Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing formatera dautat

• formatera dautat

Publicerad av styret på 17 april, 2005 vid 08:00

tjena. ska få tummen ur röven och fixa till den andra datorn nu så man kan kolla på litta film och så igen.

behöver blåsa ur hela datorn och instalera om windows (ja windows är äckligt men det får duga till nya datrn kommer).

är kass på sånt här så hur gör jag?
    från grunden, jag ahr bränt de filerna jag ville spara så nu ska allt blåsas bort och windows i igen.

/styret

styret svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • herodude

Medlem
    17 april, 2005 vid 08:42

typ lättast är å bara sticka i windows cd’n och sen boota från den, och sen välja installera…. finns flera alternativ men den heter typ ren installation eller något bla bla så fixxar den allt själv…

• styret

Medlem
    17 april, 2005 vid 08:44

boota? omstarta eller vad?

/styret, kung i photoshop men kääs på allt anat med datorer.

• Kjellorix

Gäst
    17 april, 2005 vid 08:59

Inlägg raderat av Kjellorix

• voodoo

Medlem
    17 april, 2005 vid 09:10

låter lite väl onödigt då det inte ger så mkt prestandamässigt!

• Knatte

Gäst
    17 april, 2005 vid 10:04

Förhoppningsvis har du en Cd-skiva där windovs finns. Det kan även vara en CD-skiva som heter “recovery”.
    Har du en sådan skiva, så stoppar du bara in denna i CD/DVD-läsaren och följer instruktionerna.
    När du har gjort detta , så har allt tidigare innehåll på datorn raderats och du har fått ett nytt/rent operativ system på datorn.
    Är det XP som du installerar på datorn, så bör du då till Microsofts hemsida och hämta ner de olika uppdaterings fixarna som finns.

Det med partioner osv. som det skrevs om är lite överkurs. Tror det funkar tillräckligt bra med lägga in operativssystemet igen grin.gif

Boota= lika med omstart av datorn..

• safesurfer

Medlem
    17 april, 2005 vid 10:12

På vissa pc datorer måste man titta i bios( genom att trycka på del efter pipet vid omstart funkar för de flesta) så att den har boot from cd-rom aktiverat och för säkerhets skull som första alternativ. Annars kan datorn välja att bota från hårddisken direkt. På rikitg gammla datorer och win98 måste man ha en boot diskett.

• Kjellorix

Gäst
    17 april, 2005 vid 10:30

Inlägg raderat av Kjellorix

• herodude

Medlem
    17 april, 2005 vid 12:57

hehe förlåt ska vara lite tydligare, bla bla partitioner hit å dit, men du ska väll bara ha den till att kolla film o.s.v.? skit i att partiotinera upp disken då, närr du bootar kan du göra det från t.ex. diskett eller cd eller som vanligt från hårddisken, det finns flera sätt å göra det här på antingen använder du installeraren som finns på cd’n när du kör under windows.. men du kan även starta direkt från cd’n och sen göra det därifrån… jag är inte helt säker på om den startar från cd’n bara den är i under uppstart, om den inte gör det får du ändra det i bios så den startar från cd’n, men det tror jag itne du behöver göra, fråga igen om det är något du undrar….

• sebban

Medlem
    17 april, 2005 vid 19:43

Jag jobbar lite med datorer och nätverk.
    Anser följande vara rätt för dig:

Är disken under 40gb finns ingen anledning att partitionera disken.

Är den däremot större så tycker jag det finns anledning.
    Det enklaste för dig är nog att stoppa en xp-cd i cd’n.
    Bootar den inte på cd’n måste du ställa in boot ordningen i BIOS, BIOS når du genom att trycka del/esc/F1 eller vad det kan tänkas vara på din dator. Alternativt bootar du på en diskett som gör det möjligt att välja vilken enhet du vill boota från. Disketten kan jag fixa om du går bet i BIOS.

I xp’s installations prog ligger fdisk ibakat så den formaterar automatiskt efter dina önskemål. Tydliga instruktioner finns där du väljer partition att installera på.

Gör en partition på minst 5gb för winxp. Vill du ha programmen på samma disk så gör den åtminståne 20gb. Så slipper man lida av utrymmesbrist. Dock finns räddning i form av proget “partition magic” ifall man misslyckas.

Sedan är det bara att välja den tillverkade partitionen och installera. Glömde du nu att partitionera resten av disken så görs det med enkelthet i diskhanteraren i win.

Det skall väl vara allt för en installation tror jag.

Annars kan jag verkligen rekommendera linux disten Ubuntu 5.04. Verkligen en trevlig och enkelt dist med nya Gnome som GUI och det mesta man vill ha med i intallationen.

Fråga gärna om något är oklart!

• styret

Medlem
    17 april, 2005 vid 21:16

tackar för hjälpen. ska kolla på det där imorrn. lite seg i kolan nu efter en jävla massa jobb i helgen.

det jag ahr är världens minsta hrddsik på 8 gig resten av datorn vet jag itne men det är kääs. har den abra till att kolla å lite film, surfa och jobba i photoshop.

har en piratkopia av XP så får se om den kör från den direkt då.

anledningen till att jag ska formatera skiten är inte för att få upp hastigheten utan för att det har kommit in hur mycket skit och virus som helst eftersom jag körde utan brandvägg ett tag när routern var trasig och det gör att antivirusprogrammet och addwatch allarmerar hela tiden, sjukt jobbit.

tack för hjälpen, jag lär återkomma.

/styret(snart macäcare)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing formatera dautat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.