Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula mot en entypsklass?

Taggad: 

• oaxen

Medlem
    29 januari, 2007 vid 12:29

Erklären sie bitte!?

• getwet

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:32

Sorry Oåxen, jag menar avlösningsproblem. Ska meddela mer när jag pumpat ur all info från min sjukhussängsgranne som arbetar med vattenströmmar och fysik på ubåtar. Har nu lyssnat på honom en hel dag om hur det fungerar och vad man kan göra.

Men lite kan jag förklara iaf. Desto bredare fena, desto större problem blir det med avlösningen, det vill säga den turbulens som bildas runt fenan. Avlösningspunkten förflyttas succesivt bakåt på en fena/vinge desto fortare det går, mycket tydligt i vatten eftersom densiteten är hög kontra luft.
    Om vi då jämför två fenor med samma yta men med olika längd så kommer den med bredare bas att gå långsammare upp till en viss hastighet eftersom avlösningen inte är effektiv. Men när den har nått sin nivå där avlösningen kommer att vara effektiv så kommer farten att vara densamma. Fördelen här kommer då att vara att fenan inte bänder lika mycket.
    Så med andra ord så är det för en formula betydligt bättre att köra en lång (70cm) och i bredden smal eftersom farten på denna typ av utrustning inte så ofta överstiger 30knop. Jag förmodar att en formula som vanligast håller mellan 12-13knop upp till 25-27knop (rätta mig om jag har fel) och i dom registren så ligger avlösningen på fena ganska långt fram, och då är det effektivare med en smal än bred. Grejen är ju att få avlösningen så långt bak som möjligt, helst bakom fenan.
    På en speedbräda däremot som kanske gör 40+ kommer avlösningen att ligga längre bak pga av den ökade farten, då kan man köra med en bredare fena (istället för en längre, men med samma yta) och på så sätt slippa tailwalks och annat skit som blir med en djupare fena.
    Problemt som då istället infinner sig är att man kanske inte kommer upp i så höga farter så att det räcker eftersom avlösningen bromsar i de nedre registren…….man kanske inte når upp till farten där den bredare börjar fungera.

• jester

Medlem
    30 januari, 2007 vid 08:20

Någon mer än jag som tycker lite synd om getwets säng-granne? Och det på så otroligt många plan… 😀

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula mot en entypsklass?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.