Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Formulabräda eller freeride med mindre segel
Taggad: racing
-
Formulabräda eller freeride med mindre segel
Publicerad av Sten Bumling på 11 april, 2008 vid 22:14Hej,
Behöver en riktig lättvindsbräda på landet. Funderar på hur en formula skulle bete sig med segel i nederkant av de segelstorlekarna som rekommenderas. Tittar man exempelvis på en Fanatic TT så är minsta segel 8.5 som rekommenderas. Vill ha det så lätt som möjligt med att snabbt kunna rigga och vill helst inte köra större segel än 8.5. Funderar därför på ett freeridesegel i den storleken.
Frågan är alltså hur en formula fungerar med så små segel. Är det någon fördel att ha en formula eller ska man satsa på en ca 150 liter freeride istället? Kan någon ge mig lite åsikter kring detta.
/Stig
Oregistrerad svarade 16 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag har en Starboard Formula 160 och använder ett gammalt Arrows Thomahawk 8,6 kvm rigg och tycker det fungerar mycket bra för mina 70 kg. Lätt och smidigt och ett stort planande register (5 -15 m/s). 160:an upplever jag som mycket lättseglad, med en Drake original 13 (70cm), även när det brallar i. Fullfarts-gippegenskaperna är det enda man försakar………
Obs! Användingsområde: Planade frisegling.
/Rikard
-
tror att det beror mycket på din vikt. för Rikard som väger 70 så funkar det, men jag som väger runt 100kg behöver större segel till formula för att det ska funka i lättvind.
Ett segel på ca 10 m2 är nog en hygglig kompromiss på tidig planing, stort register och inte så våldsamt stort segel. -
Tänk på att riktigt stora prylar är mer ohanterliga.
Jag kör med en Starboard Go 139 och ett Gaastra 8.5-segel när det blåser för lite för “lillbrädan”.
Det är riktigt trögt och tungt bara att lyfta grejerna och att vattenstarta.
Med små grejer tar man allt under armen och stuvar in prylarna i baksätet på bilen när det är surfdax.
Men å andra sidan vill man ju ut på vattnet så ofta som möjligt, så vissa kompromisser får Du väl göra kan jag tänka mig.
-
Nu är inte jag någon formulaexpert men tror att en freeride är ett smidigare alternativ, dels mindre krångel vid riggning, dels hållbarare, dels lättare jippa.
Du kan få igång en 150 liters freeride med ett bra lättvindsseglel på 8,5 kvadrat i ca 5-6m/s. Det funkar i alla fall för mig många sommardagar och då har man en rätt smidig rigg (funkar även att vattenstarta med prylarna om det kommer lite vindbyar)Mvh
Bicless
-
Jag har en fanatic Bee 144 L (freeride) från 01, tillsammans med ett riktig gammalt 8.5 (mitten av 90 talet (?)). så planade jag från 6 m/s. 75 kg då.
Så med en modernare freeride bräda och en bättre rigg måste det gå lite tidigare ändå. Klart smidigare än formula grejor… De är ju stor som hus!
-
Flera segeltillverkare har börjat göra freerace segel som är designade för att gå igång extremt tidigt. Själv seglar jag på ett sådant Sailloft traction 8,5. Med modern 150 liters freeride i kombination går jag igång ibland redan vid 4-5 m/s.
Även severne har ett liknande och tror North har ett på G.Mitt traction kan jag även trimma för lite hårdare vind men det är bäst i just lättvind.
-
En beggad formula är det mest prisvärda och det mest högpresterande du kan få tag på. Planar klart tidigare än alla feta freeridebrädor oc inte mycket bökigare, om ens något att släpa omkring på. Jag skulle inte tveka. Men det är ju bara mina 2 ören! /Jesper B
-
Jag har en SB F-type 158.SB kallar den freeracebräda. Ung. samma mått som formula men lite
smalare i bak.Så den är hyffsat lätt att gippa.Kört mest 8,5 men även 6,4 funkar bra.Provat 5,7
också när det blåst mer, även det funkar.SB segel rek.är 6,0-12,5.Jag tycker denna bräda är
perfekt för mig som återfallssurfare. Dra rigg när det behövs men inga problem att vattenstarta
heller.Stagvända går mkt.lätt pga. kort längd, 231cm även vid hårdare vind. Har man en vanlig
rigg är ju det både billigare och enklare än en formularigg.Har en 60 cm Drakefena och 64cm.
Funderar på en lite kortare,typ 50 cm.Det underlättar ju när det är långgrunt men vet ej om det
funkar på denna typ av bräda? Finns det någon som vet?
MVH.THEO. -
@SWE 514 457866 wrote:
Jag har en Starboard Formula 160 och använder ett gammalt Arrows Thomahawk 8,6 kvm rigg och tycker det fungerar mycket bra för mina 70 kg. Lätt och smidigt och ett stort planande register (5 -15 m/s). 160:an upplever jag som mycket lättseglad, med en Drake original 13 (70cm), även när det brallar i. Fullfarts-gippegenskaperna är det enda man försakar………
Obs! Användingsområde: Planade frisegling.
/Rikard
Och så har jag en Kona ONE, som PÅ VATTNET, fungerar/känns som en stor freeride (ca 130-140 l) när den planar (med infällbart centerbord så klart).
Formulakitet är klart mer högpresterande speciellt på kryss i planing (Grym känsla-som att flyga…) och planar tidigare.
Vad är roligast? Varför inte, som Thailändarna brukar säga: SAME SAME…….:-)
/Rikard
-
Oregistrerad
Gäst19 april, 2008 vid 06:46Håller inte med om kompromissen så länge det är är planing man är ute efter.
I lättvind är Formula och 11m2 det som enda ger den rätta känslan och det är inte bökigt eller svårt. Nybörjaren kan stagvända och behöver aldrig vattenstarta.
Jag skulle aldrig kompromissa och gå ner i storlekar och sen stå där och inte plana. Sen är det ju jämförelsevis löjligt billigt med begagnat. Nypris för riggen är 30.000 och du köper en kanonrigg begagnat för 10.000.
Logga in för att svara.