Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide

Taggad: 

• Oregistrerad

Gäst
    4 juli, 2007 vid 13:00

Tycker det låter som en alltför enkel ”monoförklaring” att vindstyrkan påverkar ungdomsrektryteringen (tror dessutom det är just i lättare vindar de klarar sig bäst ). Tror helt andra faktorer är mycket viktigare än nivån på vindstyrka, såsom vilket arbete som läggs på klubbar och av förbundet på att marknadsföra formula windsurfing bland ungdomar.

Var än vindgränsen kommer läggas kommer nog alltid de som är klart bättre i högre vindregister klaga på tvivelaktiga race nära vindgränsen. Tycker det är lite märkligt att vi i Sverige valt att frångå de internationella reglerna och tagit till oss en striktare tillämning då vi inte direkt har mer vind än genomsnittet som kansk skulle kunna ses som ett motiv och kanske motivera danskarnas striktare policy (eller beror den bara på att de duktigaste- som man lyssnar mest på är bäst i hårdvind?)

Formula i Lättvind =Strategi och fysik
    Mellanvind= Boardspeed
    Hårdvind=Teknik

Aloha!

@Oregistrerad 394472 wrote:

bra værmelding,,,

Snittalderen blir bare høyere og høyere i Swe fw. SOm gjesteseiler skal ikke jeg gnelle og klage,men noen observasjoner kan jeg godt gi.

hvor er juniorere blitt av i regattaene?
    hvor stor jr tilvekst har det vært sisste tre år i regatta?
    hva synes seilerne selv om race hvor en står stille i flere minutter uten vind?
    hvorfor seiler det ikke ”funrace”i tvilsomme race i vinder 1-7knop?

har masse flere spørsmål,men ikke nå.
    Dette er ikke noe kult da en må se på hva som kansje ikke fungerer med dagens situasjon innenfor racing.

I 2000 seilte vi regattaer med 9,3m2 seil,seilte i lettere vinder og hadde problemer med og plane og få til race.
    Kjøp,kjøp,kjøp større seil og vi fikk seilt mer.Da satte vi også samtidig ned vindgrensene,så var det pån igjenn, kjøpe større seil og dyrere finner(ikke nødvendig,se Jona) og ut og trene i lettere vinder.

ja , vi seiler mere nå,7 år etter , men det er fortsatt ikke mulig for brorparten og seile i 2-7knop.
    Hva med og innføre to klasser +- 75 kg, lik internationale reglene?Funrace?
    Hva tror dere om danskenes modell?

Om vi ser på den andre siden av vindskalaen,så er de internationale anbefalinger 30 knop maxvind, med litt slakk. Om det blåser 36 knop og tre seiler klarer og rote seg rundt banen med mye fall og knall, skal det heatet gjennomføres som tellende?Og seile 5 slike heat til?

her hjemme hører vi da at det er for mye vind og ingen har små nok seil osv osv.

Hvordan få til ny vekst til fw regattaer både for jenter og gutter?
    Det er ikke mange fw jenter og se lenger.Få inn noen av de så kommer gutta også;-)

med mine 90++kilo følger jeg nå Jonas oppskrift på pumping , så jeg klarer meg sånn passe ok. Vil selvsakt ha problemer mot Jona og Per da de bare seiler fortere og fortere jo mindere det blåser.De er jo bare helt råe i lette vinder.
    Per tok forresten rotta på de norske seilerne under norgesmesterskapet og vi hadde vind opp mot 10msek.

temaet er jo aktuellt nok,da det er dette det alltid snakkes om på stranda.
    Ikke alle kan bli fornøyde uansett,og det er heller ikke meningen,men fair race, og holde de vindanbefalinger en nasjon med dets utøvere selv har vært med på og bestemme er et godt utgangspungt.

Jeg mener ikke og stresse regattaarrangører og startere,men sette litt fokus mot hva som kansje kan gjøres bedere,ev endres og få opp rekrutteringen.

Så håper vi bare på god planevind til helgen:-)

Og ikke noe kalle anka race.

Srf hilsen

Anders
    NOR-12
    93,2kgogslitersomfaanilettvind;-)

• Oregistrerad

Gäst
    4 juli, 2007 vid 14:46

i danmark er de beste best i alle vinder.
    Slik som i Sverige.
    Valger er jo deres.Vil dere seile i vinder med vindhuller og bli stående i flere minutter så er det deres eget valg,og alle seilere fra andre nasjoner kan enkelt bare akseptere det eller la være og komme.

Fint og få litt refleksjoner og tanker rundt temaet,for vi har litt av det samme i norge,og kansje derfor vi alldrig får noe internationalt besøk.
    Unntaksvis for 3 år sen i Moss og i NM sisst helg.

Hva mener dere om FUNRACE? Hvorfor og når?

srfhilsen
    anders

• rasmus_w

Medlem
    4 juli, 2007 vid 19:16

En nyfiken fråga: Om man blåser av race där lättviktarna planar men inte tungviktarna (nu antar jag rakt av att det är vikten det handlar om och att tekniken inte ”hjälper”), blåser man då också av race där tungviktarna seglar med full kontroll medan lättviktarna flyger som vantar helt utan kontroll och kanske med fara för eget liv?

Jepp, jag drar saker till sin spets och utgår från att allt hänger på vikten (vilket det ju inte gör), men jag är nyfiken.

• Oregistrerad

Gäst
    4 juli, 2007 vid 21:23

Vi får väl se om det blir aktuellt i Halmstad till helgen. Prognosen ser ut som rena dynamiten…. Jag antar att det är 30 knops medelvind som är maxgränsen. Det innebär i så fall säkert vindbyar på upp till 18-20 m/s.

