Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förhållande?

• Förhållande?

Publicerad av aspen på 9 november, 2000 vid 15:19

Det skulle vara intressant att höra (läsa) vad Ni har för åsikter om bredden på brädor eftersom dom bara ser ut att bli fetare och fetare. När dom kom så tyckte man att 70 cm var som en lagårdsvägg men nu är man uppe 90+. Behövs verkligen det? Är inte “trade-off” betydande vad gäller hanterbarhet, “gippvänlighet” osv. Till detta ska läggas att man hela tiden ökar storleken på riggen. Kort sagt, när når man en storlek där det inte är kul längre??

anonym-anvandare svarade 24 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2000 vid 17:21

Typ: 4,7

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2000 vid 23:40

typ jag tyckte gränsen var nådd med Starboard Formula 155:an…..Nu satsar jag nedåt istället! 60cm får fan räcka…

• linsurfer

Medlem
    10 november, 2000 vid 03:17

Det är klart att man förlorar i manöverbarhet ju bredare brädan blir men vill man gå riktigt bra på kryssen så måste brädan vara bred och fenan lång. När det gäller freestylebrädor så tror jag att gränsen går runt 60-65cm beroende på hur mkt man väger.
    En TTmax är faktiskt förvånansvärt lättseglad även med ett 5.0 trots sina 65 cm.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2000 vid 09:31

en intressant sak är ju även segelbåtar går mot mer bredd se bara one40 som är en ny modell och som har ca måtten 11×4 meter vilket är mycket för att vara segelbåt.(normalt är kanske 3,5)

det skulle dock vara intressant att höra nån expert om varför det är en fördel med breda brädor….min teori är att med ökad bredd så kan man ha en längre fena och därigenom ta bättre höjd…..stämmer det?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2000 vid 12:57

Du kan använda större fena för att du har mer hävkraft ju bredare bräda du ha, jag tror vi kommer att få se typ vingar som går ut en bit från brädan bara för att få mer kraft att trycka ner fenan!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förhållande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.