Taggad: 

• Publicerad av jahsoldier på 1 maj, 2005 vid 19:37

Hej e en nybörjare som undrar en sak, nybörjarbrädorna ska ju va så breda som möjlig, är en formulabräda nårt man kan andvända sig av för att lära sig för dom e ju jättebreda?

soundwave svarade 19 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 95 Svar
  • 95 Svar
  • nordgren

Medlem
    1 maj, 2005 vid 19:49

Nej det är ingen höjdare, dels är dom grymt sköra. Och sen är dom gjorda för tävling, de är varken speciellt komfortabla eller lättkörda för nybörjaren.
    Sen att de är riktigt dyra gör ju heller inte saken bättre…

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2005 vid 08:13

Här kommer min syn på vad som skiljer en formulabräda mot en nybörjarbräda: (som ovan nämnt) är de lättare och därmed mycket ömtåligare.

Strapsen sitter långt ut vilket gör det svårt att köra med straps.

Aktern är bred, vilket gör det svårt att gippa.

Fenan är 70 cm vilket ger fenplaning om du inte står längst ut.

Om man får en för ett bra pris och inte är rädd för att laga brädan med epoxy och glasfiber då och då och kanske använder en 60 cm fena så tror jag personligen att en Formula kan vara ett alternativ till en nybörjar bräda (du kan ju fortsätta använda den då du blivit duktig också 🙂

mvh Swe-64 Johan

• swe876

Medlem
    3 maj, 2005 vid 08:26

Det negativa har skrivits ovan så jag skriver några rader om det positiva med en Formula, när du väl har lärt dig grundläggande segling… (kryss, läns, slör, slag, gipp)

Med en Formula kan du:
    -Plana tidigare än med något annat!
    -Segla fortare i mindre vind än med något annat!
    -Ta dig dit du vill på vattnet! (slipper fram och tillbaka seglingen)
    -Kappsegla!
    -Ta med tjejen på en tur… wink.gif

/Jona

• nordgren

Medlem
    3 maj, 2005 vid 10:39

You got a point. wink.gif

• canoya

Medlem
    3 maj, 2005 vid 12:54

Håller med!

Har man dessutom köpt en som redan är lite risig så kan man ju montera stropp-pluggar i mer nybörjarvänlig position och som sagt starta med mindre fena för att underlätta beachstart-träningen. Nybörjarbädor av denna bredd har väl oftast fenor mindre än 40 cm vilket ändå bör ge hyggliga möjligheter att kryssa med nybörjarvänliga segelstorlekar kring 6,0 kvm.

• jahsoldier

Medlem
    3 maj, 2005 vid 18:39

ja får tacka så mkt för alla svaren , såg att det kom ut en komplett formula utrustning nu på köp å sälj kanske ska slå till ;O)

• jesper_b

Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:23

Ett beggat lite äldre formulakit är aldrig fel. Går att köpa för otroligt lite pengar, och segel som är ett par år äldre är inte lika tekniskt avancerade och svårriggade som många nyare. Är man redo för att laga lite dingar då och då är det bara att slå till! /Jesper B

• jahsoldier

Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:54

japp formula blir det så får vi se hur det går :OP tack för all hjälp, hoppas vi ses på vattnet

• soundwave

Medlem
    5 maj, 2005 vid 08:04

hmm jag är nog i samma sits, elelr rättare sagt var.

This is my stroy:

Jag bor i åmål och där är 70liters brädor ingen höjdar, jag behövde något på c:a 150 – 200 liter för att kunna segla mer än 4ggr/sommar. Efterssom vi har en lokal surfguru här i sta’n som seglar formula stod det klart att en sånn vore bra. Sagt och gjort, jag letade och letade och letade tills jag nästan hade musarm. Till slut fann jag drömmen! Paketet var följande:

Starboard 186-x -02
    Fiberspar mast 5,5 m
    100% kolfiber bom
    11,5 sqm Gaastra nitro III
    + förlängare o fena o stroppar.

allt för smått otroliga 8.500 kr.
    Åkte upp til sthlm och hämtade godsaken, jättetrevlig kille, seglet hade FIN -xx i seglet så brädan var tävlingsseglad. Det slog mig då att brädan vägde endast 9kg. Coolt! Sedan till problemet, är jag bra nog för detta?
    Jag resonerade såhär:

– jag kommer antagligen dinga brädan
    – det kommer ta en halv sommar att gå från pråm till formula
    – jag måste lära mig att använda stroppar
    – jag måste lära mig att använda sele
    – jag måste lära mig att rigga/trimma på ett vettigt sätt

+ min far är haj på epoxy/lagningar
    + jag kommer få bra hjälp (av den lokala surfgurun)
    + jag måste kunna hantera en sånhär bräda iaf till slut
    + det kommer bli jävligt roligt (VIKTIGAST)
    + jag tyckte jag fick paketet billigt så det spelar egentligen ingen roll om jag slår sönder det och får laga det
    + jag har bra utrustning som jag kan växa med

phä! Nu ska man kanske gå o lägga sig, så att man blir frisk och kan med litte flyt och inre värme ge sig ut och äga upp Åmåls viken med ett 11,5 sqm segel!