• swe876

Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:31

Hej,
    det här blev ett misslyckat inlägg. Eller kanske väldigt lyckat med tanke på gensvaret?

Min tanke med inlägget var att försöka beskriva hur man kan kappsegla Formula i lättvind utan att parkera i ickeplaning och hellst ta den snabbaste vägen runt banan. Med lättvind menar jag då vindar som är godkända för Formula segling enligt rekommendationerna på http://www.formulawindsurfing.org. Jag försöker få fler att ha roligt på kappsegling och för att ha roligt behöver man behärska även lättvindssegling. Jag föreslår inte en sänkning av gällande vindgränser men tycker att det svenska vindgränstillägget är onödigt och borde tas bort till nästa år. Jag tycker det är lite tråkigt att svaren uteslutande handlar om vindgränser. Ingen har kommenterat teknik och taktik i lättvind. Är detta inte intressant?

Det är roligt att så många namnkunniga och duktiga seglare skriver! Särskillt tack till Anders som alltid skriver kloka saker och ger ett internationellt (norskt) perspektiv.

Det har utryckts ett antal argument som är fel eller enkelt går att vända på och synpunkter som är viktiga.

1.
    ”I internationella tävlingar så håller man betydligt hårdare på vindgränsen än vi gör i Sverige.” Vi håller på vindgränserna i Sverige. Jag var inte med på vare sig EM eller VM nu senast men visst var det nästan uteslutande lättvindsrace? Jag har seglat minst två internationella tävlingar där vissa seglare stundtals hade planingsproblem. Jag vet att man i Danmark har högre vindgräns på sina seglingar än vi har i Sverige men frågan är då om dom verkligen seglar Formula. Jag har inte mycket erfarenhet av annan nationell segling utomlands förutom Irland där jag bodde ett år. Vindgränser var aldrig ett problem på Irland, vind fanns det gott om.

2.
    Det hävdas i alla fall mellan raderna att det är svårt att rekrytera seglare till Formula när vi seglar race där alla inte planar. Min egen ovetenskapliga statistik visar att med en högre vindgräns än idag skulle inga race blivit genomförda på Stockholmstävlingen istället för tre (fyra?) som nu seglades. I Karlstad skulle de första fem seglingar inte blivit genomförda, tyvärr missade jag sista dagen men då blåste det enligt uppgift mer i den dagens tre seglingar. Min statistik visar vidare att vi med gällande vindgränsregler, satta av vårt nationella förbund, har genomfört 11 seglingar på två regattor. Vi har seglat fem dagar och av dessa dagar genomfört seglingar tre dagar. Hade vi seglat med högre vindgräns hade vi kunnat genomföra tre seglingar på en av dessa dagar.
    Försök att locka juniorer och nya seglare till en sport där man kan genomföra tävlingar en av fem dagar så ska ni se att vi har en död sport inom ett år.

3.
    Viktens betydelse är stor inom Formula windsurfing. Lite typiskt är det att de flesta som är negativa till mina kommentarer om lättvindssegling är 90+kg killar och jag själv numera kvalar in i lätta klassen… 🙂
    Viktens betydelse skall samtidigt inte överdrivas. Jag seglar ganska mycket med två av Sveriges bästa Formulaseglare Robert Åberg och Jimmy Hellberg. Vi har alla tre i princip samma planingströskel trots över tjugo kilos viktskillnad! En liten skillnad kan möjligtvis vara att vi lite lättare killar planar igenom vindhål lättare än den största av oss. I alla vindar utom de allra lättaste så är dock den tyngsta av oss normalt snabbast.

4.
    Hur får vi sporten att växa och hur får vi ut fler juniorer på banan? Anders har många intressanta synpunkter. Anders, kan inte du starta en egen tråd på temat? Ni har en viss återväxt i Norge medans vi i Sverige snart bara har en Masterklass. (Master är detsamma som en person som är över 35 år)

5.
    Marcus skriver följande: ”Det hade varit underbart om majoriteten hade planat lika tidigt som dig och några till Jona men tyvärr är det ju inte så – och kommer tyvärr inte bli så heller inom överskådlig framtid -så man måste nog bestämma sig för vem som tävlingarna ska hållas.”
    Jag planar inte tidigast i Sverige men är en av fem/sex seglare som planar i de lägre regionerna för godkända seglingar. Det är ett faktum att väldigt många som deltager på våra Nationella tävlingar inte kan komma upp i planing i 8 knops vind.
    Det viktiga i Marcus kommentar är något som borde debatteras under en separat rubrik. Svenska cupen – Elitserie eller folkrace? Marcus, vill du starta diskussionen? Jag lovar att komma med positiva, kritiska, ömkliga och provocerande inlägg.

Slutligen
    Bortse nu från kommentarerna om vindgräns och läs guiden för vad det är. Ett försök att höja nivån på Sveriges seglare för att fler skall ha roligt på tävlingarna, minska gnället och framförallt plana och tävla mera i Sverige!

/Jona

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:42

En kommentar om trean: Vad jag har förstått så har en hel del riktigt tunga seglare sagt ungefär samma sak som du. Jag läste nån intervju med ganska tunga killen Finian Maynard, där han sa att när han började segla formula så tyckte han det var helt omöjligt att få fart på grejorna ens i halvlätta vindar, men med träning och envishet hade han till sist kommit till en punkt där han kunde hävda sig i toppen i nästan alla vindar utom de svagaste.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulakappsegling i lättvind – nybörjarguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.