Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula på Värtan eller Trälhavet i helgen

Taggad: 

• Formula på Värtan eller Trälhavet i helgen

Publicerad av sailorstiffrigg på 24 april, 2009 vid 12:06

Kommer köra Näsaäng eller Trälhavet i morgon.

Lite klurigt väder med bra grundvind mellan s-sv och apvarmt. Risken finns att sjöbrisen urholkar grundvinden så jag vet inte vilken tid jag kommer köra men ring så får du en rapport.

Lördag förmiddag
    Mellan sydost och syd, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%
    Lördag eftermiddag
    Mellan syd och sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%

Häng på!

Mats 0708 933 971

bronken svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • joachim_larsson

Medlem
    24 april, 2009 vid 14:50

Mats,

Kör hår och visa vad den svarte går för…..

• sailorstiffrigg

Medlem
    25 april, 2009 vid 07:01

Det blir Trälhavet/Österskär, ca 4-6 m/s SV nu. Drar ut ca 9.30.

Häng på!

Mats 0708 933 971

• sailorstiffrigg

Medlem
    26 april, 2009 vid 07:56

Just nu är det svag ostlig vind, ganska varmt och helt molnfritt på Trälhavet.
    Borde bli fin sjöbris från o-so på eftremiddagen.

Siktar in mig på att köra runt ettiden om vinden kommit då.

Häng på!

Mats 0708 933 971

• markan

Medlem
    27 april, 2009 vid 18:57

Hur var det? Hoppas det inte var bra.

• sailorstiffrigg

Medlem
    27 april, 2009 vid 20:07
    Markan;543140 wrote:
    Hur var det? Hoppas det inte var bra.

Förmiddagen var grymt bra, bästa hitintills i år Västlig vind 5-10 m/s, körde nog närmare 4 timmmar.

• swe-496

Medlem
    27 april, 2009 vid 20:49

Hur känns nya brädan?? the Black Machine?

• markan

Medlem
    27 april, 2009 vid 21:26

Då känns det extra ljuvligt att man åkte till Dalarö och upplevde de 3 m/s som bjöds. 😉

Kommer inte trälhavsbrisen från öster?

• sailorstiffrigg

Medlem
    28 april, 2009 vid 08:10
    Markan;543217 wrote:
    Då känns det extra ljuvligt att man åkte till Dalarö och upplevde de 3 m/s som bjöds. 😉

Kommer inte trälhavsbrisen från öster?

Ursäkta otydligheten. Jag syftade på lördagseftermiddagen. Söndagen bjöd på bra vind också. Syd 5-9 på förmiddagen som dojjade ur framemot eftermiddagen. Jo brisen kommer från O när den väl kommer. Tror inte det varit riktig sjöbris ännu trots värmen.

• sailorstiffrigg

Medlem
    28 april, 2009 vid 08:54
    SWE 496;543196 wrote:
    Hur känns nya brädan?? the Black Machine?

Har kört den Svarta Maskinen 4-5 ggr nu, mestadels i riktigt byig vind och kallt som f/n. Svårt å få något riktigt grepp om prylarna då + att man är duktigt ringrostig. Har handlat mer om att undvika kastfall och diverse andra freestyletricks.

I lördags var egentligen första gången med någorlunda jämn vind.
    Det som är uppenbart jämfört med 161:an är styvheten, den låga vikten och att jag slipper laga dingar efter varje tur. Den svarta färgen gör att man seglar omkring med golvvärme, lyxigt värre:grin:!

Nu är det ett gäng månader sedan man stod på förra brädan men det känns som om jag planar tidigare med svartingen + att den ligger högre i vattnet.
    Det märks även att det är mindre flytkraft framför masten på brädan, så man måste vara lite snabbare i slagen för att inte dyka (väger 100 pannor så det är nog inget problem för de flesta). Bra om man lyckas mindre bra när man inte gör det.

En annan skillnad är att svartingen har lägre kanter vid bakre stroppen. På kryssen brukar jag köra med foten långt ut på kanten så att hålfoten vilar på den och det är egentligen bara tårna som sitter i stroppen. Den lägre kanten gör att hälen tar i vattnet tidigare än på 161:an. Samtidigt funkar det kansk lite som en indikator på att man seglar brädan för platt så det kanske är bra när man vant sig vid det.

