Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › FORMULA
Taggad: racing
-
FORMULA
anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 20 Svar
-
11 m2 i 10 m/s
Jag sätter mastfoten långt fram så att man inte längre ser mastskenan för om skivan.
Hängselelinorna måste flyttas bakat ca 3 cm.
Jag seglar högre mot vinden än vad jag vanligtvis gör. Det känns nästan som på gamla goda tiden när man kryssade med centerbordskossor, bam… bam….. bam… bam…… Farten bromsas något eftersom det blir mycket tryck åt lä. Allt känns tungt och trögt men det är ett effektivt sätt att ta sig mot vinden.
På undanvinden svär jag hela tiden högt för mig själv.
Det är utan tvekan lättare att ta sig mot vinden än med vinden när det brallar.
-
Tack! Jo, att det funkar på kryssen, ok, men på undanvinden, hur fixar man det? Blir en ganska spännande resa, upplever själv kastfallet snubblande nära hela tiden. Skriv några rader, intressant, tack igen!
mvh -
Problem på slören är nog ganska vanligt på förstaårs formulasurfare. För min del så har det tagit en hel del tid att gå ordning på utrustningen. För mig så har det haft mycket att göra med trimmet på fena, bräda och rigg samt valet av prylar.
-
Lita på dina prylar! Kastfallet kanske känns nära till en början, men är långt borta om du är ikrokad, inskotad och har fötterna i fotstropparna. Ge järnet och förundras över hur snabbt och djupt du kan gå!
Lycka till!
mvh
Per
Logga in för att svara.