Senaste nytt Forums Föredrag!

• Föredrag!

Publicerad av anders_hoffman på 30 november, 2003 vid 21:08

Ska hålla föredrag om vindsurfing snart, precis som någon annan gjorde här på konfen för ett tag sen (var det du Niklas_S?)

I alla fall skulle jag vilja ha svar på några frågor.

1. Vem uppfann det, och när? Vet att det var två stycken som kombinerade drakflygning och vanlig surfing. Men vad hette dessa herrar?

2. Vem förde sporten till Sverige och när? Vet att det var en Lidingö-bo. Men inte hans namn.

3. När slogs w-surfspeed rekordet?

4. Tillåtet antal segel, fenor och brädor i formula?

5. Några sådana restriktioner i dom andra tävlingsklasserna, wave, f-style, super-x, slalom?

Skulle vara jättetacksam för svar. Vet att alla frågor redan besvarats, men jag förstår mig inte riktigt på Sök-funktionen.

Tack på förhand.

herodude svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jpeter

Medlem
    1 december, 2003 vid 07:36

1. Hoyle Schweitzer och Jim Drake. I mitten av 60-telet. (se http://www.the-daily-dose.de)
    2. Jag tror han hette Pelle Fjaestad, men jag är inte säker. .
    3. Det nuvarande rekordet sattes 1993.
    4. 3 segel, 1 bräda. fenor är jag osäker på.
    5. ?

• senomar

Medlem
    1 december, 2003 vid 09:14

Fråga 2: nej jag tror inte att det var pelle fjaestad som tog in det till sverige. Tror däremot att mr.fjaestad var sbfs första ordförande. Kan inte komma på vad gubben hette och nu blir jag osäker på om det kanske ändå var fjaestad. nån måste ju garanterat veta. du känner att du blev mycket klokare av det här svaret va?

• ola_p

Medlem
    1 december, 2003 vid 09:21

fråga 3: tre fenor är det väl?

• niklas_s

Medlem
    1 december, 2003 vid 11:40

hade föredrag om det för nån vecka sen. och ja. det var pelle fjästad som tog sporten hit, från calefornien när han va där på kölbåts tävling. de blåste för mycke så dom ställde in tävlingen men då stack några av de första vindsurfarna ut på vattnet. och pelle fick då upp ögonen för sporten.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 december, 2003 vid 11:49

Jag hade en av dom 1:a brädorna som kom till Sverige.
    / ippa

• anders_hoffman

Medlem
    1 december, 2003 vid 21:52

Tack så hemskt mycket för alla svar.. Det var perfekt.. Ska hålla föredraget på måndag, återkommer med betyg laugh.gif

Det är den 5 uppgiften jag gör som handlar om vindsurfing, med samma lärare på 3 månader. Så det kanske inte blir alltför populärt.. men men:D

• anonym-anvandare

Medlem
    1 december, 2003 vid 22:35

går du på gymnasiet nu??

nyfiken

• herodude

Medlem
    1 december, 2003 vid 23:44

mm jag vet inte om den funkar nu men kolla på http://www.sevenius.se tror jag de e eller .com den va nere innan vet inte om den funkar nu men iaf kolla skolavdelnningen sen vindsurfingens historia… wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Föredrag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.