Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Formula eller Freeride?
Taggad: racing
-
Formula eller Freeride?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 maj, 2002 vid 22:13Hej!
Jag köpte en Fanatic Bee 289cm 144L för ett par år sedan men råkade ut för en bilolycka i veckan och knäckte nosen varför jag nu är på jakt efter en ny bräda. Frågan är om jag skall köpa en ny freeride-bräda, eller om jag ska uppgradera till en Formula. Skulle uppskatta om någon mer erfaren vindsurfare kunde ge mig rekommendation om vad som passar mig bäst genom att svara på de frågor som följer nedan.
-Är det svårare att åka på en formula?
-Är en formula lika slagtålig som en freeride?
-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula?
-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena?
-Finns det några fördelar med en freeride?
-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val…
Tack på förhand!
/ERIK
anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
-Är det svårare att åka på en formula? Lite grann, men du planar å andra sidan tidigare.
-Är en formula lika slagtålig som en freeride? Nej det är en tävlingsbräda som är gjord för att vara så lätt som möjligt.
-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula? Jag tror att du utvecklas snabbare på en formula. Den har mer potential än en freeride.
-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena? Oftast lättare att dra rigg än att vattenstarta.
-Finns det några fördelar med en freeride? Slagtåligare annars ser inte jag några fördelar med freeride.
-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val. Satsa på en formula och pröva på några lokala tävlingar för att se hur kul det är…….
mvh Mattias
-
Eftersom jag haft funderingar i samma linje så får du lite av mina tankar kring detta här, hoppas det ger något. Värt att veta är att jag bara testat formula några gånger och aldrig kört större än 90 cm + 9.9… (“småprylar” i Formula-världen, mao)
-Är det svårare att åka på en formula?
Det är definitivt ett annan teknik, i alla fall. Högre bom, annan balans, jobba med vaderna (mer än man tror!), spännande slörar (öh, jag vågade knappt satsa). Jag tycker att det ÄR svårare, men samtidigt så kan man ju komma igång och ta höjd på sätt som nästan är ruggiga.-Är en formula lika slagtålig som en freeride?
Nej, det är ju tävlingsprylar vi talar om här. Fast de håller bättre än de course-brädor man såg för några år sedan, så det har blivit bättre.-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula?
Hmm, svår fråga. Jag tycker nog inte det, men du lär få andra åsikter här.-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena?
Att vattenstarta tio kvadrat segel och mer lär vara intressant. Själv skulle jag glömma det. När en sådan här rigg trillar i drickat gäller det att vara snabb, en maststrumpa fylld med vatten i den här sizen lär ta ett tag att få upp. Som alltid en teknikfråga, att jobba med vinden lär vara ett sätt.-Finns det några fördelar med en freeride?
Jag tycker det. Manövervänligare, lite mindre krävande för seglaren, finns att köpa i “slagtåligare” konstruktion, smidigare att hålla på med. Fler placeringar för fotstropparna, vilken kan vara viktigt när man utvecklas.-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val…
Om jag vore dig skulle jag allvarligt kika på brädor som “inspirerats” av Formula-utvecklingen, men som inte går hela vägen. Du får många av Formula-brädornas fördelar (tidig planing, bra höjdtagning, fart, kortare bräda, “fri” känsla i planing) i ett lite användarvänligare paket.Brädor jag tänker på är skapelser som Fanatic Sting Ray 150/170 (även TT), AHD FreeDiamond 74/77/87, Exocet SpeedSlider 77/87 och Starboard FreeFormula 138/168/198 samt Carve 151.
Detta är exempel på brädor som ger dig många seglingsdagar till lägre pris med något smidigare utrustning än en fullfjädrad Formula-utrustning.
Om du har funderingar på att tävla så är naturligtvis Formula helrätt, men vill du mest dra fördelarna av formula-tanken så tror jag att de brädor jag nämnt ger i stort sett lika många seglingsdagar. Du tappar lite i fråga om höjd och djup på slörar, men behöver i gengäld inte lika “maxad” utrustning (rigg och fena) för att få ut mycket av din segling.
Något som dock kan vara värt att tänka på är att de tidiga formula-brädorna inte var fullt så extrema i måtten som dagens och därmed lite “snällare” för oss vanliga dödliga. Exempelvis kan en beggad Starboard 155 vara ett fynd för en vanlig seglare som har en nionolla eller lite större och mest vill bränna runt lite sköna lättvindsdagar.
Nåja, hoppas det gav något i alla fall, det lär komma fler svar.
Lycka till å Surfa På!
-
Om du bra ska ut och gasa och ha kul då finns det bara ett val, freeride dagens brädor är helt super.Eller vänta tills den nya hypersonic kommer.
-
Hej Masse!
Tack för ditt utförliga inlägg. Har ringt runt till olika affärer nu på morgonen och har nog bestämt mig för att köpa en wideboard trots allt. Visst blir man sugen att segla Formula när man ser sina surfpolare bränna förbi men jag måste nog inse mina begränsningar. Det vore trist om jag går och knäcker en sprillans formula.
