Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing formula/freeride???

• formula/freeride???

Publicerad av haunch på 29 mars, 2007 vid 23:56

Hej.

Har bestämt mig för att börja vindsurfa…. På riktigt den här gången… De två senaste sommrarna har jag försökt plana på en sån där gammal 80-talspråm, med trekantssegel o centerbord. Nu vill jag skaffa mig ett ordentligt, bättre beg. surfing kit med lite fart i.

Jag vet inte riktigt vad jag ska rikta in mig på, men det känns som att farten är det viktiga. I sommras fick jag prova en formulabräda, 149l 100cm bred 11.5kvm (gastra tror jag). Den känndes helt klockren, stabiliteten i seglet var det jag gillade mest tror jag. Jag provade också en freestyle/vågbräda (tror jag, den var ialla fall lite längre och bredare på mitten och med ett segel som inte hade någon twist och ingen uttalad buk). Den brädan känndes mer lättmanövrerad vilket var nice men den saknade också den där stabiliteten som formulabrädan hade. Kort sagt, jag skulle behöva lite inköpsråd. Funderar nu på att köpa en freeridebräda, det verkar motsvara någon form av mellanting. Jag skulle vilja ha nått som är lätt att få å plana tidigt, även när det inte blåser 15sm. Väger runt 85kg. Och har en budget på typ 8-10 000.

Har ett ställe ute på väddö och brukar surfa vid matsväg. Är det någon som vet om det finns någon vindsurfingklubb som håller till i norrtäljetrakten.

stinger svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2007 vid 00:37

En stor freeride kan nog vara en rätt bra variant, eller för den delen en stor slalom men slalom och formula har nackdelen att de är dyra och sköra, det är bättre att vänta lite med dem tills man känner sig säker på att man inte kommer göra mos av dem genom nån simpel nybörjartafflighet.

Vill du prova nåt lite mer avancerat kan en stor SuperX-bräda kanske vara nåt, de är rätt snabba men lite hållbarare än en slalom. Storleksmässigt så gissar jag att en bredd på kanske 70-75 cm kan vara en rätt bra början, såna brädor brukar ha en del livlighet samtidigt som de kan ta segel upp mot 9-10 kvadrat och det som avgör hur tidigt man planar är i rätt stor utsträckning hur stort segel man kan ha på brädan.

• foobar

Medlem
    1 april, 2007 vid 20:33

En så modern freeride som möjligt, för breddens skull, runt 150 liter är sällan fel. Stabil nog för någon som inte är ren nybörjare och liten nog för att vara rolig i flera år. Bara tråkigt svåra att hitta begagnade. Vad jag läst är inte formula rätt för nybörjare. Vet dock inte varför.

• the_novice

Medlem
    1 april, 2007 vid 21:54

Det är väl inget fel på Formula egentligen men dom är rätt så känsliga för trimmet och ganska jobbiga att köra på ren halvvind med tex, plus att brädan inte tål smällar så bra.
    En stor freeride är väl lite mera allround och svänger lite bättre iom smalare akter. Enda problemet är väl att det verkar vara svårt att hitta bra/billigt begagnat i den storleken.

Vet inte vad Rasmus pratar om för bräda, jag har aldrig hört talas om en SuperX bräda som är 70-75cm bred och tar 9-10 kvadrat segel, men alltid lär man sig något nytt…

• rasmus_w

Medlem
    1 april, 2007 vid 22:11

Nä de flesta superX är lite smalare än så, jag hade nog JP Super Sport och liknande brädor, de verkar ju i princip vara förstorade Superx-brädor och de borde kunna ta uppåt 8-9 kvadrat.

• haunch

Medlem
    9 april, 2007 vid 22:12

Hej igen, och tack så mycket för alla svar… Nu har jag läst in mig ganska ordentligt och har hittat två lite billigare alternativ.. Undrar vilket som kan rekomenderas… hoppas på synpunkter..

alt1
    Sting Ray från 2002, 155 liter ca 85 bred. En del repor samt några lagade smådingar. Hot-segel 6,3 kvm från 2oo2 samt ett äldre 5,2 segel (-96). Vidare 430-Pacificmast (40% kol har jag för mig) med förlängare, mastfot och fena samt bom. Även boardbag ingår. Pris 4600:-

alt2
    Bräda F2 Xantos 295 (133 l)
    Mistral segel 5,7 m2
    HPL bom
    Kolfiber mast
    Proline våtdräkt (5/3 mm)
    Proline skor storlek 42
    Gastra trapez (nästan ny)
    Neil Pryde väst storlek S 60-70 kg)

Perfekt utrustning för lättövade som vill bli bättre. Mycket bra bräda som planar lätt. Ny pris ca. 16.000 – säljs för 4.900

• kris

Medlem
    10 april, 2007 vid 05:14

Alt 1 enligt mig.
    Xantos är äldre (gammal shape, smalare, längre). Och Mistralseglet lär vara något verkligt nybörjaraktigt…och förmodligen minst lika gammalt som brädan.

• jesper_b

Medlem
    10 april, 2007 vid 11:59

Bara hotseglet i alt 1. är värt 4600:- om du frågar mig… kanske inte riktigt men jag är ju mer än partisk!! Jesper B

• Oregistrerade

Gäst
    10 april, 2007 vid 13:06

@Haunch 375409 wrote:

Hej igen, och tack så mycket för alla svar… Nu har jag läst in mig ganska ordentligt och har hittat två lite billigare alternativ.. Undrar vilket som kan rekomenderas… hoppas på synpunkter..

alt1
    Sting Ray från 2002, 155 liter ca 85 bred. En del repor samt några lagade smådingar. Hot-segel 6,3 kvm från 2oo2 samt ett äldre 5,2 segel (-96). Vidare 430-Pacificmast (40% kol har jag för mig) med förlängare, mastfot och fena samt bom. Även boardbag ingår. Pris 4600:-

Alt1 får du mycket för pengarna tycker jag, om sakerna är i ok skick! Brädan är perfekt för nybörjare, och det finns lite värde i den, Hot seglet är ok. 5,2 seglet finns det nog inget värde i, men bra att ha ett skitsegel som är lite mindre ibörjan som man inte behöver vara så rädd om, pacificmast vet jag inget om men den funkar säkert. bra att få med alla småsaker som mastfot förlängare etc. så det verkar som ett perfekt paket. du vill säkert komplettera med ett större segel sen i och för sig, och då lär du bli tvungen att köpa en mast till, kan vara värt att tänka på.

Obs jag är inte säljaren.

• stinger

Medlem
    10 april, 2007 vid 13:25

Jag tror också på paket 1. Komplettera med ett stort segel (en 85 bred bräda borde utan vidare kunna ta ett 9-kvadrat utan problem) så har du chansen att plana mycket i sommar. Köper du ett större segel så behöver du kanske även en större fena (beroende på hur stor befintlig fena är).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing formula/freeride???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.