Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Formula tuning
-
Formula tuning
Publicerad av jr555se på 22 september, 2013 vid 12:05Har sökt och läst men hittar ingenstans ngt bra. Oftast är det bara generellt om lika drag i båda händer och seglet ska inte kännas tungt…
Så:
Du har fått ditt nya segel, riggat på land, justerat lattor etc så allt Ser bra ut.
Vad gör du sen?
Antar att ni rutinerade har en liten “checklista” som ni går igenom för att hitta grundinställningen på seglet?
-johanjr555se svarade 11 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Till att börja med. Vad är det för segel vi pratar om här?
Jag brukar börja med att dra enligt spec, ser det helt galet ut då så justerar jag nedhal tills det ser bra ut, (oftast är spec lite i underkant på nedhalet mot vad man kan behöva dra), akterliket släpper från toppen till en bit ovanför bommen, buken från bom och nedåt ser bra ut. När allt det här ser bra ut så är det bara ut på vattnet och testa. Skulle det inte kännas bra när du seglar med det, gå in och ändra EN sak och sen ut och testa igen.
Ändrar du flera saker samtidigt så vet du inte vad som gjorde riggen bättre/sämre.
Det du ska justera på vattnet på en gång är hängselelinorna så det känns bra när du krokar i.Saker att justera är t ex mastfotsplacering, nedhal, uthal, lattspänning.
Det du inte ska börja med på ett nytt segel är att lägga dit distanser (shims) vid cambrarna då ett nytt segel töjer sig lite de första gångerna.Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen att trimma ett nytt segel.
-
Ok det är en bra början. Men vad händer sen. Sorry, men jag är hungrig…
Alltså vad letar man efter med t. ex. nedhal(som är är där jag står nu) För att känna om man dragit lagomt etc.
Det jag tänker mig är typ att lägga sig på freeride kryss och försöka hitta ok nedhal mha gps eller känsla känna om det går fortare eller bara är allmänt tungt(är osäker om jag alltid känner det, speciellt om det tutar i lite.. SÅ grön är jag fortfarande.. ) för att det är för lite. Och sen nästa steg kanske justera nån latta eller fler om seglet ter sig konstigt(inte släpper ordentligt eller för mkt) eller fortsätta med olika uthal och försöka se hur det påverkar vinkel vs fart etc.
Mäta med gps går fetbort för min del då jag inte är konsekvent.. Det var mest ett exempel 😉Det jag tänker på är tillvägagångssättet och då borde ju segelmärke spela mindre roll. Hoppas vad jag fiskar efter är lite klarare.
Jag är som sagt jäkligt grön och jag antar att för många är det en självklarhet och man känner direkt vad som är fel och vad som bör åtgärdas. Jag kan till viss del känna, men inte alltid veta vad som är galet. Jag känner att jag till nästa säsong vill ha balans i grejerna för att slippa slåss varje gång. (speciellt nu när jag börjat köra formula på riktigt)Segel är just nu Ka race 11.8 samt 9.8.
För att förtydliga ännu mer, när jag höll på med mer avancerat modellflyg(haha jag vet) så trimmade jag in kärrorna om de skulle tävlas med och då hade jag mina rutiner. Typ stig 45grader se vilket håll den drar och vilken vinge som dippar, knivegg o se vilket håll den ville åt(ställen eller huven) etc etc
Nu är jag fullt medveten om att det är lite skillnad och att allt kanske inte går att mäta då det är subjektivt. Men all erfarenhetsutbyte är av intresse och uppskattas!
-johan -
Det är mycket lättare att trimma in ett modell flygplan…
För Formula så det mycket mera en känsla man är ute efter. Ett segel med lite för lite nedhal kan gå riktigt bra på slören och tvärtom, är kryssen jobbig så kan det vara för lite nedhal. Det är som sagts tidigare mycket trial and error, det är bara att ändra lite i taget och försöka att känna när det blir bättre. Bäst är att ha några andra att segla med så kan man lättare se/märka när man går bättre.
-
Hmm.. Mja.. Fortfarande inte riktigt det jag är ute efter =)
Även om jag förstår behovet av känsla så måste man ju börja någonstans.Iaf, Hittade det som jag är ute efter här Post 3 av Dan:
http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=4344
Låter ok i mina ögon även om vi pratar små marginaler(för subtila för mig förmodligen) så är det tillvägagångssättet jag var ute efter. Lite läskigt att han oxå pratar om broad reach =/
Tack för svar! -
Som the Novice säger så är det mycket känsla när det gäller segeltrim. Har jag dragit för lite nedhal så känns riggen jobbig att pumpa igång t e x. Det går tungt i pumptagen och det kan kännas som att man har för mycket drag i seglet i handen närmast masten. Det kan man också se lite på hur buken ligger i seglet, buk långt fram = för lite nedhal. Sen spelar ju mastfotsplacering och fenval roll också.
