• formula…

Publicerad av storm på 5 oktober, 2001 vid 09:43

Var ute igår med 9.0, var rätt så överrigad.
    Fick sådana där okontrollerade lyft. Jag testade att ändra mastfot och bomuthal åt alla håll.
    Tillslut lyckades jag få den kontrollerbar,
    genom att SLÄPPA uthalet lite! Borde inte det resultera i att den lyfter ännu mer? kan någon förklara?

Sedan har jag en liten fråga ang. Fenor också, om man kör på en Starboard 175, har en 70 fena. Bör man ha en kortare också? när det blåser i, eller är den så bred att det inte behövs?

/Marcus

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2001 vid 10:00

hmmm släppa uthalet låter lite skumt….kan kanske bero lite på att man flyttar buken när man drar i uthalet och då också ändrar balansen i seglet oftast mer framhandsdrag när man drar i uthalet……vet inte men det kan vara nått sånt prova att trixa lite med tamparna också…

Vad det gäller fenor så skall man nog inte stirra sig blind på storleken olika fenor har olika mycket lyft och passar olika seglare men är man inte 190cm och väger runt 90+ så är det inte fel att köra med en fena som är lite mindre och gå lite på fart istället för att peka max och bara stå och stampa..

>speedo<

• joce

Medlem
    5 oktober, 2001 vid 10:08

När du släpper på uthalet blir akterliket lösare och du får mer twist på det sättet…

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2001 vid 12:02

Körde Formula i går med 9,5 också stundtals grovt överriggad.
    Testade att switcha mellan 80 fena och 65 Fena betydligt bättre kontroll med 65
    fenan däremot ingen märkbar förändring i hastighet på halvvind och slör vilket
    förbryllar mig mycket. Det var rätt choppigt stundtals vilket kanske är
    förklaringen, man fick hela tiden pressa ned brädan som i en puckepist för att
    den inte skulle bete sig oroligt när man lättade nån eller kanske två dec.

Blåser det som det gjorde stundtals igår är det klart viktigt att ha maximalt nedhal
    även om man är turistsurfare som jag det är nåt som känns direkt om man missat.

Däremot är jag faktiskt ruskigt konfunderad över topphastigheten trodde ett tag
    att det var fel på GPS:n men kollade med bilen och det var det inte. I dom
    vindarna som det stundtals var igår lång ute på Nämndofjärden så hade min
    Explosion eller MTX nått upp till helt andra hastigheter. OK jag är
    konstant nybörjare men det förklarar inte det här.

Ska snarast göra en parallelltest med samma rigg. Mycket, mycket, mycket, märkligt.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2001 vid 15:21

Vad hade du för hastighet då?

• anonym-anvandare

Medlem
    5 oktober, 2001 vid 21:27

väldigt fel, du ökar twisten genom att dra uthalet

/E

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.