• nordgren

Medlem
    5 maj, 2005 vid 08:56

Aaaah, det där paketet sneglade jag också på, såg fint ut! Men jag hade inte de pengarna att avvara idag… smirk.gif
    Men du kommer nog absolut att ha skoj med grejerna! För oss vänersurfare så är nog formula grymt så man får fler dagar på vattnet.

Bara ut och öva nu SoundWave! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2005 vid 09:38

Nordgren: har du någonsin stått på en formula?

• nordgren

Medlem
    5 maj, 2005 vid 09:43

Nej det är just därför jag funderade på att köpa ett sådant paket.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2005 vid 09:46

Svar till:

Nej det är ingen höjdare, dels är dom grymt sköra. Och sen är dom gjorda för tävling, de är varken speciellt komfortabla eller lättkörda för nybörjaren.
    Sen att de är riktigt dyra gör ju heller inte saken bättre…

[/ QUOTE ]

Det lät lite som det..har vi en liten snackesurfare här montro.. smirk.gif

• nordgren

Medlem
    5 maj, 2005 vid 10:04

Och här har vi en typisk anonym ser jag.

Bara för att men vet saker betyder det inte att man personligen måste upplevt dem, tänk vad många nitar du måste ha gått på om du själv måste prova allt för att få kunskap om dem. Man kan ha vetskap om olika saker ändå, har du personligen sett att en vattenmolekyl består av tre atomer? Fått tryckfallssjuka vid dykning? Ändå (förhoppningsvis) har du kunskap om exempelvis dessa saker?
    Förutom det så har jag ett par kompisar som för formula, och kan dessutom dra erfarenhet av det.

Att en formula dessutom är skör finns det väll ingen som tvekar på.
    Att en formula är gjort för tävling, och inte för komfort är också känt. De har inte volymfördelning och shape som en nybörjarbräda och stropparna sitter ju extremt långt ut, vilket gör dem svårkörda om man inte är så säker. Den stora fenan gör ju inte saken lättare för den delen då den är konstruerad för att seglas när man står på ytterkanten av brädan, inte längs centrumlinjen som en nybörjare står. Men den går ju förvisso att bytas ut.

Peace out.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2005 vid 10:23

Svar till:

Och här har vi en typisk anonym ser jag.

Bara för att men vet saker betyder det inte att man personligen måste upplevt dem, tänk vad många nitar du måste ha gått på om du själv måste prova allt för att få kunskap om dem. Man kan ha vetskap om olika saker ändå, har du personligen sett att en vattenmolekyl består av tre atomer? Fått tryckfallssjuka vid dykning? Ändå (förhoppningsvis) har du kunskap om exempelvis dessa saker?
    Förutom det så har jag ett par kompisar som för formula, och kan dessutom dra erfarenhet av det.

Att en formula dessutom är skör finns det väll ingen som tvekar på.
    Att en formula är gjort för tävling, och inte för komfort är också känt. De har inte volymfördelning och shape som en nybörjarbräda och stropparna sitter ju extremt långt ut, vilket gör dem svårkörda om man inte är så säker. Den stora fenan gör ju inte saken lättare för den delen då den är konstruerad för att seglas när man står på ytterkanten av brädan, inte längs centrumlinjen som en nybörjare står. Men den går ju förvisso att bytas ut.

Peace out.

[/ QUOTE ]

Det är rätt Nordgren, anfall är bästa försvar..anonym eller inte..det var en åsikt. Du svarar ju på allt mellan himmel och jord..men mest sakar som du hört talas om el vad någon annan sagt tidigare..hade varit intressant att höra Din åsikt istället…och har man inte en åsikt/erfarenhet kanske man ska ta det lite lugnare, när så många andra har det….men det är vad jag tycker. Personligen har jag inte heller kört Formula..däremot klassen innan raceboard. Innan formulan kom skulle nog det anmälla svaret om raceboard låta lika dant som ditt för formulan, fast det är två olika brädor, om man inte har någon egen erfarenhet.

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.