Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Formula segelkombination?
-
Någon här kallade mig någon gång för “Kungen av konfen”. Det här är ingenting annat än hybris – men vem behöver skriva en bok efter det?
Det är roligare att skriva här, ger jag ut en bok så lär den sälja i 2 ex (min bror och fru) som båda desperat kommer att försöka trösta mig med fraser som “Jomen, lite kul är den ju. Ibland. Titta här längst ner på sidan 17, här finns ett skojigt stavfel.”. Håller mig nog till konfen – och vattnet!
Premiär i helgen! Var är VINDEN?
Surfa På!
-
På den tiden var man även cool om man sa att man seglade funboard… hade man sedan en semi-sinker
eller, bäst av allt, en sinker så var man kung! Alla ranking-tabeller sa ju att desto mindre grejer desto
duktigare var man så det är klart att man blev impad om någon bara ägde en 3.5:a…Det går ju dock inte säga så mycket annat än att det ÄR tufft att man nu windsurfar med segel som
är större än hos en mindre segelbåt. “men hur kul är det att segla båt?” kanske en vågfanatiker undrar…
tja vad kan jag säga… betydligt mycket roligare än att sitta i solstolen med 3.5:an färdigriggad
och och startklar… Att man sen skryter över hur många segel man har över 8 kvm är väl inte så stor
skillnad mot att skryta över 2.8:an som man minsan var överriggad med förra året… jag lovar…Windsurfing är och kommer alltid vara en materialsport, mycket prylar och nya prylar är alltid kul!!!
Att lättvindsutrustning nu har en stor boom hänger väl ihop med de förutsättnignar vi har vi har
här i landet. Åker man till maui, australien eller sydafrika tror jag dock inte 13.0:an och 73-fenan
känns lika väsentliga… Vågsegling har alltid varit och kommer alltid vara den coolaste, trendigaste
hetaste och roligaste formen av windsurfing men när vi nu lever i sverige och plötsligt står inför det
faktum att man kan segla i 3-4 dagar i veckan (i Sverige!!!) kan man inte göra mycket annat än att
haka på trenden. Att vara ute och segla med polarna är det bästa som finns, i ALLA vindar så vad
kan man göra…. -
Per har du blivit för fet för ett surf??
Jag är på väg neråt i vikttabellen med en 10,5:a som största segel. Ligger nu på 93 pannor och still going down. Sug på den du Per.
SWE 496 Mattias W -
Har testat ahd 300 mot min bic299
Ahd är lite mindre , tyckte min bic gick lungnare och skönare, vägde mindre
Fast kompisen med ahd är kanske lite bättre seglare än mej…
vore kul att prova en kopia … se hur den känns..
jag brukar segla i lomma fast bicen är förnärvarande till salu… -
Bra. Jag hoppar på trenden så fort jag får råd (student…). Tills dess får jag gråta blod när jag står och guppar med 6.7:an och inte ser horisonten för att ett par jättesegel täcker den för mig…
/Robin
-
För länge sen var man macho om man hade 280 långa stenhårda störtloppskidor. Var är alla dom macho-männen nu? PÅ PRO-konferens? Inte i backarna i alla.
Historien upprepar sig, trender kommer och går och dom är lika kul allihop medans dom varar.Men så plötsligt dyker det upp nån som stått och slått bollar mot en garagedörr i evigheter eller en som har en farsa som släpar upp en med skoter när liften stängts och vips en nationell trend.
Kanske finns det nån just nu som frenetiskt tränar superhöga hopp med “flytande hoppställning” Ett scope i X-TV + Goddam Electric/Pantera och eftersom det ser lite sunkigt ut live, vips in med lite Cinema 4D och faktarutor om att morsan var ihop med Ian Andersson och annat av nationellt värde och vips en ny trend.Men en ny MPR 3.5 skulle verkligen sitta fint (4.7:an höll på och dra ur axlarna vid ett tillfälle i höstas.) Manövrerbart men också ett skapligt bottendrag som passar svenska förhållanden perfekt och som gjort för höjdhopp med ribba.
Har precis kört upp förbi Vättern, perfekt 8-9, perfekta små “dm”-vågor på de lite grövre, vinglade betänkligt mellan filerna hela vägen, vilket enormt vatten, men precis som vanligt TOOOOMT. Undrar hur länge den trenden ska hålla sig?En som aldrig glömmer “Das Deutsche surf-test,” det bästa som skrivit på konf. alla kategorier den är värd ett 2.9 och en 12:a och kom ihåg att svenskarna skrattade 300% mer /dag än för ett antal decennier sen så 2.9:an kanske inte var helt fel när allt kommer omkring.
-
>vilken tävling skall du vara med på??
Jag är med på Järfälla den 1 maj antar jag. Det blir premiärtävlande för min ahd 300 kopia då. Undrar hur det är att runda en boj mitt i fältet?
Föresten så undrar jag vad som är lättast att använda för att sätta i sitt segelnummer i seglen. Behöver man föresten sitt nummer i seglet. Har själv 288 föresten och det verkar jobbigt att sätta i en massa nummer i alla segel… Kanske ska man vända sig till seglarskolorna och få billiga nummer att klistar på – det vore kanske bra att kunna ta bort dom också?
-n-
-
Hej -n-. Jag har gjort mina siffror själv. Jag har köpt så kallad hyllplast. Den sitter kanon bra. Kostar inte många kronor på ex Åhle´ns. Den räcker till många siffror. Hyfsat lätt att tvätta bort klister rester. Man behöver inte använda Kemiskt ren bensin som med siffror i spinnakerväv.
Logga in för att svara.