Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula eller Freeride?

Taggad: 

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2002 vid 18:11

Hai!
    Jag rekommenderar får mula.. körde på en tandpetare förr och la av tills får mulan dök upp…. Så in i fåglarna roligt när allt stämmer och man har fullt tryck i 8.7an
    Eftersom jag icke tävlar så har jag en 10.5 och 8.7 till en *186 och det passar bra… det funkar upp till 10m/s och ger ett helvetes drag…. men är du ute efter att inte kunna ragga upp en sjövild brudluring på brädan så köp något annat. Kanske en F2 powerglide, en snabb jävel eller carve 151, en snabb jävel!!!!
    eller en järvinen “9 twenty 7”.. lång som fan, funkar definitivt i 60 m/s med tandtrollen käft och smäll som segel.

Mvh: Jehovas förr förra vittne, Arne Skithuspapper.

• boman

Medlem
    13 maj, 2002 vid 19:14

Låter som bra funderingar!
    En formula och rigg på 10m2+ och ett mindre freeride/freestyle
    kit.
    Börja träna lite kryss på din teckno, flytta ut stroppar till ytterläge och peta i en race fena, vem vet du kanske är född till en formulakung, efter kryssen kommer en grym slör, bara att hålla iiiii.

• getwet

Medlem
    13 maj, 2002 vid 19:54

Varför ska jag hoppa….??? Köper en Kite isåfall om det är det jag vill…!!!

• getwet

Medlem
    13 maj, 2002 vid 19:59

Känd profil i Sthlm har med snus under läppen uttalat sig med en känd mening som jag här citerar:

Det är timmarna på vattnet som räknas!
    Lyd den parollen, köp dig en formula och segla maximalt och du får ut betydligt mer den dagen det är dags för smågrejerna……min 70 och 90 liters ligger här och väntar, fram tills dess är det formula…..kanske vi kan segla ihop då??

• joeithafish

Medlem
    13 maj, 2002 vid 20:32

Vad exakt får jag ut av att flytta ut stropparna? Det är inte särskillt långt mellan hålen. Jag har läst det där tidigare men varför blir brädan mer raceinriktad med stropparna längre ut?

• swe-1

Medlem
    14 maj, 2002 vid 13:04

När man står längre ut på kanten får man större hävarm över fenan. Dett gör att man kan ha på en större (djupare) fena. Större fena ger bättre höjdtagning, tidigare planing samt att den tål större belastning utan att få spinout vilket gör att man kan ha större segel.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    14 maj, 2002 vid 20:09

Bra inlägg Faster!
    I samband med VM i Fortaleza Brasilien togs bilder där världseliten hoppar med formulaprylar i microchop och otroligt lätt vind, -man hoppar förståss inte högre med nedtrimmad freeride som knappt planar. När jag kör cirklar med mina raceprylar runt killar som står med vattnet upp till fotlederna på småprylar brukar jag roa mej med att ropa “hoppa då!”
    -De få gånger prognosen lovar frisk till hård vind ligger förståss småprylarna i min bil. Men den stora skillnaden för den som har ultralättvindsprylar jämfört med den som bara har nedtrimmade grejor är att den som seglat ofta är så vältränad att han får ut mycket mera av kulingen när den väl kommer. Det har hänt att jag har varit ute och “hoppat” i 8-9 timmar, medan den som väntat veckor mellan surfpassen knappt orkar en timme när äntligen vinden behagar infinna sig på tider då folk är lediga.
    Tänk också på att en nedtrimmad bräda måste vara betydligt större än en vass prestandabräda för att plana lika tidigt, -detta ger onödigt hög vikt hos den nedtrimmade brädan, vilket resulterar i sämre toppfart. När jag är ute med min lätta lilla race-slalom ca 80 lit. planar jag mycket tidigare än de grabbar som kör större freerides, och jag har förståss också betydligt bättre toppfart. Planingsegenskaper och fart är fundamentalt för höga hopp!
    Man ska kanske inte köra, initiell framåtloopträning på en ultralätt konstruktion och man bör inte heller plattlanda höga hopp, men kontrollerade hopp klarar i princip alla brädor tom formula,-stenhård racing i grov chop sliter hårdare på FW-brädan.
    Formulan ger mej mer TOW än mina övriga brädor tillsammans när jag seglar på hemmaplan.
    Sluta vänta på vind! -FW-revolutionen väntar på att du ska kasta frustrationen över axeln och börja segla istället för snegla (på dem som seglar).
    I helgen (lörd, sönd) fick jag 12 tim. Jag seglar ungefär dubbelt så mycket nu som innan FW.
    För att inte bli beskylld för att vara dikotomisk så måste jag avsluta med att säga att freeride-, freeracesegmentet har en enorm spännvidd och att skaplig prestanda går att hitta även där.
    Segla eller snegla.. -du väljer!
    Ha det riktigt kul! -Mvh Uffe.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2002 vid 06:43

Hej

Jag har nu seglat formula i en dryg månad och det här är mina erfarenheter av formula och stor freeride:

Förra säsongen körde jag liten (105 liter) och stor (150 liter) freeride. Visst, det var kul.
    Jag hade två skäl till att ha den stora freeriden: många seglingsdagar och att lära mig segla i allmänhet.

I år har jag bytt den stora freeriden mot en enorm formulabräda och gillar det. Vad som är bäst beror på vad man vill göra.

Ska man lära sig plana gippa sele stroppar i allmänhet är en stor snäll freeride överlägsen. Det finns inte fotstyrningskänsla för 5 öre i en formula. Dessutom är racegrejerna stora ömtåliga dyra och bökiga när man ska upp och ner i vattnet. Komforten på och kring en stor freeride är utmärkt. Det är lättare att segla fort på en freeride.

Formulan, å andra sidan, öppnar hela världen åt en. Man kan segla vart man vill. En freeride, hur bred den än är, kryssar inte! En formula slår en inte helt oäven segelbåt på alla bogar.
    Man får många seglingsdagar. Med 10.9m2 kan man pumpa igång brädan i nästan stiltje. En racerigg tål mycket vind. Ungefär samtidigt som det börjar blåsa för mycket för 10.9m2 race, så går 6.9m2 igång på min lilla freeride.
    Jag har inte märkt att det skulle vara besvärligt att vattenstarta heller. Ta tag i bommen och tryck upp seglet ur vattnet.
    Ska man hoppa ska man inte ha en formula, och inte en stor freeride heller. Visst, det går säkert, om man väger 100 kilo och laddar järnet, men det blir aldrig som på en liten bräda.

Hälsningar
    Jan-Erik

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 20:30

Tack för alla råd som mina mates som på steffo.nu gett mig!

Efter mycket funderande har jag nu köpt en Fanatic Sting Ray 170L. Tillsammans med mitt nya segel Supersonic 8.1 borde jag få många dagar med planing samtidigt som jag har en styv bräda med bra åkegenskaper. Typiskt nog har det praktiskt taget varit stiltje i Stockholm sedan jag köpte brädan för två dagar sedan.

Ha en bra sommar!

/ERIK

• joeithafish

Medlem
    25 juni, 2002 vid 20:36

Helt rätt gjort!
    Men imorgon smäller det(6-10 V-NV = plattvatten på erstan!)

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juni, 2002 vid 09:46

Det ända rätta är att lyssna på get wet 69.
    det är en snabb och duktig “jävel”.

Har du köpt någon ny fena till din samling, get wet?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula eller Freeride?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.