Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing foretrex101 tanka till dator, hilfe!!!!

• foretrex101 tanka till dator, hilfe!!!!

Publicerad av imported_macts på 5 september, 2005 vid 15:50

HEj

Har en Foretrex 101 med kabel som jag kopplar in till serieporten på PC´n. Jag har installerat GPSAR och vill tanka över infon dit. Provar att trycka på “download all” men det händer nada…..Verkar som att jag inte har nån kontakt med GPS:en.

Några tips?
    Jag kan även nås på 026 157351 om nån vänlig själ vill förklara via telefon.

anonym-anvandare svarade 19 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Knatte

Gäst
    5 september, 2005 vid 15:58

Ett tips som har funkat på 3 stycken andra Foretrex/forrunner smile.gif
    Tryck in kontakten från datorn mycketlängre/hårdare in i GPS:en.
    Man tror att kontakten är i, men man måste få den att bottna helt.
    (du skall inte se någon metall alls på “pinnen”)
    Kontakten är väldigt trög de första gångerna blush.gif

• the_novice

Medlem
    5 september, 2005 vid 16:05

Om det inte är kabeln så är det väl port inställningarna. Tycker det är mycket lättare med G7toWin som söker av portarna automatiskt, datan kan sedan sparas i GPX format (eller vad det heter) som GPSAR kan läsa. I GPSAR så har jag haft problem med tider mm när jag läst av direkt från GPS’en.

Finns även inställningar i GPS’en för överföringen, sätt denna på Garmin.

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2005 vid 16:33

Får inte till G7toWin. Laddar hem, men när jag ska öppna så får jag ett felmeddelande, typ: “G7to WIN har stött på ett problem och måste avslutas”….mycket enerverande

• Knatte

Gäst
    5 september, 2005 vid 17:08

Du har inga andra kart/GPS program typ mapsource eller Fugawi ? Där kan du också söka av GPS:en via porten. Har du verkligen kollat att kontakten är helt i??
    En kompis fick ta i så mycket att han “sket på sig” (fes alltså) innan han fick bottnat kontakten….
    Har du ställt in rätt port i GPSar? Se bild nedan.

• Knatte

Gäst
    5 september, 2005 vid 17:22

Exakt samma problem, saxat från GPS.speedsurfing,com

Page [ 1 ]
    Pietro Massini 9-3-2005 01:12
    Hi,
    I just bought a Foretrex 201 but cannot connect to it from the PC. I tried Gartrip software, but does not connect. Tried COM1 and COM2 (XP shows no conflicts).
    FAQs on the Garmin site do not help a lot!
    Anyone had the same problem and solved it?
    May be there is another software I should try?

Craig Hollins 9-3-2005 05:58
    I think I had a similar problem the computer couldn,t find the gps.Try turning the gps off then on again or check that the serial conection on the gps it needs a solid push in.Mine,s still a bit dogey.The software that most are using is GPSAction replay.If all this doesn,t work try a hammer it ,doesn,t help the computer much but it makes you feel good. Good luck

Guest 9-3-2005 11:50
    try g7towin

Pietro Massini 9-3-2005 13:23
    Thanks Craig,
    Thanks Craig,
    it was as stupid as pushing in much harder the plug!

Guest 9-4-2005 06:51
    don’t worry… you are not the only one who didn’t push it in that last mm and wasted lots of time trying to fix everything else 🙂

anon

Guest 9-5-2005 02:47
    Yep I had the same problem. Not the best design.

Jonah

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2005 vid 17:39

Hej

Jo, jag har tryckt så det knakar…har även sett tråden på GPS-speedforumet. Har tyvärr inga andra program heller för detta och inställningarna sr rätt ut enligt din bild.

Vad ska hända om man trycker “download all”? Ska det kooma typ en “spara som” eller nåt, hos mig händer inget.
    Spelar det nån roll i vilket läge GPS:en är? Jag slår bara på den och försöker.

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2005 vid 17:45

Shit nu händer det grejjor. Tryckte download all igen och då efter en liten stund så pep det till i GPS:en och det står “transfer complete”. Känns som att jag är på rätt spår.Får forfarande inte upp något i GPSAR dock…

• Knatte

Gäst
    5 september, 2005 vid 17:48

Det dyker upp en “ruta” som talar om att du har laddat ner waypoints/tracks mm. och att detta är klart.
    Jag laddar bara ner och är inte i någon speciell meny..

Har du kollat att : “Setup” på inställningssidan “waypoints/Tracks/Routes/setup” är rätt inställd? Inställningen på “set interface” skall vara inställd på “Garmin” och inget annat?
    Välj förslagsvis språk Engelska innan du börjar meka för mycket, för att undvika framtida problem med GPSar mm.

• Knatte

Gäst
    5 september, 2005 vid 18:10

Testa med att ändra scale/zoomfunktionen. Annars kanske du inte ser någonting alls.
    Kryssa i rutan för “auto center” till höger oxå’
    Sedan borde du vara på rätt väg…

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2005 vid 18:28

Helt plötsligt så funkade det…utan att jag hade gjort nåt annorlunda. verkar som att min bästa tid är ca 178 knop så jag misstänker att nåt är lite tokigt inställt (i och för sig så glömde jag den på när jag åkte hem i bilen, men inte åkte jag i 330 km/h..). Nu ska jag lära mig att städa i filen.

Tack för hjälpen!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2005 vid 20:40

Beror på att du startat om datorn.
    Speedkenta
    Välkommen in i speedträsket

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing foretrex101 tanka till dator, hilfe!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.