Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula från noll (nästan)?

Taggad: 

• formula från noll (nästan)?

Publicerad av oskie på 6 april, 2003 vid 17:14

Jag har seglat med 6.4 som största segel på en “vanlig” slalombräda runt 100 liter .. Jag har en del kvar när det gäller stropp/hängseleteknik och framför allt gippar. Om man ska lära sig segla på segel upp till 9-10 m², var ska man då börja? Att gå från 6.4 direkt till 9.0 är kanske inte så lämpligt, eller? Vad ska man ha för segel i mellan? 6.4, 7.5, 9.0? Och när det gäller brädan, kan Bic Techno 2 vara en bra start? (En sak jag inte förstår är hur den kan klara upp till 10.8 när den bara är 75cm bred…)

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe22

Medlem
    7 april, 2003 vid 14:53

På den tiden vi körde 75 cm breda brädor (dvs år 2000) så var det största seglet 10,6 har jag för mig. 2001 så vart brädorna ca 90 breda och dom största seglen låg på 11 kvm och 2002 så kom ju nya reglerna med 12,5 och 100 cm brett.

Jag tycker inte att det skulle vara något problem att gå från 6,4 till 9 kvm. Det är vad jag vet inte särskilt svårare, förutom att det är lite tyngre att dra upp ur vattnet.

Nu vet jag inte riktigt hur många liter technon är på men det borde inte vara något problem med en 9.0:a. 10,8 blir nog däremot lite stor till dig och den brädan.

• oskie

Medlem
    7 april, 2003 vid 18:10

Tack för svaret. Intressant, i denna sport går utvecklingen fort. smile.gif Techno 2an har gott om volym, 148 liter om jag inte minns fel…

• zehlertz

Medlem
    8 april, 2003 vid 10:45

Jag har som dig bara kört på en slalombräda på ca 100L. Den har jag inte kört större än 6,5 på med den är bnara 53cm bred.

Nu gick jag upp till bic formula 87cm bred o till den ett 8.0.

När det gäller jippträning *vet inte på vilket stadie du menar* men då tycker jag det är lättare att träna i väldigt lite vind på en stor bräda med litet segel.
    Ett 9,0 är ju som sagt lite tyngre och stökigare när du ska jippa. Men du lär dig snart hantera det och du kommer njuta så hejdlöst av alla de extra seglingsdagar du kommer få!

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 12:06

Jag har fått lära mig via detta-, och Starboards-, forum att man kan utgå från “onefootoff” måttet för att veta vilken som är den största fena, och därmed segel man kan ha.

Mät bredden 32 cm från bakre kanten av brädan. Har du ett onefootoff mått på 58 cm bör du inte ha djupare Racefena än just 58 cm. Dela fendjupet med 5 och du har max segelstorlek. Alltså kan du max ha 11 m2 för en bräda med ett onefootoff mått på 58 cm.

Hälsningar

Sebastian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula från noll (nästan)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.