• Publicerad av anonym-anvandare på 3 oktober, 2001 vid 09:13

Tjolaba!
    Funkar formula? kan man dra ut vilken jävla sommardag som helst eller?
    hur funkar det med vattenstart eller är det dra rigg som gäller?
    vad ska man ha för prylar?

Och till huvudfrågan: varför är alla dagens prylar så toklätta och fis-sköra, jag vill att mitt härk ska klara av en redig noseplant utan att man ska behöva råna en bank eller två för ny bräda ?….?

nä, tacka vet jag de gamla custombrädorna, typ cls och virvelvind som man kunde köra över stock och sten =)

JAU!!

*ride on*

/Longboarder

oscar svarade 23 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 oktober, 2001 vid 14:08

Inte varje dag men jag körde 4 ggr/vecka i snitt förra året i Sthlms skärgård mellan april och september. I år hade jag nog kunnat segla lika mycket om det inte varit för mitt #¤&#¤¤ jobb.

Vattenstart-inga problem
    Dra rigg-definitivt inga problem

Ang. skörhet: Formula är en tävlingsklass och som alla tävlingsklasser strävar man efter så lätta och därmed så snabba prylar som möjligt. Skörhet kommer därmed på köpet. Har dock gjort riktigt duktiga kastfall i år där masten träffat klockrent på nosen utan så mycket som en skråma. Å andra sidan har jag kompisar som fått hål i brädan bara genom att titta på den ;-). Vill du ha en mycket hållbar bräda med Formula liknande egenskaper skall du nog kolla efter en Starboard GO eller liknande.

Det går ju även att försäkra prylarna så du inte blir ruinerad av ett haveri (premien kan du dock ibland bli ruinerad av).

Min gamla CLS var 10ggr mer ömtålig än min SB 175 WOOD….helt säkert!

Den perfekta kombinationen för en icke tävlande måste väl vara att ha en formula+stort segel typ 9,5-11,5 m2 och en freestyleutrustning. Då kan man segla jämnt. Formula funkar iofs mycket bra över 15 m/s, men personligen drar jag hellre ut på min slalombräda vid de tillfällena.

/Per

• oscar

Medlem
    3 oktober, 2001 vid 14:11

DAAH, finnns inget bättre än dagens lätta brädor. Jämför att hoppa men en gammal tung bräda och en ny 6-7kgs bräda och känn vilken grym kontroll man har. Planingsegenskaperna är bra mkt bättre och en massa andra fördelar, finns ju en anledning att proffsens brädor är grymt lätta. Mina brädor håller trots att jag kraschar mkt i alla trickförsök. Men vill du ha en tung brädor så inte mig emot, bara JAG slipper segla på dom.

Angående formula så planar du beroende på utrustning i ca 4 m/s. Vattenstart går bra men riggen är tung, teknik gäller.

MVH
    /Oscar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.