Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › formula i vinter?
Taggad: racing
-
formula i vinter?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 september, 2002 vid 15:22Hade tänkt att vintern inte skulle innebära dvala för surfingen detta året oxå…
..vad ska man ha för en torris då?
finns det ngn som testat att köra formula med seglartorrdräkt typ märket musto? en sådan man kan dra på sig en hel overall under! Man simmar ju trots allt inte så mycket när man kör formula!
Hade faktiskt varit rätt kungligt att komma körandes i full snöstorm, komma upp på land och bara dra av sig skaldräkten och sedan gå direkt till festen
hoppas på svar rätt snart *fryser redan*
/Johan
anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Jag kör med en “North-Sails Comp Super Semi Dry”-dräkt. 5,5/4 mm. Den har en innerväst med krage som sluter tätt kring halsen och den funkar kanon. När det är riktigt kallt har jag ett skidunderställ under också. Luva, hanskar och skor har jag givetvis också…
Köpte den av Wallén Active Sports .
Mvh,
Gustav -
Det går säkert alldeles utmärkt att köra med en torr torrdräkt likt den man har i jolle segling. men problemet kvarstår likt jolle segling. Det är inte om kroppen man fryser utan om händer och fötter.
Fötterna är fortfarande i 2 gradigt vatten och det kommer in i skorna när man går i vattnet, och blir aldrig varamt då de sköljs över hela tiden.
Det andra problemet är händerna, att segla med hanskar går bara inte då man får kramp direkt. Att segla med öppna handskar är ett alternativ eller att köra med diskvantar, Problemet är att om bommen blir blöt och sen händerna och så seglar man i 20 knop med minus i luften så domnar händerna bort efter ett par minuter, vilket är mycket farligt då det kan bli svårt att ta sig hem igen.Jag har satt en gräns på +5 i vatten och luft, under det är det inte roligt att segla längre.
Ett stort minus är också att seglen blir mycket sköra vid minusgrader och spricker mycket lätt.
Lycka till med vinterseglingen. Julafton och nyårsafton är måstedagar för alla vintersurfare.
-
Jag har seglat både jolle och bräda med just Musto skaldräkt. Med undantag av att det blir lite lustigt att vattenstarta när varje del av kroppen flyter som en kork, så fungerar det helbra. Den dag man får ett litet hål högt upp i dräkten är det dock livsfarligt eftersom vattnet inte rinner ut. Jävligt kallt kan intygas.
Downhill phantom
-
tack för bra svar!
Går det lätt hål på en “jolledräkt”? fungerar det att ha selen på sig utanpå? antar att dräkten går att laga
men andas den eller simmar man i sina egna kroppsvätskor efter en liten stund?
/Johan
-
Nej, normalt går det inte hål av att selen. Det är hyggligt tjock plast. Då är det lättare att det går hål när man snor in sig i beslag och annan vass skit som finns på en jolle. Om du bara tar vanlig deo så är kroppsvätskorna inget problem.
Downhill Phantom / SWE 400
-
Har oxå en North super semi. Tycker dock att en med torrkedja på 6 mm är ngt varmare. Under denna har jag en titaniumbody eller vad det heter (finns på sp) samt ett par neoprenshorts (på intersport) samt en väst med huva(NP på SP) på händerna har jag NP tumvantar (ev med tunna vantar under) på fötterna har jag neoprensockar(i dykbutik) samt ett par 5 mm skor (finns upp till 8 mm som är varmare förmodar jag)
Då klarar man sig skapligt. Kör dock inte om det är kallare än 5 plus- vinden gör att allt fryser till is=jobbigt.
Häng löst
Mattias -
jag köpte ny dräkt i helgen, NP apex 5000! riktigt fet! har redan provat den oxå, typ 10-12 grader i vattnet, frös ingenting! helt suveränt!! varför får man kramp när man kör med handskar? körde med det och blev tokstrött..! =( har nån nåt tips om hur man slipper det? vanliga fingervantar och diskhandskar kanske..?
hur länge kan man köra med 4 mm neoprene stumpor och 3 mm skor?
hur mycket hjälper en huva? frös som en dåre om huvet, körde helt utan!T bbe
-
Hej!
Jag har en torrdräkt av märket musto som jag kört med några gånger när det är riktigt kallt.
Fungerar hur bra som helst, rörligheten blir tom bättre än en vanlig våtdräkt/semidry.
Enda nackdelen är att den är så “torr” att den inte heller släpper ut fukt som bildas i dräken av att man
svettas, vilket gör att man börjar frysa efter ett par timmar iallfall. Dock kan man segla bra mycket längre
än med en traditonell våtdräkt/semidry. Ganska mysigt att kunna ligga i 4 gradigt vatten utan att frysa
eftersom man har kläder under torrdräkten.
//Nicklas -
hur går det att ha huva/skor/handskar till en jolledräkt?
blir det problem i muddarna eller? vad har man ytterst? muddarna eller hansken?vad händer om man får ett hål? orkar man komma upp på brädan igen med 25l vatten i dräkten?
är nog på g att köpa jolledräkt, rekommenderas det framför vanlig “surftorris”? är det musto som gäller? Andas Gore tex, eller är det bara onödigt dyrt och går sönder?
/Johan
-
Öppna handskar funkar utmärkt för mig men diskvantar är skit.
Att bommen blir blöt är inget problem eftersom händerna värmer upp den snabbt där man håller. Det är vinden som är det farliga och precis det som de öppna vantarna skyddar mot.
Jag kan bara rekomendera NP:s öppna tumvantar. Jag körde fram till 24 november och det enda jag egentligen frös om var fötterna. (visst blir man nedkyld såsmåning om men det tror jag är oundvikligt)/Feg
-
är det en seglardräkt, mer som en “overall” liksom?
Hur mycket kläder behöver man ha under och hur blir det med selen? Sitter den bra? -
Om man kommer upp med 25 l i dräkten eller inte vet jag faktiskt inte har aldrig provat. Matrialet i en skaldräkt är mycket hållbart själv har jag en Musto. Den fungerar ungefär som en overall i halsen och armarna är det torrmuddar som är idendentiska med dom som finns på dykdräkter. I fötterna är det påsydda gummistrumpor som sitter ihop med dräkten, vilket gör att jag använder vanliga surfskor fast en storlek större med dragkjedja på sidan så att det är lättare att få i fötterna eftersom jag också brukar ha varma sockor i. Under dräkten har jag t-shirt och ett underställ ibland mer om det är riktigt kallt.
Jag har mycket svårt att tro att dräkten skulle gå sönder så mycket medans man vindsurfar att vattnet skulle forsa in i dräkten. Jag fick en reva i torrmudden på min dykdräkt för ett par år sedan och då tog den inte lite vatten under dyket men aldrig på nåt sätt att dräkten vattenfylldes, när jag tömde ur dräkten så var det max en halv liter vatten i.
//Nicklas
Logga in för att svara.