Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula i stället för freeride med 9,0?

• Formula i stället för freeride med 9,0?

Posted by canoya on 27 januari, 2003 at 21:38

Har en F2PowerGlide 280 (140 l, 68 cm bred och 55 cm fena) med ett Simmer ProRace 9,0 som största segel. Planar jag mycket tidigare om jag byter till en formula med något år på nacken eller kommer den inte till sin rätt utan ett större segel? Vad kan jag ha som nästa bräda för att ha i hårdare vind? Det borde bli för stort hopp till en vågbräda även om man väljer en stor sån. Frågan blir alltså om man behöver 3 brädor för att täcka vindregistret ända till 4,0 segling i svenska västkustförhållanden och isåfall vilka som kan rekomenderas? Det ska också sägas att det inte är aktuellt med nya brädor, budgeten är inte alls så stor.

Ser fram mot intressanta tips och råd!

martin replied 21 years, 10 months ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    27 januari, 2003 at 23:02

Hade jag varit som du hade jag satsat på en twintip Med -01.
    Klarar 4.2 till 7.5 (har en själv). Så om du inte skall rida masthögt, så klarar du dig med twintippen!

• canoya

Member
    28 januari, 2003 at 08:34

Blir det inte ett glapp mellan en formula och TT Mad?

• surferboy

Member
    28 januari, 2003 at 21:30

Jag seglar formula med storlekarna 10.9, 9.7, 9.0 och håller dessa utan problem tills det är dags att byta till nåt under 90 liter och 6.0. Jag hade tidigare en AHD MaxxRide 60 och funderar nu på att skaffa mig en vågis istället.

Formulagrejorna är otroligt stabila i mycket vind så det är inga problem att endast köra på två brädor.

Ställ samma fråga på Formula-konfen om du fortfarande är osäker… wink.gif
    /Gustav

• martin

Member
    28 januari, 2003 at 21:56

Jag har en Seatrend Allstar 70 -98 (140 liter, 70 bred) och en JP Freestyle 260 -01 (95 liter, 60,5 bred) och går i samma funderingar angående storbräda som du för att få tidigare planing. JP:n är jag riktigt nöjd med och den kommer jag inte byta ut på ett bra tag. Till stora brädan kör jag 9.0 och till JP:n 6.6-5.3-4.7.

Jag (75kg) upplever att det absolut inte är något glapp mellan dessa brädor. Börjar 9.0:an bli för stor planar jag utan problem med 6.6 och JP:n. Tidigare hade jag även 7.5 till Seatrenden, men jag kom på att jag hade roligare med 6.6 och JP:n i dessa vindar. Jag kan tänka mig att en formula har liknande övre vindgräns som Allstaren och jag tror inte att det behövs en bräda till i mellan. Jag tycker dessutom att JP:n fungerar tillräckligt bra i vågor med 6.6 och 5.3 de få gånger som det är aktuellt för min del (mest segling inomskärs på ostkusten). Men det går knappast att segla 4.0 med den utan att hålla igen. 4.7 fungerar ok, men då har man roligare med en mindre bräda.

Ska man klara sig på två brädor varav en formula/stor freeride ligger nog idealet nära JP:n för min del. Går man neråt 85 liter blir glappet för stort och man har inget som går bra vid 6.0-6.5 (som inträffar väldigt mycket oftare än 5.0-5-5 iaf på ostkusten). Exempelvis har jag en polare som har en 160 liters formula och en JP Freestyle 86 -02 och han går ofta och grämer sig att 86:an är för liten och storbrädan är för stor. Man får nog acceptera att 4.0-7.5 är ett nära nog ouppnålig vindomfång för en bräda. För min del har jag inte heller det kravet pga att det kanske blåser 4.0 max två-tre dagar per säsong. Det är såklart mycket vanligare med så mycket vind på västkusten, så du kanske helt enkelt måste ha en 75-litare för de riktigt bra dagarna.

• anonym-anvandare

Member
    29 januari, 2003 at 07:41

Tjabah
    Jag har bytt bräda till större för varje säsong. Har nu en 90 bred formula nu och kan garantera att man planar tidigare med en formula än med tex F2 Powerglide. Har 9.5 som största segel vilket funkar utmärkt. På en 100 bred bräda (som polarna kör på) verkar det som nedre gränsen för segel storlek är runt 8.5 kvm. På min tycker jag att mindre än 8 kvm inte känns optimalt. Har JP freerideCarve 106 som mellanbräda och 7.0. Sen en liten vågis för de där blåsiga dagarna som nästan aldrig inträffar…

Fråga-Martin-kommer du att surfa i Norrköping i sommar?
    /Mattias

• martin

Member
    29 januari, 2003 at 22:31

Jag kommer att segla i Norrköping under våren fram till början av juni. Sedan blir det i vanlig ordning Västervik och Öland under sommaren.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula i stället för freeride med 9,0?

You must be logged in to create new discussions.