Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Formulamanual
Taggad: racing
-
Formulamanual
Publicerad av sumo på 18 april, 2006 vid 20:05UTHAL?
NEDHAL?
PUMPAIGÅNG?mm
ALLT AV INTRESSE.MASSA SKÖNA TIPS O FUNDERINGAR.the_novice svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Oj det är lite svårt att säga generellt hur det ska vara. Beror ju lite på vilket segel du har, men lite kan jag nog hjälpa till.
UTHAL: Åtdraget på kryss och släppt på undanvindar, ca 10 – 15cm
NEDHAL: Beror helt på segelmärke.
PUMPA IGÅNG: Samtidigt som du tar ett pumptag så ska du trycka ifrån med benen så att du får brädan att komma framåt. Vart på brädan du ska stå beror lite på brädmärke.
ÖVRIGT: Hängselelinorna tätt ihop, ca en hands bredd mellanrum.
Lätt vind = bom högt (minskar trycket på mastfoten), Hård vind = lägre bom (ökar trycket på mastfoten) Skillnad mellan hög och låg bom 5 – 15cm.
Försök segla med de som har seglat formula länge. Vi är ett par stycken i Sthlm som brukar träna ihop. Nu har inte alla fått sina nya grejer ännu så vi har inte kommit igång riktigt.
Jag hoppas att jag har mina segel och bräda till 1:a Maj…..
Hoppas dett har hjälpt lite. -
Hur står ni på brädan på slören?
Körde för andra gången igår på formulakitet, brände iväg på slören, ut i yttersta fotstropparna, går undan rätt bra, helt plötsligt befinner jag mig, tillsammans med brädan, 1-2 decimeter ovan vattenytan, bakkant på brädan lyfts ur vattnet, och jag åker på ett fett kastfall, till Tobbe, på landbackens, stora lycka. :smirk:
För att detta inte ska hända alltför ofta, vad är rätt stans, åtminstone till en början? bakfot i chickenstrap och framfoten löst eller i stroppen?
-
-SUMO- wrote:UTHAL?
NEDHAL?
PUMPAIGÅNG?mm
ALLT AV INTRESSE.MASSA SKÖNA TIPS O FUNDERINGAR.Om du använder sökfunktionen kommer du att hitta mycket. Vet att jag har svarat på ovanstående frågor…
//JIMMY
-
miga wrote:Hur står ni på brädan på slören?
Körde för andra gången igår på formulakitet, brände iväg på slören, ut i yttersta fotstropparna, går undan rätt bra, helt plötsligt befinner jag mig, tillsammans med brädan, 1-2 decimeter ovan vattenytan, bakkant på brädan lyfts ur vattnet, och jag åker på ett fett kastfall, till Tobbe, på landbackens, stora lycka. :smirk:
För att detta inte ska hända alltför ofta, vad är rätt stans, åtminstone till en början? bakfot i chickenstrap och framfoten löst eller i stroppen?
Jag använder inte chickenstrap men det kan kännas lite lurigt att ta sig ut till bakstroppen ibland, min uppfattning är att det går fortare på slör om men kör i dom ”vanliga” stropparna.
Det jag lärt mig vara uppmärksam på i slör är följande:
1. Var uppmärksamm på hur sjön ser ut framför dig så att du är med att parera brädans acceleration samt uppbromsande rörelser i sjön.
2. Jag hade lätt för att ”släppa på trycket” på fötterna om jag körde in i en vågtopp (dvs jag var inte tillräckligt stum i knäna), detta kan resultera i att brädan far rätt upp ur vattnet och det slutar ofta i kastfall liknande det du beskrev.
3. Om vinden är byig så var uppmärksam på när vinden lättar ur, detta resulterar ju i att man måste ställa sig up lite och lägga mer vikt på kanten. Då kan man väldigt lätt råka trycka ner kanten på brädan när man landar i en vågdal. Om man landar hårt så kan fotstropparna och dina fötter komma ner i vattnet vilket funkar som en utmärkt nödbroms och resulterar väldigt lätt i ett kastfall.
Logga in för att svara.