Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula frågor

Taggad: 

• Formula frågor

Publicerad av soulandradical på 21 juni, 2005 vid 08:48

Tjena
    Funderar på att köpa formulaprylar men har lite jag måste få klarhet i först:

* Ska man ha en formula eller en freeracebräda? Ska ej tävla
    * Vilka modeller och årsmodeller ska man satsa på om man köper beggat?
    * Lämplig segelstorlek, stort men får ej bli för mkt trim etc – vad rekommenderas?
    * Sjögräs!!! Konstant sjögräs i skåne. Hur löser man detta? Finns det så stora sjögräsfenor? Var köper man dem?

Tacksam för svar! Är rätt vilse i racingdjungeln.

kalle_windy svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • imported_macts

Medlem
    21 juni, 2005 vid 10:20

Hej,

Ska försöka hjälpa till, men är ingen super-formula-seglare direkt.

Jag tycker formula är helrätt. Jag tror att du skulle klara dig på ett segel (förutsatt att du har mindre prylar att köra på om det brallar i). Nu vet jag inte din vikt, men ett segel på mellan 10 och 11 m2 skulle nog passa bra, 10 m2 om du är lätt och 11 om du är tyngre. Sikta på att hitta ett beggat paket. Brukar finnas ett gäng på köp och sälj.
    Tror att dom flesta brädor från ca 01/02 och framåt är helt OK.
    Detta gäller även segel: ett NP eller Gaastra är aldrig fel, men det finns även andra bra märken, tex GUN, North, Windwing, Aerotech och numer Mauisails(kan dock vara svårt att hitta ett beggat Mauisails då dom just har kommit ut…)
    Själv kör jag Fanatic T2-03 och NP RS3 12,5 och KA 11,0. är mycket nöjd med detta kit.

Angående sjögräsfena så vet jag inte riktigt, men det finns ju några formularävar i Skåne så nån av dom kan säkert svara på detta.
    Lycka till!

• kalle_windy

Medlem
    14 juli, 2005 vid 08:54

Vindsurfing.se har billiga och bra weed fenor för formula brädor. Jag skulle nog satsa på en freerace bräda om man inte ska tävla, formula grejjerna är mycket skörare och går sönder lättare (vanligtvis) så vill man inte race:a så kan det vara bättre att ha freerace grejjer ifall olyckan e framme. Men formula e ju riktigt kul, du kommer ju ut nästan varje dag. Om du vill ha lättare segel till en formula kan man ju köpa slalom segel med 2 cambers. i storlek 9.5 kanske. då får du ett lätt seglat race segel.

• swe-496

Medlem
    14 juli, 2005 vid 08:57

9,5 är i minsta laget för en nyare formula…
    Ska man ha det som ett lättvindskit så tycker jag att man ska ha 11,0…
    Man kommer ut väldigt ofta…
    Jimmy H kör 11,6 som största segel.

• kalle_windy

Medlem
    14 juli, 2005 vid 09:06

ja det e klart det är så, men kilen ville ha lättseglade grejjer och vill inte tävla. Då kan man ju satsa på lite mer åt freeride hållet på seglet men ändå köra en formula bräda. har provat Ka koncept 9.0 med 2 cams, på min formula, vart rätt skoj faktiskt. klart att det inte va samma sak som med ett 10,5-11 men det gick bättre än med en vanlg freeride bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.