Taggad: 

• rasmus_w

Medlem
    8 maj, 2005 vid 17:24

Dåså. Måste försöka få möjlighet att provsegla en formula nån gång. Jag tror dessutom att risken för ryggskador är övergående, förra året var en upptrappning efter att knappt ha seglat på flera år (Roxenprylar planar inte i Stockholms svaga vindar) och jag märkte rätt ofta att min kropp hunnit degenerera rätt rejält. Framåt december tyckte jag däremot att jag börjat bli lite starkare.

Sen ska man ha råd med en formula med, just nu undrar jag om jag kommer ha råd att leva i sommar, typ.. smile.gif

• jahsoldier

Medlem
    8 maj, 2005 vid 17:33

Jag tycker inte att det verkar vara några problem att få tag på billiga formulagrejjer om man inte vill ha det allra nyaste jag betalade 7000 för mina grejjer med tre segel två master två bommar brädan e från 01 å riggen 01-03

• soundwave

Medlem
    9 maj, 2005 vid 05:49

hehe!
    Nu var jag lyckligtvis inte på norra viken för då hade jag simmat vass istället med tanke på att jag åg o drev så mycket som jag gjorde.
    Jag har tänkt på vad jag gjorde för fel. Och jag har kommit fram till att mitt första problem är när jag först drar upp riggen från vattnet, då har jag den främre foten för långt fram och den bakre för långt mot kanten som är motsatt seglet…

sedan ska jag nog pröva med mindre segel någon gång så jag får chansen… man märker att gymm kan vara ett alternativ laugh.gif

• jahsoldier

Medlem
    9 maj, 2005 vid 07:09

nåt jag först hade problem med var att efter jag dragit rigg och börjar skota hem så grävde nosen ner sig i vattnet, jag tror att volymen e så fördelad att det e lite fram å mer bak, men det e bara att liksom trycka fram brädan med fötterna så löste det sig.

• stang

Medlem
    9 maj, 2005 vid 07:31

Ja det är rätt tungt innan man vant sig och fått in “tekniken” tongue.gif

Måste säga att det var rätt knäckande att inse hur klen man blivit över vintern, men jag har varit ute fem gånger nu så det börjar komma tillbaka lite muckler laugh.gif

Med andra ord bästa gymmet är på vattnet!!

En sak som kan vara värt att tänka på är att med mindre segel så kan man klara att “bryta och bända” med seglet i vinden, det har man inte en chans att göra med 11m2. Det gäller att “segla” riggen hela tiden. Dvs försök inte att tvinga seglet till något utan ta det lugnt och utnyttja vinden istället.

Så hur gick det igentligen när du seglade, fick du någon planings känning, hur mycket blåste det?

• jahsoldier

Medlem
    9 maj, 2005 vid 07:58

nej det fick jag inte men det blåste iofrs bara mellan 2-4 men det gick bra jag fick absolut mersmak men som sagt nästa gång ska ja ta med mig lite mer segel ut för 10.8 vart för stort trots den svaga vinden så vart det alltför otympligt så armarna var spaghetti efter nån timme, men skam den som ger sig :O)

• stang

Medlem
    9 maj, 2005 vid 09:13

Bli inte skrämd av att det är tok jobbigt att segla en fomula när det bara blåser 2-4 m/s.
    En formula skall seglas planandes om den inte planar så är det massor med bräda att släpa genom vattnmet dvs JOBBIGT

Så har du fått kläm på att segle brädan oplanandes kors och tvärs så är det dax att ladda på lite mer segel/vind ca 5-6 m/s och 11m2. Då skall du kunna få brädan och plana. Du kommer att märka att det är en grym skillnad när brädan planar. Preceis innan brädan börjar plana kommer det vara som tyngst men sen släpper trycker rejält!!!

• jahsoldier

Medlem
    9 maj, 2005 vid 12:04

skulle va kul å åka till ett ställe med lite mer jämn vind, gärna sjöbris så man inte riskerar å inte komma tbx, ja håller på å övertalar tjejen att vi ska åka til apelviken så hon kan gå en kurs, men är det ett bra ställe för formula

• canoya

Medlem
    9 maj, 2005 vid 13:29

Jag skulle inte säga att Apelviken är så vidare bra för formula, ganska långgrunt så man får gå en bit ut ínnan man kan starta och är det dessutom lite vågor så blir det riktigt besvärligt att släpa ut grejerna till tillräckligt djup för att kunna starta. Även ganska små brytande vågor (0,5 m) får bra tag i 11 kvm segel om det ligger i vattnet. Bättre med ett ställe som är lite mer inomskärs och helst blir “fendjupt” nära land.

• jahsoldier

Medlem
    9 maj, 2005 vid 13:53

ja har hyrt en stuga på en ö i blekinge skärgård finns det några bra formula spots där??

• soundwave

Medlem
    9 maj, 2005 vid 17:24

hmm jo det blåste 5-6 m/s…
    så rent tekniskt kan grejerna plana men själv har jag dålig teknik så det blir mer bad än något annat. Jag kan ärligt säga att jag tyckte det var dålig segling, jag menar planar man inte är det mest blött. Men jag tror att man blir kung (känner sig som en iaf) efter en sommar elelr två, så det är garanterat värt alla kubikmeter vatten man får i öronen. tongue.gif

• ove_j

Medlem
    10 maj, 2005 vid 14:21

Jag började med formula förra säsongen och det var ett bra beslut. Jag fick mängder med dagar på vattnet vilket utvecklade mig som vindsurfare.

Några erfarenheter:
    Överdrivet känslig för kastfall. Får någon annan i närheten ett kastfall är det din nos som spricker wink.gif

Jag planar vid ca 5,5 m/s med 11m2 segel.

Tungt att lära sig då allt är stort och klumpigt. Går dåligt innan planing.

Formulabrädan är bra som solskydd på biltaket. AC behövs inte.

En tävlingsbräda som ska seglas maximalt, det finns inget mellanläge. Givetvis med ett enormt tryck i bakbenet.

Jag krokar i selen för att börja plana och därefter snabbt i stropparna innan det börjar gå läskigt fort för att flytta fötterna.

Ett enormt drag i seglet. Som ett tåg på malmbanan.

Svårt att gippa men det går bättre och bättre. Tar tid att få runt seglet.

Om det är tillräckligt med vind är det enklare att vattenstarta än att börja dra rigg.

Testa gärna formula och passa er för kastfall

/Ove

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2005 vid 15:00

Var i Blekinge? det finns många bra Formulaställen

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2005 vid 15:02

Gå i Norra delen vid campingen. Då är det inga problem med formula.

• jahsoldier

Medlem
    10 maj, 2005 vid 15:43

jag ska kolla upp exakt vart det ligger

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.