Har du en fena till stora seglet och en till lilla? eller kör du samma till båda?
Något som kan göra en stor skillnad i hur seglet känns är hur du har placerat bommen.
Jag försöker sträva efter att ha bommen lite över hakhöjd som neutralläge. Ta 12,0 som exempel. Blåser det ca 5m/s i medelvind så har jag bommen i hakhöjd, skulle blåsa mindre så flyttar jag upp bommen ca 5cm och blåser det mer så flyttar jag ner bommen 5cm, allt från neutralläget.Som sagt, det är en djungel att hitta ett bra trim om man inte har så stor erfarenhet och “vet” hur ett formulasegel ska kännas när det är rätt.
-
Läste lite mer i bifogade tråden och f:n jag vet ibte vad jag direkt är ute efter eg. Det mesta baseras ju på en känsla som det bara finns ett sätt att märka dvs känna själv.
Inser när jag läser det du skriver swe73 att kanske är det en beskrivning av känslan, som jag är ute efter. Samtidigt som jag fått bekräftat att man börjar med nedhalet och jobbar sig vidare och försöker hålla sig till en sak i taget. Tack båda!Anledningen till att jag slåss med riggen är att den alltid vid vindby har en tendens att falla bakåt och jah har provat att flytta tampar bakåt och även framåt. Tänkte därför ge mig på att göra om och rätt från början med att kolla så lattorna inte är för slappa och sen vidare. Kan förmodligen vara så enkelt att jag faktiskt stallar seglet..
Fena har jag egentligen en för allt dvs lättvind.. alternativt standard drake till 9.8 men har inte kört med varken det seglet eller fenan på formulan än.
-johan -
Fick tipset att spänna dom tre nedre lattorna ganska hårt på mina Race-segel (slalom-storlekar, dock), och dom ovanför enbart så att rynkorna försvinner. Gjorde att segel som jag egentligen redan gillade blev ännu bättre. Låser buken fint när byarna kommer…
-
Ah ok. Jag har faktiskt släppt på alla så rynkorna precis kommer fram och bara spänt ytterst lite efter det. Lite hårdare längre ned dvs bom och nedåt och i princip inget spänn ovan bom. Allt för att inte riskera att paja svikten eller utsläppet i akterliket.
Har funderat extremt mkt som vanligt på vad jag gjort fel och tror att jag kan ha för mkt nedhal faktiskt. Båda gånger(heh jag vet bara två.. ) jag kört har det varit höstbyar dvs mer än dubbla grundvinden och jag har då dragit nån centimeter mer än det jag kommit fram till i lugn o ro hemma med måttband och inspekterande.
Kanske är det just instabilitet jag känt =/
Iofs så har det ev känts lite bättre när jag fallit av lite, men då har oftast vinden minskat lite oxå..Hmm.. Tycker på sätt och vis att vanliga segel är mer tydliga. Race seglen(de två jag har) är så snälla o mjuka när byn kommer att jag har svårt att känna om det är dåligt jobbigt/tungt eller bara för att jag e kass ..
Självklart ska jag försöka få lite hjälp av ngn riktig formula åkare. Men det vore ju skönt att ha kommit en liten bit på vägen tills dess.Varför blir det alltid böcker när jag skriver..
Nåväl glömde nämna att bommen ligger i ögonhöjd ungefär kanske lite över(ja e 2m lång)
-Johan
-
Prova att sänka bommen till haknivå. Kan hjälpa om du känner att seglet tippar bakåt vid kraftigare vindbyar.
Som du själv säger. Ta hjälp av en erfaren formulaseglare så får du ett par vana ögon som kan kolla ditt segel och lattspänning med mera.
-
Vet inte om du läst artiklarna på carbonsugar men den här artikeln riktad mot hårdvind och beskriver lite trimmning av segel som kan vara värt att ta till sig.
http://www.carbonsugar.com/technique/tuning-your-kit-for-high-wind/Han skriver även om den bräda du har 162:an i en annan artikel. Tror att det var du som köpte min gamla bräda:)…
-
Jag är relativt ny själv på formula, men har allafall nått den nivå då jag inte ramlar av, tappar inte seglet (sällan allafall), och kan köra en kryss-länsbana. de grejer jag kör på är smart 10 år, och jag har fått leta fram trimmet själv.
mycket handlar om nedhal. om för lite nedhal är draget märks detta:
på land:
du får välidigt djup buk nära masten
buken ligger nästan på bommens läsida
seglet ser relativt rakt ut (böjkurvan/luffen alltså)
en (flera) latt(or) (kan) gå av. påfrestningen på lattorna är som störst när man riggar, precis innan man drar maxnedhal. försöker man rotera seglet, eller om man dragit för lite och “testroterar” seglet på land händer det att en del av lattan går av (den främre oftast som böjers sig).på vatten:
cambrarna roterar dåligt, de rent av flexar en aning
seglet känns väldigt tungt i annat än välidgt lätt vind – då menar jag att det rör sig framåt/bakåt i brädans längdriktning“rätt” nedhal kan variera +- 1 cm vill jag påstå. Vid hård vind kan man dra lite extra. jag ser inga fördelar med att dra en cm för lite, men det funkar om man slarvar. sen töjer sig seglet också lite när det blir vått, så när man kliver iland ser man ofta att man kan dra ännu 1 cm.
