Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula klass juniorer

Taggad: 

• Formula klass juniorer

Publicerad av anonym-anvandare på 6 april, 2004 vid 09:53

Hejsan,
    Jag har lite frågor om Formula klassen för juniorer, som jag hpppas någon kan svara på i detta forum.
    Jag seglar själv katamaran (Tornado, ej tävlande) men är lite sugen på vindsurfing, men framöförallt vill min 13-årige son börja vindsurfa. Förvisso lär det ta lite tid för honom att lära sig, men jag känner min grabb och han är ganska mycket tävlingsmotiverad inom de sporter han sysslar med , så jag förutser att han sen vill tävla inom vindsurfing också. Alltså:
    Är juniorklassen inom Formula aktiv och stor nog för att det ska vara kul, i Sverige?
    Vilket åldersspann är det på juniorerna?
    Hur liten, lätt kan man vara med juniorutrustning?
    Är Formula utrustning användbar för att lära sig att vindsurfa på? Om inte, lämplig nybörjarutrustning för att sen byta till Formula?
    Finns det begagnad junior Formula utrustning till salu eller är det nytt som gäller?
    Mvh,
    Hans Engkvist
    hans.engkvist@bahnhof.se

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 april, 2004 vid 13:59

Allra helst skulle jag vilja svara att juniorklassen i Formula är jättestor här i Sverige. Tyvärr är det inte så. Hur många som seglar på fritid och ej tävlar vet jag inte, men det är i dagsläget väldigt få juniorer med på svenska tävlingar, och i den högsta serien Svenska Cupen så är det ingen som är så ung som 14-15,16 år. De yngsta ligger omkring 18-19 år. Men kolla gärna någon klubb nära dig. Det finns säkert fler som går i samma funderingar som din grabb. I ett internationellt perspektiv så verkar det finnas rätt många unga som är på G upp. T.o.m i världsdcupen finns deltagare som bara är 15-18 år och dit har din grabb några år. Formula klassen är relativt ung som egen klass, så det tar nog ett tag till innan det kommer nyrekrytering i större skala bland de riktigt unga. I Varberg finns ett vindsurfing gymnasium. Här finns kanske lite tips att få. Det börjar finnas äldre Formula utrustning på marknaden som man kan använda som nybörjare. Nackadelen med formula bräda som nybörjar bräda är att den går lätt sönder om du trillar eller stöter mot något. Men annars ser nybörjarbrädor nästan ut som formula fast i hållbarare material.

lämpliga tävlingar att börja med är typ klubbens torsdagsseglingar, klubbmästerskap mm. Och där kanske det finns andra i hans ålder som också är sugna och så kan man sporra varandra. Tror det är där man får börja. Lycka till.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2004 vid 21:42

http://www.teamnor.no/article.asp?article=friends

Slik har vi satt sammen juniorene i norge,og en bra regatta ingangsbilett til formula er jo helt klart FE.
    Rimelige startpakker til under NOK.15.000.-
    FE er en fin klasse for alle,og spesielt de yngste som vil seile litt regatta.Lek gøy og moro er det også.

om dette kan være til noe hjelp/info.

God vind.
    anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula klass juniorer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.