Ha det bra…
/Erik
-
Kul! Skriv gärna några rader om vad det blev och hur du tyckte att det funkade – alltid kul med uppföljningar här på konfen!
Surfa På1
-
Ska man generalisera lite så kan man säga att en formula bräda planar tidigare men är svåra att kontrollera när det börjar blåsa. Och en freeride bräda är motsattsen kräver mer vind och är lättare att kontrollera när det blåser mycket.
Mitt tips till dig är att sattsa på en Freerace bräda. En sån bräda en kompromis av Formula och Freeride
Lycka till med Valet !!!MVH // Acke
-
Jag var ute idag både på en Formula, Starboard 175, och en 150L widestyle freeridebräda ( RRD avantride 80). Formulan kändes helt klart mer extrem. Det är en skön känsla att kunna segla i riktigt lätta vindar och åka dit man vill med formulan eftersom man kan köra extrem höjdtagning och djup slör. Men freeriden kändes ganska mycket skönare och roligare att svänga/gippa med. Det jag framförallt tänkte på var hur mycket mer lik en liten bräda en freeride är jämfört med formulan. Det måste nog vara en stor fördel när man vill segla lite mindre brädor. Det känns som att det finns en viss risk att det känns extremt konstigt nästa gång man står på en bräda under 100 L när man har vant sig vid formulan. Steget från en freeride är nog inte alls lika stort. Nu var det ju i och för sig inte samma segel på de här två brädorna jag testade. Men olika segel är också kanske en av de största skillnaderna mellan de här två olika koncepten. Vill man segla med en lätthanterlig freeride rigg, både lite mindre och upp till kanske 9.0 så är det nog freeridebräda som gäller. Vill man köra med (mer svårahanterliga) raceriggar på runt 10kvm eller mer så är det väl formula som gäller. För att få maximalt antal segeltimmar har jag valt en Formula med ett stort racesegel. Men jag skulle nog egentligen hellre stå på en skön freerideutrustning så fort vinden räcker till.
-
Satsa på en kombination av båda -T ex LORCH Silver Dolphin -har tidig planing och bra höjdtagning som en Formula men är slagtålig och lättmanövrerad som en freeride.
mvh Johan
surf-unique.com -
Visst är det något svårare att åka en formula, men jag tycker nog ändå att skillnaden är marginell. Har själv i år införskaffat mig en formula och 11.0 och kan bara säga en sak, succe!!
Formula är känsligare än en freeride mot slag, men dinga en bräda lär du få göra oavsett om det står free eller formula på den. Oftast händer “olyckorna” när man går i eller upp ur vattnet, och det är storleken (läs otympligt att bära) som är den stora boven, och då spelar det ingen roll om det är free eller formula.
Du bor i Sthlm så mitt råd är faktiskt en begagnad formula, du slipper då gråta över den första dingen och du har mycket bra grejer för Sthlm till ett överkomligt pris.
I princip så drar man bara rigg på formula, så det är inga som helst problem. Men det går om grejerna hamnat rätt att vattenstarta även med en 11.0.Fördelar med en free?? Jag har svårt att se det, möjligen att de har en större hållbarhet, annars inga…..
Jag har nu seglat den här våren 11 dagar (enbart på lediga dagar bör tilläggas) och det tack vare formulan. Jag har alltid tidigare varit negativ mot stora grejer men har efter påtryckningar fått ge mig och kan bara konstatera en sak, varför har jag inte skaffat större prylar tidigare när nu kvaliten är så pass bra?
Sammanfattningsvis kan man väl säga att en formula tar högre höjd, djupare slörar och har en högre toppfart. Free är som att åka runt med en bil som inte vill varva ur riktigt, det saknas det där lilla extra på slutet, det där som gör att det kittlas ordentligt i magen. I gengäld har du en bräda som kanske är lättare att gippa, men…….vem vill åka Passat när det finns en BMW M3???? -
Köp en tex en Starboard Carve tex 151 som vann Garda Lake Crossing. Inge värsting i topp men osannolikt förlåtande. (Eller nån annan liknande.) Fast den ersätter inte den maxade slören i chop som man får med en Formula … så valet är inte speciellt lätt. SUCK.
-
Kan du hoppa med din formula då? Jag hoppade på vågor i helgen med techno carbon och det funkar hur bra som helst. En mindre freeride bräda är nog ännu roligare. Dessutom ligger jag på 13 surfdagar i år, från början på april. och…vem vill åka Sl-buss när det finns Passat? Freeride gäller!
-
Klart han kan hoppa med sin formula men det är ju inte riktigt grejen med formula, kolla in länken, det syns inte hur högt han hoppar men det är väl ungefär så högt du hoppar med din stora freeride.
http://www.expressen.se/article.asp?id=68921 -
Men jag undrar om fenan kommer upp ur vattnet på en sån där. För övrigt har jag själv aldrig prövat en modern formula men hur är dom om man inte tävlar? Funderar nämligen på att köpa en mindre freeride om ett tag och kanske köpa en beggad formula för att få ut mycket i lättvind. är det så att man mest åker rakt fram väldigt snabbt eller går det att få någon free-känsla? om inte behåller jag Technon!
Logga in för att svara.