Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Förhållande mellan vikt på bräda, rigg, surfare
-
Förhållande mellan vikt på bräda, rigg, surfare
Publicerad av soulandradical på 21 oktober, 2005 vid 08:54Hej
Kan något ljushuvud redogöra lite för seglarens vikt i förhållande till brädans/riggens vikt.Ett kilo lättare bräda betyder ju jättemycket, t ex för tidig planing, men ett kilo lättare surfare spelar knappast någon roll. Hur hänger detta ihop?
Och hur stor betydelse har riggens vikt i jämförelse med brädans vikt eller surfarens?
surfmad svarade 19 år sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Den enda skillnaden jag kan se mellan extrakilo på bräda eller surfare är tyngdpunktens placering.
Spelar det verkligen så stor roll som du säger?
-
Det ryktas om att ett kg plusvikt på brädan motsvarar 10 kg på seglaren. Frågan är för vissa egenskaper. Planingströskeln kanske
Brädan kan ses som den “ofjädrade” delen av surfepikaget. I choppen vill brädan studsa upp och ner. Ju tyngre bräda, desto tyngre “plask” i vattnet. Plasken bromsar farten.
Sen är ju en lätt bräda mkt livligare, lättare att hoppa med etc. Finns nog inga nackdelar med en riktigt lätt bräda. Möjligtvis kontroll i chopp… (?). -
Kan det ha något att göra med att vikten hos seglaren motverkas av seglet eftersom seglaren hänger i riggen och tunga seglare har större rigg så spelar vikten inte
så stor roll. -
JOHN_j_RAMBOO
Gäst21 oktober, 2005 vid 10:53Det har faktiskt grymt stor betydelse.
Just nu har jag lite att stå i, men jag skall se om ja kan knåpa ihop något sen.
-
Ska bli intressant vad du har att komma med Rambo. Som vanligt.
-
“Möjligtvis kontroll i chopp… (?).”
Vågsurfarna som kör på jaws kör väl med extravikt på brädan för att den ska bli lungnare, eller har jag bara drömt det?
-
Läste något om aktiv respektive passiv vikt. Detta i sammanhanget att det var bättre att köra med lättviktsstroppar och skor, jämfört med sköna stroppar och barfota (om man bortser från “känsla”). Kommer dock inte ihåg hur dom bevisade detta, mer än att det låter logiskt i mina öron iaf.
-
Svar till:
Det ryktas om att ett kg plusvikt på brädan motsvarar 10 kg på seglaren.
[/ QUOTE ] Jag har också hört det påståendet. Jag tror att påståendet kommer från någon i en surfbutik som ville sälja en lätt (och dyr) bräda till en kund.
Surfarens egen vikt spelar roll. Åren 2002-2003 gick jag ner över 12 kilo. Det gör skillnad för planingsgränsen kan jag säga.
Om man är sugen på att jaga gram, kan man ju gå på muggen och raka skallen innan man sticker ut. Det borde kunna ge 0,5-1,0 kilo
-
Det e daerfor jag banatat konstant i 10 ar nu o vaeger bara 36kg o 190cm lang….skitbra killar.
/F
-
Vad hade du gjort för att minska 12 kg Jeppe?
Slutat äta Pizza eller gått på muggen 12 ggr i sträck?
Logga in för att svara.