Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulabräda+freestylesegel?

Taggad: 

  • Formulabräda+freestylesegel?

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 oktober, 2005 vid 05:13

    Ska ut och köra freestyle idag men tänkte ev. eftersläcka med lite formula. Prognosen ligger runt 12-16 så min 10,5:a blir dock i största laget. Nån som har testat formulabräda ihop med freestylerigg eller är det aldrig ni går under 8,5?
    Markus

    canoya svarade 18 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 11:14

    Har testat formula (X186) med 8.5 och 60 fena, tycker det mest kändes lite onödigt att segla en stor dörr med såpass liten rigg. Det beror väl lite på var man seglar också, på öppet vatten känner man för att dra lite goa speed hopp men det funkar ju rätt dåligt med stor bräda…

    Annars verkar folk kunna köra ned till 7.5 racesegel med det är nog mest för att tänja gränserna;
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3547&uid=180

    Freestyle segel är väl också sydda för helt andra vindar så det blir nog ingen större hit…

  • andreas-t

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 16:55

    Jag har kört en *board 155 med ett 7.5 kvm camberfritt freeride-segel och det funkar (får väl tillägga att jag bara väger 67 kg), men det känns som om det är den undre gränsen. Har även testat en 6.2:a vid ett tillfälle, men då kändes det undermotoriserat för den brädan.

  • markusr

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 08:04

    Tack, anade att svaren skulle vara något i den stilen!
    Markus

  • canoya

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 05:37

    Jag har, precis som Andreas T ovan, kört sb155 med NP Soul 7,4. När det är lite för klent för min Fanatic Cross 120 och 7,4an byter jag till sb155an med 48 cm fena och inmonterade stroppar. Funkar bra och är kontrollerbart med rätt bra tryck i 7,4an. Lite hopp funkar också men framför allt är det en bra kombination att slipa på gipparna med. Segelsnurrfreestyle blir ju också lätt med 85 cm plattform att trampa snett på. laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulabräda+freestylesegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.