Jag står skönt på brädan också. Har läst att de flesta kör masten så långt bak det går men jag trivs bäst med den runt mitten då det ger ett skönare stance och gör det lättare att parera vindbyarna om man kör överriggad. Tycker att brädan går tilräckligt högt i vattnet ändå, i alla fall på kryss, kankse pga att jag alltid har bommen på maxhöjd. Kör oftast 12 kvadrataren. På 161:an hade jag alltid känslan av att stroppen för framfoten skulle behöva vara placerad ca 5 cm längre bak så på den fick jag segla med masten väldigt långt fram för att få en bekväm stance.

Kör med en Drake R19 nu men väntar på en Hurricane som jag hoppas ska ge både lite mer lyft och bättre fart. Testade någon annan fena som jag glömt namnet på, tror det var en Deb R17, som känndes snabbare i hård vind. Känns som om man skulle kunna ha lite mer yta på fenan i lätta förhållanden.

Fenan skulle kommit för ett par veckor sedan men gissar att det är rejält högtryck i verkstan för fenbyggarna.

Så på det hela är jag riktigt nöjd med brädan hitintills men det är många timmar kvar på vattnet innan man hittar guldtrimmet, sen kör jag oftast helt själv så det är svårt att veta riktigt hur det går.

Vore grymt kul om du kunde ta dig ut nån dag så att jag kan pumpa dig på trimtips!

• swe-496

Medlem
    28 april, 2009 vid 20:44
    sailorstiffrigg;543279 wrote:
    En annan skillnad är att svartingen har lägre kanter vid bakre stroppen. På kryssen brukar jag köra med foten långt ut på kanten så att hålfoten vilar på den och det är egentligen bara tårna som sitter i stroppen. Den lägre kanten gör att hälen tar i vattnet tidigare än på 161:an. Samtidigt funkar det kansk lite som en indikator på att man seglar brädan för platt så det kanske är bra när man vant sig vid det.

Jag står skönt på brädan också. Har läst att de flesta kör masten så långt bak det går men jag trivs bäst med den runt mitten då det ger ett skönare stance och gör det lättare att parera vindbyarna om man kör överriggad. Tycker att brädan går tilräckligt högt i vattnet ändå, i alla fall på kryss, kankse pga att jag alltid har bommen på maxhöjd. Kör oftast 12 kvadrataren. På 161:an hade jag alltid känslan av att stroppen för framfoten skulle behöva vara placerad ca 5 cm längre bak så på den fick jag segla med masten väldigt långt fram för att få en bekväm stance.

Kryssen… Jag brukar vinkla hälen på bakfoten något framåt. Man står lite som Charlie Chaplin på kryssen. Dels blir det mindre vattenkontakt då samt att jag tycker det blir lite lättare att kontrollera bakfotstrycket mot fenan.

Mastfotsplaceringen.. Mast långt bak på Black Machine kör de flesta för att få upp nosen mer ur vattnet och minska den våta ytan ytterligare. Det beror lite på vad man har för rake på fenan också. Om vi tar Deboichets sätt att räkna där det är så att ju högre siffra, t ex +6, är mer upprätt än en fena som är +4. Det jag har läst mig till och blivit rekommenderad är att man ska helst inte ha mer rake än +4 då mer rake trycker ner nosen. De fall man kan ha mer rake är om det blåser ordentligt och man tycker brädan blir orolig samt om man känner tendens till tailwalk. Men det är mycket annat man kan göra för att lugna ner brädan, sam att sänka bommen bl a eller/och skjuta fram mastfoten.

Mastfoten längre bak gör också att brädan blir lättare att få fart på på undanvinden.

Hoppas detta hjälpte lite..

• bronken

Medlem
    21 maj, 2009 vid 22:41

Tjena, blir det nagon seglig i helgen?
    Har tva intressanta fenor som jag vill testa i helgen om det ar nagon som skall ut.
    / Uffe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula på Värtan eller Trälhavet i helgen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.