Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlängning av mast

• udoo

Medlem
    11 januari, 2001 vid 12:52

Den blir mjukare!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:26

Den blir hårdare!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:30

Den blir varken hårdare eller mjukare masten är ju den samma!!

• udoo

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:35

Samma pucko som har lagt in nedanstående inlägg ser jag..DEN BLIR HÅRDARE! Masten kan aldrig bli styvare med förlängning pga vissa naturlagar, inte nödvändigtvis mjukare heller…däremot blir en mast som är förlängd ”för” mjuk till ett segel avsedd för hårdare mast! Man ska nog inte förlänga mer än 40cm!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:43

Den blir smalare!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:49

Kan du ta det där från början jag fattar ingenting!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 17:50

Hur långt upp i röven kan köra den?? 40cm??

• ola-h

Medlem
    12 januari, 2001 vid 09:06

Jag har ingen bra koll på detta direkt, men vad tror ni om den här förklaringen:

När man mäter MCS hänger man en tyngd mitt i masten och mäter nedböjningen. Även om förlängaren skulle vara oändligt styv (vilket den normalt inte är, snarare mjukare än masten) skulle en förlängd mast böjas ned längre och alltså få ett lägre MCS-värde.

IMCS däremot, är så att säga kompenserat för längdvariationer. Jag har dålig koll på mekaniken här, men min gissning är att med en oändligt styv mastförlängare förblir IMCS-värdet oförändrat. I praktiken är ju inte mastförlängaren oändligt styv, så även IMCS minskar då man förlänger masten.

Nuförtiden är seglen ofta gjorna för en specifik mastmodell. När man tittar på olika längder av samma mastmodell gäller det nästan undantagslöst att längre master har större IMCS-värde, typiskt 2 steg per 30cm. I praktiken kommer du alltså köra med mjukare mast när du förlänger 30cm istället för att ta den längre modellen.

Seglen är, som sagt, i regel märkta med rätt mastmodell, men också med rekomenderad längd. Segel med samma längd på maststrumpan från samma tillverkare kan ha olika rekomenderade mastlängder (av samma mast). Ett exempel är NR och Core från 1999, storlek 5.0, förlik 424cm, master Wave 440 resp 400. Detta beror då (förstås) på att tillverkaren anser att det ena seglet fungerar bättre med en styvare mast och det andra med en mjukare.

Lättare seglare klarar sig i regel med mjukare master.

Fiberspar kom förra året med en extra mjuk 430 vågmast (samma IMCS som en normal 400) som komplement till standardmasten. Kanske kommer vi i framtiden se fler styvheter av samma mastmodell. Mer krångel, men kanske också bättre prestanda för mycket lätta eller mycket tunga seglare.

Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlängning av mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.