välservad men kanske mest gått kortare sträckor.
Man får lämna ett bud i slutet kuvert till en av cheferna och sen får den som vill offra mest pengar den.Mina frågor till slut!
Hur mkt kan en sådan kärra vara värd ungefär?
Är det nåt speciellt man skall titta efter? (kända problem och svagheter?)
Är det nån som har en liknande Transit med lite schyssta bilder? (förslag på inredning)getwet svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Kolla så att generatorn laddar det den ska. Förslag på inredning nedan. Jag har två madrasser som ligger på en träskiva på vänster sida. När man ska sova är det bara att lägga över skickan och dra ut madrasserna. Fördelen är att man har ståhöjd i hela bilen.
-
Hittade en bild till. I vanliga fall har jag fyra brädor i boxen och man kan som ni ser lasta ganska mycket : )
-
Hej!
Det är ju alltid lite vågspel när det är budgivning, man kan ju ha turen att få är riktigt intresserade.
Jag skulle kunna tänka mig att bjuda mellan 20 och 30 tkr beroende på hur intresserad du är. Dock är det nog så att Transitarna står ganska lågt i pris och speciellt om den kommer från någon myndighet eller uthyrning. -
Finns betydligt bättre bilar till samma pris köp inte den.
-
Vad menar du med bättre bilar? Andra märken (vilka/vilket?) eller en Transit av bättre årgång/skick?
Fan, jag blev ju riktigt sugen när jag såg Gurras bilder! -
Jag skulle nog vända på det jämfört med Patrikol, om den är ägd av Landstinget/myndighet servas den troligen av MFO, och då är den välservad, garanterat. Att den gått kortare sträckor kan vara negativt men behöver inte vara det. Om den exempelvis stått i varmgarage har det inte så stor betydelse att det är kortare sträckor. Och har MFO servat den så uppväger det säkerligen med täta och korrekta serviceintervaller.
Jag skulle nog hellre köpa en som var servad av MFO än att ta en “snikservad” privat bil. Om något går sönder på en “MFO” bil byts grejerna ut på ett korrekt sätt…..De nyare Transiterna (vilket det där är som du fått erbjudande på) är bra grejer till rimlig prislapp. Visst finns det bättre men då är också priset annorlunda.
-
Har haft transiter på jobb har inte hållit, mer på verksta än på väg. Numera bara VW eller Merca bussar eller lastbilar betydligt mera bil för pengarna. Det är finns anledning till varför Ford alltid har varit typ 20-30000:- billigare i inköp än andra märken och dom pengarna måste tas någon stans ifrån och jag kan garantera dig att det är inte ur fords börs. Skall du plocka av dom pengarna på en bil så märks det. Visst kan du få tag på en transit som är hur bra som helst men chansen är förstor att den inte är det. Det är ju alltid en chansning när man köper bil men man kan ju minimera riskerna så gott det går.
-
Svar till:
Jag skulle nog vända på det jämfört med Patrikol, om den är ägd av Landstinget/myndighet servas den troligen av MFO, och då är den välservad, garanterat. Att den gått kortare sträckor kan vara negativt men behöver inte vara det. Om den exempelvis stått i varmgarage har det inte så stor betydelse att det är kortare sträckor. Och har MFO servat den så uppväger det säkerligen med täta och korrekta serviceintervaller.
Jag skulle nog hellre köpa en som var servad av MFO än att ta en “snikservad” privat bil. Om något går sönder på en “MFO” bil byts grejerna ut på ett korrekt sätt…..De nyare Transiterna (vilket det där är som du fått erbjudande på) är bra grejer till rimlig prislapp. Visst finns det bättre men då är också priset annorlunda.
[/ QUOTE ]
Jag har inte nämt någonting om något Landstinget/myndighet så nog har du vänt på det alltid!
-
fan patrikol vafan jobbar du nånstans som ni sliter ut vanar?
-
Brandkåren, Tidigare Ambulans ganska tuffa förhålland för en bil så då sållas agnarna ifrån vetet!
-
Jag syftade inte på att vända på just den frågan, däremot ville jag vända på ditt resonemang där du sågade en bil, helt ovetande om skick eller pris.
Bussen kan väl vara värd sitt pris beroende på vad slutsumman handlar om. Och det är väl det man få utgå ifrån. Sedan går det inte att jämföra en surfbuss med ett fordon som lastar max inom ditt gebit dagligen med hårda påfrestningar…..lite skillnad kanske.
Kolla in Gurras buss, perfekt för en rimlig penning. -
Var och kollade in bussen idag som hastigast, hann inte provköra.
Blev lite tveksam då lastutrymmet bara var ca 220cm långt (mätte på ett ungefär utifrån. Hade väntat mig lite större. Vet inte om man kan/får ta upp ett hål i väggen bakom förarsätet. Tänkte man kunde ha brädorna ovanför huvet liksom, det borde väl göra en 50cm till på längden åtminstone? Det var en del rost på dörrsidorna men inte så farligt. Tjejen som hade kört bilen i jobbet sa att den sista tiden ibland steg hastigt i temperatur men att den aldrig kokat utan det gick ned efter ett tag igen av sig självt (termostaten?)
Den var som väntat lastbilsregistrerad. Nån som vet om man måste regga om den för att få köra passagerare i den (har två små barn). Det var inga extra säten med men det borde man väl kunna hitta på nån skrot eller? Mätarställningen var 13775mil, vinter- o sommardäck, kupé- och motorvärmare ingår. Anbudsgivande alltså, minst 6500:- ville dom ha, det borde den rimligtvis vara värd eller!? -
Jag tänker göra lite mer goodwillreklam för Ford Transit. Det är inte helt fel med en stor packåsna (3 m lång, 1,8 hög, 1,75 bredd). Eftersom det är diesel drar den bara 0,95/mil. Du har tidigare skrivit i dina inlägg (Patrikol) att man måste köra 3000 mil för att det ska löna sig. Vad jag anser att du ofta glömmer är just att dessa stora bilar oftast är lastbilsreggade med låg skatt och försäkring till följd. Alltså lönar det sig definitivt med diesel. Min buss är till och med reggad för fem pers! Kostar bara 1500 spänn i skatt. Sen samåker man med polare och har nog en av de lägsta milkostnaderna i jämförelse med andra nyare bilar. En välvårdad och välservad gammal lastbilsreggad dieselbil är bland det mest “ekonomiska” alternativet som finns skulle jag nog vilja påstå.
Logga in för att svara.