vid rätt nedhal (som oftast är (nära) det angivna ser man allt det tidigare nämt, såsom släpp i akterliket ett antal lattor ner osv…men man kan också titta på hur seglet förändras när man drar de sista cm. vid ett läge brukar seglet plana ut fint, och 90% av alla småveck försvinner. Man kan dra en cm i taget så ser man.
man kan också titta på underliket, det brukar vara i linje med mastförlängarens undersida. men det förutsätter ju att du ställt in förlängaren rätt.
dock lär man sig sätta sina egna riktmärken för varje segel.
-
Jag är “Formula-amatör”, om ens det men har lyckats få till trimmet hyffsat. Skulle jag följa angivelserna på mitt segel (Point-7 AC1 LTD-II från 2009) o dra på rek nedhal (578-579cm) samt rek bom (278-280cm) så skulle seglet vara “stendött” är min gissning. Använder korrekt Point-7 550cm mast. Iaf, jag riggar seglet med ca 573cm nedhal, o ca 274cm uthal, blir bra släpp i akterliket, bra spänning i förliket, rätt flack “entry” men ändå djup buk, bra rotation! Seglet är “lätt-kontrollerat” o balanserat rätt långt upp i vindstyrka, runt 10 m/s i byarna börjar det bli lite väl spännande… Trimmet är så pass bra nu att jag kan segla helt “avslappnat” o i princip släppa båda händerna från bommen i moderata vindar. Det är viktigt att hitta rätt position på tamparna, bommen sätter jag relativt lågt antar jag, runt hakhöjd, men när det blåser bra o jag märker att de sista knopen saknas så brukar jag höja bommen 3-5 cm o då ökar farten… Jag sätter bommen lägre av ren lathet, mest för att det är lättare att komma i hängseletamparna, blåser det bra så kommer man i tamparna lätt även med bommen “högt”.
Så mitt råd är att inte lita blint på angivelserna på seglet, det är inte säkert att de stämmer, eller att masten är så lång den påstås vara, eller bommen för den delen… -
Förlängaren är sällan exakt så lång som man anger, provmät enligt denna video så får du se. http://mauisails.com/sail.php?id=116
-
Wow! Tack!
Vivace, det är fullt möjligt att det är dig jag handlade av(han hette dock inte vivace iaf) 😉 men bättre stamtavla på en bräda får man leta efter =)Jag har nog läst allt som har med formula tuning att göra tror jag =D carbonsugar var riktigt bra då jag fick mastfoten bra från början(som du även tipsade om)
Mast och förlängare är uppmätta och bommen likaså. Det ät från det luffmärket(som jag satte på längaren) jag utgår ifrån.
Har även skickat bilder till Ka för inspektion och de tyckte det såg bra ut. Men jag vill minnas att de oxå nämnde att på land spelar det inte så stor roll då det ju är på vattnet det märks mest om man har rätt eller fel.Så det borde inte vara jättefel och ser ok ut tycker jag. Kanske har jag låtit det vara lite väl slappt= för mkt nedhal då just storleken känns lite ovan ca en cm nedan referens. Samt pga byarna.
Har north xtr så eg borde jag testa att öka eller minska på vattnet och försöka kompensera så man har samma buk?
Känns ju som att man annars inte får rättvis bedömning eller?Iaf ta reda på hur det känns med För lite och sen dra tills det börjar kännas bättre. Som ett freeride segel med för lite nedhal(plywoodskiva känsla) känns det inte nu iaf.
Nu vet jag iaf mer tack vare Er vad jag ska känna efter förutom det lite luddiga “twitchy”.
Sen efter det testar jag nog lite olika bomhöjd. Eller så gör jag det först..(är ju inte lika behagligt ute längre) Vi får se.
-Johan -
Tog några bilder på grejerna när jag körde för ett tag sedan. Har inte tänkt på dem förrän idag när jag tittade på bilderna och insåg att jag dragit alldeles för mkt nedhal. Tänker inte försöka mig på att lägga upp bilder men det är riktigt slappt ner till bommen och vecket eller det som brukar vara nedhals indikator går redan några lattor upp långt in mot masten.
Nu kanske kameran ljuger lite men.. Det ser inte bra ut.. Speciellt inte efter att ha jämfört med exempelbilder från Ka..
Bara ytterligare ett bevis på hur dålig känsla jag har..
Gör om gör rätt!
Logga in för att svara.