Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Försäkring
-
Försäkring
Publicerad av anonym-anvandare på 16 juni, 2003 vid 12:27Tjenare,
Är det någon som vet om man kan försäkra sig och sina grejor, IF försäkrar bara mot stöld och brand då bara hemma…. det kan bli dyrtwipeout svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Det hær med førsækringar har varit uppe på tapeten tidigare utan någon større framgång, senast 2003-05, men æven 2002-08…checka ”Søk” i menyn och se till att ændra søkkriteriet att gælla æven gamla inlægg…
Finns ju (minst) två grejer som kan va trevligt att få reda på,
dels vad som gæller i olycksfalls væg, och dels vad som finns før att tæcka skador i form av træd-trashing och dyl. De flesta ”høgrisk sporter” har ju førbund som førhandlat fram olyckfalls førsækringar før dess medlemmar…Før att sammanfatta læger lite kort så verkar føljande gælla:
– Lænsførsækringar: Enda alt. småbåt, och då gæller 1 segel på max 10m2
Har min ws utrustning hos dem, men de verkade visst ha svin
dyra sjælvrisker av tidigare inlægg att dømma så man kanske
skulle fundera på att byta…
– Atlantica : Nån som haft kappseglingsjollar kollade med dem. Den skulle då
bara gälla för stöld, brand, ansvar och rättsskydd. Dvs ingen
skada som en helförsäkring hade gett. Dessutom skulle den bara
gälla för Sverige, Norge, Danmark. Detta till det hutlösa priset
av 1.080:-/år för utrustning på 16.000:- (1.112:-/år för 20.000:-Vidare har det tipsats om att kolla med Pantenius på +49 40370910 (de har svenskatalande personal), men ingen uppføljning på detta…
Sjælv ær jag totalt ofsækrad, men det ær ju inte utan att man tænker på det ibland…
Finns det någon som lyckats deal:a till sig en hyfsad førsækring så låt oss veta!
-
Det borde finnas försäkringar kring kite boarding.
Jag dyker och för det krävs speciella försäkringar när man är utomlands. Så om inte annat borde man ju kunna teckna sådan även för kite.Kolla med t ex Europeiska.
/G
-
Vi i Stockholms Kitboardklubb (ja vi har en klubb med medlemsavgift, styrelse och allt…. kanske för att alla våra spot´s är mediokra…så vi har tid över?) har kollat upp det här med försäkring. Vi har anlitat en av Sveriges mest renomerade försäkringsmäklare, som dessutom är experter på gruppförsäkring.
Vi ville ha skydd för:
– Om våra grejer om de skulle gå sönder (trädlandningar etc.)
– Om vi själva skulle gå sönder/skada oss (loftningar osv.)
– Om nån annans grejer skulle gå sönder (Krasch in i parkeringsplatser, lånade grejer etc.)
– Om nån annan 3:e part skulle gå sönder, (Badare i linorna osv.)Vi sade oss vara villiga att betala en HÖG premie, bara för att se var det hela kan bli för deal.
Än så länge har samtliga svenska inklusive ett amerikanskt försäkringsbolag vägrat ge offerter(försäkra oss). Jag har vidarebefordrat tipset om Pantenius (som inte alls har svensktalande personal) för att se vad som kan hända där.
Det finns riskt för att så länge vi inte har ett förbund och sporten är så pass liten så är förhandlingsläget ganska kasst. Dessutom går ju försäkringsbranchen så dåligt nu att högriskprojekt som kiting inte är särskilt prioriterat.
Förslaget som än så länge gäller är att kolla vad som gäller i den egna olycksfalls försäkringen om man har nån. (Ibland kan man ju ha en sådan inbakad i tjänstepensionen eller i fackföreningsavgiften, Kreditkortet osv…) Alternativt kan man göra tillägg till sin hemförsäkring för att täcka upp så mycket som möjligt.
Om nån lyckas få till en deal eller får nåt tips som kan leda vidare i frågan maila mig hemskt gärna: joa.falke@mantacore.se eller ring 0703-789 288
Rip hard – be safe.
Logga in för att svara.