Ja de bredare bommarna stör inte seglets profil lika mycket som en smal bom men detta är nog mest teoretiskt, jag märker ingen direkt prestandaskillnad dock är det skillnad i känsla då hela bommen är vidare (gäller iaf Gulftech) vilket gör att man kommer längre i från seglet. Det borde också rent teoretiskt vara bättre då hävarmen blir något större.
Seglet kan bli bukigare eftersom det inte hindras av bommen, dock är det ju inte bukigare på kryss då man har några centimeters anspänning i uthalet.
Det kan kännas som seglet är lite mer utskotat eftersom man är längre i från seglet men det betyder ju inte att själva skotvinkeln är större. Jag upplever att den känslan kan man kompensera med en aningen kortare hängselelinor.
Det är svårt att veta säkert och att få en korrekt jämförelse, men det känns som att man kan hålla större segel längre med en vidare bom vilket kan ses som en fördel dock tycker jag mig uppleva att det samtidigt är något sämmre i lätt vind då jag föredrar att ha ett mer upprätt stance.
Faktum kvarstår att teoretiskt sett så har de vidare bommarna en fördel aerodynamiskt och i form av ökad hävarm men det är många som inte riktigt gillar känslan i en vid bom och vindsurfing handlar mycket om känsla så försök att få testa en innan du bestämmer dig för att köpa en, eller så bestämmer du dig för att vid är bättre och vänjer dig vid känslan.
//JIMMY