Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Format i videokameror?

• Format i videokameror?

Posted by gifvars on 19 oktober, 2006 at 19:16

Tjena,

Jag skulle vilja ha en videokamera som spelar in direkt i mpeg-format och som har en snabb koppling, minnneskort är helt ok, till en pc.
    Finns det sådana videokameror?
    Det kanske är “vardagsmat” numera? jag är helt novis på det här området.

Jag såg ett tv-program, kan ha varit Login svt, där det verkade vara en omständig procedur att föra över och konvertera det man filmat till ett för datorn läsbart format.

Mvh,

Knatte replied 18 years, 2 months ago 1 Member · 1 Reply
  • 1 Reply
  • Knatte

Guest
    19 oktober, 2006 at 20:24
    gifvars wrote:
    Tjena,

Jag skulle vilja ha en videokamera som spelar in direkt i mpeg-format och som har en snabb koppling, minnneskort är helt ok, till en pc.
    Finns det sådana videokameror?
    Det kanske är “vardagsmat” numera? jag är helt novis på det här området.

Jag såg ett tv-program, kan ha varit Login svt, där det verkade vara en omständig procedur att föra över och konvertera det man filmat till ett för datorn läsbart format.

Mvh,

Det är inte än så omständigt procedur att föra över (capture) till en dator från en DV-kamera. Om du bara nöjer dig med rå-filmen utan vidare redigering.
    Men när du skall börja redigera/lägga till ljud osv. så börjar det bli klurigt och själva komprimeringsbiten är en djungel i codecs mm.
    Men det börjar dyka upp DVD-kameror som spelar in direkt på en DVD-skiva (I kameran)
    Typ så här: http://www.smartson.se/test/videokamera/sony-dcr-dvd105.htm

Eller så finns det kameror med hårddiskar inbyggda: http://www.smartson.se/test/videokamera/sony-dcr-sr90.htm

Nu tog jag bara Sony som ett exempel. det finns ju många andra märken också!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Format i videokameror?

You must be logged in to create new discussions.