Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › formula?
Taggad: racing
-
formula?
soundwave svarade 19 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 95 Svar
-
en osanning kan lätt bli en sanning om det inte finns någon input
-
Nej detta är min högst personliga åsikt, inget annat.
Och ja jag snackar rätt mycket här på konfen, varför inte dela med sig av sin kunskap till folk när det behövs?När man ej har egna erfarenheter (av tex formulasegling) så gäller det att sålla bland info och ta till sig det som låter vettigt och bilda sig sin egna uppfattning därigenom.
Jaja jag kan egentligen inte förstå att jag årkar sitta och diskutera en sådan här sak med en anonym här på konfen… Ut och surfa med dig istället. *Gjorde jag själv idag, men en formulaseglare för övrigt.*
-
sådär ja då har jag vart å hämtat skönheten, det blev följande:
Starboard v.1.02 270 ggr 95 cm
segel:Arrows Tomahawk 7.2, Arrows Tomahawk Race Pro 8,6 samt ett T-Force 10.8Master:fiberspar 40% carbon 460cm samt en 100% carbon 520 cm
Bommar: Arrows Ultimate carbon race 225-275 samt arrows weapon pro 195-245
allt till det facila priset 7000:- spänn tror det var ett rätt bra pris brädan e i god kondition dom två mindre seglen är lite slitna det stora är jättefint så jag är glad som en sol.
PROBLEM åkte ner till lövudden i Västerås där ja bor å tänkte jag skulle provrigga bara på kul men SATAN vad det var svårt jag misslyckades totalt finns det nån som har lust att skriva en liten instruktion ;O)
-
japp, tryckte i masten å dom jävla lattorna låg mest på sidan om masten å tungt som fan hehehe
-
Kolla in länken ovan från en gammal tråd ang riggning. Inte Arrowssegel men principen är nog densamma. MYCKET nedhal går det åt…
-
tack ska du ha men ja får fan inte ens in masten i mastfickan hehe e det meningen att det ska vara så svårt att få i den
-
jajjamenssan då var premiärturen avklard 2-4m/s kanske men ändå, kändes skönt att grejjerna funkade VILL HA MER.
Tusen tack till Fredrik som hjälpte mig att rigga och lånade ut våtdräkt och div tampar som ja inte hade, jag tror det kommer att bli en underbar sommar -
Grattis!
Jag premiärade igår…
det blev c:a 2 timmars “dra rigg segling” och c:a en timmes “bada och bli hämtad medans jag är hungrig arg kall och blöt”-segling. Jag tyckte att formula segling var som att börja om från början, men man får nog koll på grejerna om ett par veckor och ett par paket skavsårs-plåster.
11,5 sqm kanske är för mkt för en nybörjare när det är byigt? -
Tricket med att segla formula är kunna hantera riggen, dom är ju som sagt store och att segla med 11.5 i byigga förhållanden kan vara svårt! Innan du lärt dig att plana och komma i stropparna ordentligt så försök hitta lite mindre byig vind! Dvs norraviken kanske inte är det optima formula ställer (tok byigt jämt), försök att ta dig till Gamla kyrkan om du kan, fint gräs att rigga på och myckat jämnare vind!!
Men hav förtröstan det svåra är att få brädan att komma upp i planing, allt känns astungt och bökigt!!! Men detta släpper när den börjar plana, då jämnas vind byarna ut av fartvinden så att det blir MYCKET lättare hantera prylarna.
Om jag skulle vikta sakerna som är viktigast att lära sig så blir det nog såhär:
1. Lär dig trimma seglet, hellre för mycket nedhal än för lite. Om du har för lite så kommer riggen att kännas JÄTTE tung att skota in den blir svårseglad!
2. Fotstropparna är A och O, innan du fått kläm på hur du skall komma i dom så kommer det att kännas som om du segler med livet som insats!!! Fotstroppar = Kontroll
3. Hängselen, 11.5 är stort och för att orka segla någon längre stund så vill man kunna använda denna. Jag upplever dessutom att man får ut vikten bättre i riggen om man använder selen dvs det går fortare
Bara att försöka igen!!!
-
En sak till föresten!
När jag lärde mig att hantera mina formula prylar så hittade jag en dag med jämn och fin vind som var precis lagom för att få mig att plana (ibland för lite) och det var nästan inga vågor.
Då kunnde jag i lugn och ro trimma in prylarna útan massa ryck och slit i riggen och när det det kom liiiite extra vind så stack brädan iväg i planing och tack vara att det var så lite sjö så kunnde man ganska ostört komma i stropparna. Jag tycker att detta är optimala förhållanden att lära sig i pga att allting går lite långsammare så att man har en chans att hänga med!
Det kan kännas som om man skulle behöva någon form av lokaltrafik på formulan för att man skall kunna ta sig till stropparna men det är bara att kämpa på en vacker dag sitter föttarna i stropparna och då är det bara att gasa!!
-
Grattis själv!!
Jag håller med om att det var lite stort, ja körde med mitt 10.8 segel och även fast det inte blåste mkt så vart det rätt otympligt, ska ta med 8.6 eller 7.4 nästa gång så ska det nog gå bättre, tackk till er som skriver tips det är mkt uppskattat.
-
En liten fråga… Jag skaffade ett North Warp 9,7 och en 62 cm fena till min Bic Techno II förra sommaren. Jag tyckte inte det var speciellt svårt att lära sig hantera seglet, det var mest att det var väldigt tungt som ibland märktes.
På rakorna är det ju inga problem, bara att hänga i selen och kanske flytta händerna en bit bakåt på bommen om vinden ökar. Däremot, när det är dags att slänga runt med seglet, i gippar och sånt, då märker man att det är tungt. Jag är ganska rädd att ryggen ska ta stryk och släppte rätt ofta seglet när det var dags att skota in i slutet av gippen för att det kändes som jag stod snett och konstigt och riskerade att snedbelasta ryggen rejält om jag pumpade till och skotade in. Bättre då att dra rigg en gång extra och vara lite smidigare i nästa gipp.
Är det mycket svårare att hantera en formula? Betyder de där extra decimetrarna mycket när man ska i stropparna? Är en 11.5:a mycket tyngre och knepigare att hantera än min 9,7:a?
-
Jag kör 9.8, 11.0 och 12.5
Tycker inte att det är någon större skillnad på att segla med 9.8 eller 11.0 däremot så är min 12.5 rigg betydligt tyngre så det blir mycket större moment i prylarna när man gippar osv.
Så funderar du på att köra formula och är rädd om ryggen i manövrarna så försök få tag i riktigt lätta racing prylar.
Det är ganska stor skillnad att segla en Techno II och formula. När man seglar Techno II så känns det mycket “naturliggare” att komma i stropparna, har du stropparna i yttersta läget så hamnar ju fötterna mer eller mindre av sig själv vid fotstropparna. På en formula så är avståndet till stropparna längre och det blir lite bökigare att snabbt hamna i “racing” position. Men detta är ju mest en teknik fråga och ingenting som din rygg borde ta stryk av.
Logga in för att svara.