Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › formula?
Taggad: racing
-
formula?
soundwave svarade 19 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 95 Svar
-
njaaaa Jag ska kolla om det e nån som är intresserad men annars behåller jag grejjerna å kör med dom men jag tror det blir svårt att hitta nån som är intresserad av att byta
-
Om du är ovan så börja med ditt minsta segel (7,5?) några gånger i lite lättare vind tills du känner dig lite säkrare på hanteringen, sen kan du köra på de större storlekarna för att komma igång och plana riktigt tidigt.
-
Vad ska ja välja för våtdräkt? 5-3mm känns som det kommer bli för vamt på sommaren helst skulle ja vilja ha en med korta ärmar men då blir det väl för kallt på vår å höst, några förslag??? om man bara vill(har råd) ha en våtdräkt
-
en fråga till, mina segel har lite skavanker här å där, sömmar som “försvunnit” pga att dom nöter mot halkskyddet på brädan när seglet ligger i vattnet som det ju gör en hel del, är det nån idé att lämna in och laga det, eller ska ja satsa på att lära mig med dessa segel för att senare när seglet är mer i sin rätta position kanske köpa nya eller laga då?? jag är lite rädd att det ska bli oreparerbart.
-
Som jag har förstått saken så är sömmarna mest för syns skull, det som faktiskt håller ihop seglet är limmet/tejpen. Jag minns ett tillfälle när Anders Bringdal var förbi i Linköping, han hade med sig ett segel utan en enda söm.
Har aldrig sett ett mer protomässigt segel, det fanns inte heller några förstärkningar i akter/underlik, monofilmen var bara tvärt avklippt där segelmakaren tyckte att seglet skulle sluta, men det fick mig att inse ett och annat om segelkonstruktion.
Vad gäller dräkt: Varför är det så viktigt att bara ha en dräkt? Går du till vardags omkring i nån slags “allroundplagg” som funkar ungefär lika bra i -30 som i +30? De flesta människor jag ser brukar gå i shorts på sommaren och ha täckjacka, ylletröja och handvirkade långkallingar när kvicksilvret börjar frysa i termometern.
-
saken e den att underliket släppt lite från monofilmen,, ca 10-15cm, tänkte kanske göa en egenhändig lagning bara sy i dom befintliga hålen å sen läga lagningstejp, sen slits även mastfickan en hel del den delen som kommer i kontakt med brädan när segle e i vattnet finns det nåt skydd man kan sätta över där? kanske ett sånt där mastskydd?
-
En 3/5 dräkt kan du ha hela säsongen. Om du blir för varm på sommaren är det bara att hoppa i och svalka dig lite. Det är bättre att vara tillräckligt varm när det är kallt väder och svettas när det är varmt än att frysa när det är kallt för att vara lagom varm när det är varmt.
Du kan också komplettera 5/3 dräkten med en billig shorty. Clas Ohlson sålde förra året för 495 kr.
-
jo du har självklart helt rätt, det är väl snarare plånboken som styr det hela just nu men det blir säkert mer än en dräkt senare,
-
japp då har ja varit ute igen då nordlig vind mella 2-5m/s denna gången körde jag med 8.7 seglet å det gick MYCKET bättre, kanske inte snabbare men det kändes som jag hade bra koll var väl ute i två timmar kanske med lite pauser å badade inte en enda gång, brädan kändes riktigt stabil å det gick lätt att slå å ta höjd, dags att köpa sele nu armarna är inte vad dom borde vara hehe ingen planing men det var nog bra nära å fan så skoj det var
-
Tjabba alla formulaSurfare!
Jag surfar med Kalle (soundwave) i Åmål. Jag har en Lorch silver dolphin (freeformula) med ett 8,5m2 segel. Jag är i stadiet “lära sig använda fotstropparna”. När jag kommer upp i plan och ska till att sätta i fötterna i stropparna så har jag en tendens att ta höjd eller falla av, dvs jag drar lite i seglet Kan iofs inte säga att jag har “gått in för” att använda stropparna riktigt. Men det ska jag göra imorgon (söndag 14:e) för då ska det blåsa 6-10 sydväst på vänern -
fan vad det e kul att lära, ja ska oxå ut imorgon hoppas på planing :O )
-
Hej,
Föreslår att den nästa investering blir en hängsele. En sån MÅSTE man ha! Kan vara smart att börja med en midjesele, där kommer kroken högre vilket gör det lättare att kroka i/ur.
Logga in för att svara.